رئیس اتاق ایران در نشست با هیات مدیره انجمن ارگانیک ایران:

فرهنگ‌سازی در مورد محصولات ارگانیک ضروری است

هیات مدیره و جمعی از اعضای انجمن ارگانیک ایران با رئیس و دیبر کل اتاق ایران دیدار کردند.
تاریخ: 04 دی 1395
شناسه: 6062

هیات مدیره انجمن ارگانیک ایران با رئیس و دبیر کل اتاق ایران دیدار کردند.

رئیس انجمن ارگانیک ایران گفت: این انجمن به شناسایی مناطق تولید ارگانیک در کشور و تولیدکنندگان می‌پردازد همچنین ایجاد بانک اطلاعاتی محصولات ارگانیک، ارتباط و همکاری با سازمان‌ها و شرکت‌های حقیقی و حقوقی، مشارکت گروهی در تصمیم‌سازی، فعالیت‌های علمی، تحقیقاتی و آموزشی و ارائه خدمات مشاوره و حقوقی به اعضا را دنبال می‌کند. 

سید رضا نورانی، با بیان اینکه تعداد کشورهای تولیدکننده محصولات ارگانیک در سال 2015 از 164 به 170 رسیده است گفت:ایران هنوز نتوانسته جایگاه خوبی در این میان به دست آورد.

نورانی با اشاره به اینکه انجمن ارگانیک در 17 استان شعبه دارد و 3 استان نیز در حال پیگیری برای تأسیس است، گفت: مهم‌ترین فعالیت‌های زیرساختی، انتشار اولین و تنها مجله تخصصی ارگانیک در کشور و برگزاری سالانه جشنواره بین‌المللی ارگانیک تهران است.

در ادامه نشست، اعضای انجمن ارگانیک مشکلات و دیدگاه‌های خود را در حوزه ارگانیک بیان کردند.

مواردی مانند لزوم رعایت استانداردهای بین‌المللی محصولات ارگانیک برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی، حمایت از تولید محصولات آرایشی و بهداشتی ارگانیک در کشور از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده بود.

همچنین حل‌وفصل علمی سوءتفاهم‌ها و مسائل محصولات ارگانیک و با سازمان‌های مختلف مانند وزارت جهاد کشاورزی با کمک اتاق، تبلیغ برنامه‌ریزی‌شده کشاورزی اکولوژیک، لزوم آگاه شدن مردم از محصولات ارگانیک، زیان محصولات تراریخته و آموزش‌ مردم از مهم‌ترین موضوعاتی بود که توسط اعضای انجمن عنوان شد.

رئیس اتاق ایران، پس از شنیدن حرف‌های اعضای انجمن ارگانیک ایران گفت: مشکل عمده در زمینه محصولات ارگانیک، مسائل آموزشی است چراکه تعداد زیادی از کشاورزان آموزش‌پذیری پایینی دارند. آموزش کشاورزان راجع به محصولات ارگانیک یا تراریخته، ویژگی‌های آن‌ها و روش‌های کشاورزی ارگانیک بسیار سخت است. 

غلامحسین شافعی با تأکید بر حمایت از محصولات ارگانیک گفت: تا چند سال دیگر ممکن است داروهای گیاهی جایگزین داروهای شیمیایی شوند و از امروز باید برای این موضوع اقدامات مناسب انجام دهیم. انجمن ارگانیک ایران باید مطالعه کرده و طرحی را برای تولید محصولات ارگانیک در کشور ارائه کند.

رئیس اتاق ایران همچنین بر تبلیغات و فرهنگ‌سازی در زمینه محصولات ارگانیک تأکید و تصریح کرد: هنوز راجع به واژه ارگانیک هم در میان مسئولان و هم در بین مردم فرهنگ‌سازی نشده است و باید روی تبلیغات صحیح محصولات ارگانیک و فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف آن‌ها، اقداماتی انجام دهیم.

شافعی همچنین با تأکید بر رویکرد حمایتی اتاق از تشکل‌ها و همچنین انجمن ارگانیک ایران گفت: اتاق هر کاری که بتواند برای حمایت از تشکل‌ها انجام می‌دهد.

شناخت از محصولات ارگانیک  پایین است

دبیر کل اتاق ایران، در نشست با اعضا انجمن ارگانیک ایران گفت: موضوع ارگانیک و همچنین تغییر ساختار محصولات در کشور ناشناخته است. باید برای آگاه‌سازی مردم در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی انجام‌شده و افراد جامعه آگاه شوند که تعریف محصول ارگانیک چیست.

علیرضا اشرف، با تأکید بر لزوم نظارت کافی بر تولید محصولات ارگانیک گفت: باید نظارت خوبی بر روند تولید محصولات ارگانیک در کشور باشد و تا زمانی که گواهینامه و استانداردی برای تولیدات ارگانیک در کشور صادر نشود، نمی‌توان به روند تولید کار و کشاورز اطمینان کرد که همه موارد را رعایت کنند.

دبیر کل اتاق ایران با تأکید بر حمایت اتاق از انجمن ارگانیک ایران گفت: حمایت‌های اتاق ایران از تشکل‌ها در زمینه‌های آموزش، تحقیقات و همچنین افزایش نقش تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری اتاق ایران در تشکل‌ها است. وی افزود: آموزش به مردم و کشاورزان بسیار مهم است و باید در دستور کار انجمن ارگانیک ایران قرار بگیرد. اتاق هم آماده هرگونه حمایت انجمن در این زمینه است.

اشرف تصریح کرد: اتاق ایران وظیفه خود می‌داند که در راستای ایفای نقش خود برای سازماندهی و ارتقای نقش تشکل‌ها، این سه وظیفه را انجام دهد.