"اقتصاد بدون نفت" به مفهوم کنار گذاشتن نفت از اقتصاد نیست

مشاور وزیر نفت با بیان این‌که نمی‌توان بدون هوا تنفس کرد، گفت: اقتصاد بدون نفت امکان‌پذیر نیست و در این زمینه عده‌ای نفهمیده‌اند که اقتصاد بدون نفت به معنای ایجاد تغییر ساختاری در اقتصاد است نه آنکه نفت به صورت کامل از چرخه اقتصاد کنار گذاشته شود.
تاریخ: 12 دی 1395
شناسه: 6195

محمد جواد عاصمی پور اظهار کرد: تغییر در ساختار اقتصادی به معنای آن است که نفت پایدارشده در کشور را به یک صنعت و اقتصاد پایدار تبدیل کنیم زیرا نفت، سالار اقتصاد است و هر چه بگوییم اقتصاد بدون نفت، امکان ندارد زیرا حیات اقتصادی ما به نفت است.

وی افزود: نفت موتور محرکه همه صنایع است، به شکلی که به ازای هر کار مستقیم در صنعت نفت، 35 کار غیرمستقیم به وجود می‌آید.

عاصمی پور تصریح کرد: صنعت داخلی با موتور نفت روشن می‌شود و سایر خدمات مختلف مانند خدمات بانکی، بخش بیمه، تمام تجهیزات نفت، صنعت آموزش و ... نیز می‌توانند با کمک نفت خود را تقویت و با تقویت خود به توسعه کشور کمک کنند.

وی با بیان این‌که صنعت نفت در بحث محرومیت‌زدایی می‌تواند نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای داشته باشد، افزود: باید از این صنعت یاد گرفت که چگونه توانسته در دمای بالای 60 درجه و رطوبت بالا در مناطق مختلف بهترین مهندسین را جذب کند زیرا این یک پلتفرم است و باید از این چهارچوب برای بحث محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال به خوبی استفاده کرد.

عاصمی پور اظهار کرد: صنعت نفت، یک صنعت مولد است و کارش تولید ثروت برای کشور است اما باید از این ثروت به شکل صحیح استفاده شود.

وی بیان کرد: همان‌طور که سالار اقتصاد ملی، نفت است، سالار بخش بالادستی صنعت نفت، حفاری است و باید به صنعت حفاری نیز توجه ویژه‌ای داشت زیرا صنعت نفت بدون حفاری ممکن نخواهد بود.

عاصمی پور با بیان این‌که مدیران کشور دچار دگردیسی عجیبی شده‌اند، عنوان کرد: ما نیازمند رستاخیز مدیریتی هستیم و باید به مدیران جوان در کشور اعتماد شود و از این نسل استفاده کرد.

وی ادامه داد: همه گرفتاری‌ها و مشکلات ما بحث مدیریت است و اگر دنیا با مدیریت خلق شده، ما نیز باید به این مسأله توجه کنیم. اگر مدیری دارای افکار درست باشد، می‌تواند تغییر ایجاد کند و باید به بحث مدیریت به صورت ویژه توجه کرد.

این کارشناس مسائل نفتی خاطرنشان کرد: قبل از آنکه دیگران از مزایای نفت بهره‌مند شوند، باید تولیدکنندگان نفت از آن بهره ببرند اما اکنون می‌بینیم که وضعیت خوزستان به چه شکل است و مردم آن با مشکلات فراوانی روبرو هستند. باید به مردم خوزستان و سایر مناطق نفتی رسیدگی شود زیرا آن‌ها در خط مقدم جبهه صنعت نفت هستند.