مشاور رئیس‌ سازمان خصوصی‌سازی می‌گوید

هاشمی معتقد به سرمایه‌گذاری بر روی زیرساخت‌ها بود

جعفر سبحانی گفت: زمانی که آقای هاشمی‌ در مجمع تشخیص مصلحت، پیشنهاد خود در زمینه خصوصی‌سازی را به مقام معظم رهبری ارائه دادند و ایشان نیز پذیرفتند، بخش زیادی از صنایع از ممنوعیت خصوصی‌سازی، خارج شدند.
تاریخ: 27 دی 1395
شناسه: 6399

سیدجعفر سبحانی، مشاور رییس سازمان خصوصی‌سازی

جعفر سبحانی، مشاور رئیس‌سازمان خصوصی‌سازی، در مورد فعالیت‌های مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در گسترش بخش خصوصی در کشور‌ اظهار داشت: آقای‌ هاشمی‌ زمانی‌ سکان امور‌ کشور را در دست گرفتند که کشور در فضای ویرانی پس از جنگ قرار داشت و تعاملات اقتصادی ایران با سایر کشورها بسیار محدود شده بود.

وی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی‌ اصل 44 قانون اساسی‌ افزود: آقای هاشمی‌ نقش پر رنگی در خصوصی‌سازی داشتند. تا قبل از ابلاغ سیاست‌های کلی اصل 44 بسیاری از شرکت‌ها نظیر ( شرکت‌های هواپیمایی، ریلی، پتروشیمی‌ها، بانکی‌ها و بیمه‌ای‌ها ) ممنوعیت واگذاری داشتند.

سبحانی با بیان اینکه دولت اصلاحات پایه‌های خصوصی‌سازی را بنا کرد، افزود: در نهایت زمانی که آقای هاشمی‌ در مجمع تشخیص مصلحت، پیشنهاد خود در  زمینه خصوصی‌سازی را به مقام معظم رهبری ارائه دادند و ایشان نیز پذیرفتند، بخش زیادی از صنایع از ممنوعیت خصوصی‌سازی، خارج شدند.

 وی ادامه داد: این در حالی است که تا قبل از آن بخش خصوصی‌ شبیه به شهری کوچک و یا روستایی محروم بود و  زمینه‌ ترقی در آن مشهود نبود اما اکنون به شهری پیشرفته تبدیل شده است.

مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: تنها بانک‌های ملی و توسعه صادرات و نیز بیمه ایران به عنوان نهاد‌های حاکمیتی اعلام شدند.

وی تصریح کرد: مدیریت و درایت آقای هاشمی‌ باعث توانمندسازی بخش‌خصوصی و تعاونی‌ها در کشور شد و سازمان خصوصی‌سازی نیز مدیون آقای هاشمی است.

سبحانی با اشاره به دوران سازندگی گفت: در دوران آقای هاشمی زیرساخت‌های اقتصادی (‌پل سازی‌ها و سدسازی‌ها و نیز تاسیس کارخانجات پتروشیمی و ... )‌صورت گرفت. ضمن این که ایشان به چابک‌سازی دولت با کوچک کردن آن و رشد بخش خصوصی کمک کردند.

وی افزود: ایشان توجه ویژه‌ای به دهک‌های پایین و طبقه محروم جامعه داشتند و توجه به مناطق محروم و روستاها، راه سازی، پل سازی و ایجاد زیرساخت‌ها همواره از اولویت‌های ایشان بود.