رئیس اتاق کرمان در جمع نمایندگان اتاق در هیات‌های تأمین اجتماعی

در هیات‌های تأمین اجتماعی از مواضع حق دفاع کنید

سیدمهدی طبیب زاده، رئیس اتاق کرمان با تأکید بر حمایت اتاق از فعالیت‌های سالم، گفت: نمایندگان اتاق در هیات‌های تشخیص مطالبات تأمین اجتماعی از مطالبات حق دفاع کرده و به فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران کمک کنند.
تاریخ: 22 مرداد 1402
شناسه: 67395

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان با تأکید بر دفاع از مواضع حق توسط نمایندگان اتاق در هیات‌های تشخیص مطالبات تأمین اجتماعی گفت: باید به‌عنوان یک پشتوانه قوی بتوان به فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران کمک کرد.

سیدمهدی طبیب زاده در جمع نمایندگان اتاق در هیات‌های تشخیص مطالبات سازمان تأمین اجتماعی، افزود: اتاق کرمان همواره اعلام کرده است که از فعالیت‌های اقتصادی سالم حمایت می‌کند و اگر فردی مقصر بوده یا اینکه بخواهد سوءاستفاده کند، موردحمایت اتاق قرار نخواهد گرفت.

وی خطاب به نمایندگان اتاق در هیات‌های تشخیص مطالبات تأمین اجتماعی، گفت: با توجه به اینکه کارکنان سازمان تأمین اجتماعی در هیات‌ها به قوانین و مقررات توجه دارند، باید با آگاهی و تسلط کامل در جلسات هیات‌ها مشارکت داشته باشید.

طبیب زاده با اشاره به اینکه رسالت اصلی اتاق حمایت از کسب‌وکارها و تلاش برای بهبود فضای کسب‌وکار است، ادامه داد: بر اساس قانون، فضای کسب‌وکار استان هر سه ماه یک بار بر اساس شاخص‌های مشخص شده توسط اتاق کرمان رصد و پایش می‌شود که خوشبختانه رتبه سی و یکم فضای کسب‌وکار استان به رتبه بیستم در کشور ارتقا یافته است.

رئیس اتاق کرمان تصریح کرد: بسیاری از عوامل تأثیرگذار بر بنگاه‌های اقتصادی و فضای کسب‌وکار تحت تأثیر مدیریت صاحبان بنگاه‌ها نیست و شاخص‌ها مانند قوانین، مقررات و دستورالعمل‌ها را حاکمیت مشخص می‌کند.

 وی افزود: بر اساس شاخص‌های اندازه‌گیری شده بیشترین دغدغه فعالان اقتصادی استان مربوط به سه حوزه بیمه، بانک و مالیات است و بر همین اساس فعالیت اتاق در این حوزه‌ها به‌صورت جدی و ساختاریافته متمرکز شده، مرکز کسب‌وکار به‌عنوان تشکیلاتی مداوم و مؤثر برای کمک به بهبود فضای کسب‌وکار راه‌اندازی شده است.

رئیس اتاق کرمان با اشاره به ارائه پیشنهاد‌هایی به اتاق ایران در خصوص عدم وجود رقابت و همچنین انحصاری بودن سازمان تأمین اجتماعی، گفت: پیشنهاد شده در برنامه هفتم ایجاد سازمان‌های بیمه‌ای مشابه برای رقابت با سازمان تأمین اجتماعی در نظر گرفته شود که اگر مصوب شود قطعاً به سود ذینفعان خواهد بود.

در ادامه این نشست، ناظر عالی مرکز کسب‌وکار اتاق کرمان، گفت: سازمان تأمین اجتماعی به دلیل ارائه خدمات درمان، بازنشستگی و تعداد زیاد بیمه‌شدگان، مجموعه بسیار مهمی است؛ اما انحصاری بودن آن موجب بروز اختلافاتی با کارفرمایان شده است.

عباس جبالبارزی تصریح کرد: در حال حاضر، همه به‌اجبار برای خرید بیمه‌های درمان، خدمات بازنشستگی و استفاده از سایر خدمات بیمه‌ای مجبور به مراجعه به این سازمان هستند که این انحصار، کیفیت خدمات را کاهش و هزینه خدمات را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: درخواست داریم اجازه ایجاد سازمان‌های بیمه‌ای مشابه و امکان انتخاب به کارگر و کارفرما داده شود که اگر این موضوع محقق شود به نفع تأمین اجتماعی، کارگران و کارفرمایان خواهد بود.

جبالبارزی، با اشاره به اینکه در حال حاضر سازمان تأمین اجتماعی ازنظر میزان منابع و مصارف با عدم توازن روبروست، گفت: اتاق کرمان قصد دارد در دوره دهم خدماتی در بخش تأمین اجتماعی و هیات‌های تشخیص مطالبات به فعالان اقتصادی ارائه دهد که فعالیت‌ها بهتر، کارشناسی‌تر و قابل دفاع‌تر باشند.

عضو هیات رئیسه اتاق کرمان خاطرنشان کرد: عده‌ای کارفرمایان را به پرداخت نکردن حق بیمه متهم می‌کنند درحالی‌که قانون نیز در زمینه پرداخت حق بیمه کارگران به‌عنوان باارزش‌ترین سرمایه هر مجموعه، بسیار شفاف است و نمی‌توان این مسئله را پنهان کرد.

وی افزود: بازرسی مربوط به حق بیمه باید توسط اداره کار انجام شود نه سازمان تأمین اجتماعی و سعی داریم در هیات‌های تشخیص مطالبات پرونده‌ها را دقیق‌تر و کارشناسی‌تر بررسی کنیم.

جبالبارزی، در ادامه ازجمله ایرادات مطرح شده نسبت به هیات‌های بیمه تأمین اجتماعی را ترکیب زوج آن‌ها متشکل از دو نماینده تأمین اجتماعی، یک نماینده کارگر و یک نماینده کارفرما عنوان کرد و گفت: بهتر است نماینده وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای حضور در این هیات‌ها از سازمان تأمین اجتماعی انتخاب نشود.

وی با تأکید بر اهمیت آگاهی دادن کاربردی به فعالان بخش خصوصی افزود: سعی داریم در مباحثی مانند حسابرسی‌هایی که به بنگاه‌های اقتصادی تحمیل می‌شود آموزش‌های لازم ارائه تا در ثبت اسناد به‌گونه‌ای رفتار شود که تبعات آن کمتر باشد.

 در ادامه این نشست مدیر امور بیمه تأمین اجتماعی مرکز کسب‌وکار اتاق کرمان، با بیان اینکه همه باید برای حل مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی در حوزه بیمه کمک کنند، گفت: کارفرمایان به‌عنوان پیشگامان اقتصاد باید موردحمایت قرار گیرند تا به رشد و شکوفایی فعالیت‌های اقتصادی استان کمک کنند.

علی حسینی اظهار کرد: بیش از ۵۲ هزار کارفرما در استان کرمان وجود دارد که با سازمان تأمین اجتماعی و هیات‌ها ارتباط دارند.

وی با بیان اینکه هیات‌ها به‌عنوان یک مرجع شبه قضایی باید پاسخگوی شرکای تأمین اجتماعی باشند، افزود: اگرچه ممکن است ترکیب هیات‌ها نامناسب باشد اما با اصلاح انتخاب اعضای آنها و تصمیم‌گیری با نگاه بی‌طرفانه می‌توان مشکلات بسیاری را برطرف کرد.

مدیر امور بیمه تأمین اجتماعی مرکز کسب‌وکار اتاق کرمان ادامه داد: همچنین پیشنهاد می‌شود دستگاه‌های تصمیم‌گیر برای افزایش ضریب پشتیبانی در سازمان تأمین اجتماعی به‌جای سختگیری بیشتر به کارفرمایان، چاره دیگری بیندیشند؛ زیرا اگر کارفرما درآمد نداشته باشد، دائماً درگیر بروکراسی اداری و پرداخت غیرحق کسورات قانونی باشد، کارگر و درنتیجه جامعه متضرر خواهد شد.

حسینی، با اشاره به اینکه تبیین مسائل در این حوزه سخت و دشوار است، تصریح کرد: نمایندگان اتاق در هیات‌های بدوی و تجدیدنظر برای کمک بیشتر به فعالان اقتصادی به قوانین، مقررات و مسائل اداری در بخش‌های مختلف مسلط باشند.

وی خاطرنشان کرد: با هدف کمک بیشتر به فعالان اقتصادی طی بازه زمانی 6 ماهه عملکرد نمایندگان اتاق در هیات‌های تأمین اجتماعی را رصد و ارزیابی خواهیم کرد و پس از جمع‌آوری بازخوردها، برای اصلاح موارد احتمالی اقدام خواهیم کرد.

موضوعات :
در همین رابطه