محمد لاهوتی در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین» خبر داد

بانک مرکزی و اتاق ایران برای ارائه خدمات جدید به فعالان اقتصادی تعامل می کنند

رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران، با تشریح نتایج نشست امروز رئیس‌کل بانک مرکزی و هیات رئیسه اتاق ایران، از تصمیمات جدید بانک مرکزی در تعامل با اتاق ایران و همچنین ارائه خدمات به صادرکنندگان بخش خصوصی، خبر داد.
تاریخ: 23 اردیبهشت 1403
شناسه: 69878

رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران، گفت: با دستور رئیس‌کل بانک مرکزی به معاونت‌های این بانک، مقرر شد پیش از صدور تمام مصوبات و بخشنامه‌های بانک مرکزی در حوزه تجارت خارجی، نظرات اتاق ایران دریافت شود تا فعالان اقتصادی با مشکلات احتمالی صدور این بخشنامه‌ها مواجه نشوند.

محمد لاهوتی در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین»، با تشریح نشست امروز رئیس‌کل بانک مرکزی و هیات رئیسه اتاق ایران، اظهار کرد: این جلسه پیرو مکاتبات رئیس اتاق ایران با معاون اول رئیس‌جمهور در زمینه مشکلات مربوط به برگشت و تأمین ارز در حوزه تجارت خارجی کشور صورت گرفت و مشکلات و مسائل بخش خصوصی در آن مطرح شد.

او افزود: در این نشست، علاوه بر هیات رئیسه اتاق ایران، برخی روسای کمیسیون‌ها، اتاق‌های مشترک، اتاق‌های سراسر کشور و تشکل‌ها حضور داشتند و همه مشکلات بخش خصوصی در حوزه صادرات، بیان شد. رئیس‌کل و معاونین بانک مرکزی نیز به تمام موضوعات یا پاسخ دادند، یا راهکاری ارائه دادند و یا قول برطرف شدن مشکلات را مطرح کردند.

لاهوتی ادامه داد: بر اساس جمع‌بندی رئیس‌کل بانک مرکزی در این نشست مقرر شد، این جلسات در همین سطح یعنی با حضور ایشان و هیات رئیسه اتاق ایران، به صورت فصلی برگزار شود. همچنین جلسات کارشناسی نیز هر دو هفته یک‌بار بنا بر ضرورت در معاونت‌های بانک مرکزی و بخش‌های مرتبط اتاق تشکیل شود.

او گفت: رئیس‌کل بانک مرکزی از اتاق ایران خواست تا اتاق نه تنها در مقام مشاور بلکه در مقام اجرا نیز به بانک مرکزی کمک کرده و در موضوعاتی از جمله موضوعات تخصیص و تأمین ارز، کارت‌های بازرگانی و ... هم نظارت داشته باشد و تا جای ممکن برخی مسئولیت‌ها را به صورت مشترک انجام دهند.

لاهوتی با اشاره به بیان مشکلات بازگشت ارز حاصل از صادرات در این نشست، گفت: علاوه بر اینکه مقرر شد معاونت ارزی بانک مرکزی پیشنهادات ارائه شده در این نشست را بررسی و درباره آن‌ها اقدام کند، مسئولین بانک مرکزی از ارائه خدمات جدیدی در اتاق مبادله ارزی به صادرکنندگان بخش خصوصی خبر دادند.

او افزود: قرار است در اتاق مبادله ارزی برای صادرکنندگانی که از منابع و انرژی ارزان استفاده نمی‌کنند، تمهیداتی در نظر گرفته شود تا هم از امتیاز صادراتی‌شان در این مرکز استفاده کنند و هم در مورد برخی از کالاها بتوانند ارز حاصل از صادرات خود را به صورت توافقی با واردکنندگان و در قالب مچینگ ارائه کنند.

در همین رابطه