در نشست آموزشی اعتبار مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح شد

استفاده از اعتبار مالیاتی، بهترین روش تأمین سرمایه شرکت‌های دانش‌بنیان است

رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق ایران معتقد است: با وجود اینکه استفاده از اعتبار مالیاتی، بهترین روش تأمین سرمایه شرکت‌های دانش‌بنیان است اما چندان شناخته شده نیست و کمتر از آن استقبال شده است.
تاریخ: 25 اردیبهشت 1403
شناسه: 69895

رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق ایران، گفت: برنامه اعتبار مالیاتی به عنوان یکی از روش‌های تأمین مالی برای شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار راهگشاست و باید فرهنگ استفاده از آن ترویج شود.

محسن میرصدری، در نشست آموزشی اعتبار مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان، ادامه داد: قرار است اتاق‌های سراسر کشور با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری برنامه مشابهی برای آموزش نحوه استفاده از اعتبار مالیاتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار کنند. چرا که اگرچه این یکی از بهترین روش‌های تأمین مالی است اما استقبال چندانی از آن در استان‌ها نشده است.

او با اشاره به بندهای «ب» و «ت» ماده 11 قانون جهش تولید دانش‌بنیان، گفت: برای تشویق سرمایه‌گذاری مستقیم در شرکت‌های دانش نبیان، اگر سرمایه اولیه سرمایه‌گذار، بیش از 100 میلیارد تومان باشد 30 درصد از آن از مالیات سرمایه‌گذار کسر می‌شود. در سرمایه‌گذاری‌های غیرمستقیم از طریق صندوق‌های آتیه و خطرپذیر شرکتی نیز 100 درصد سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذار از مالیات او کسر می‌شود.

میرصدری تأکید کرد: استفاده از این روش تأمین سرمایه، در واقع بازگشت سرمایه یک‌ساله برای سرمایه‌گذار را به دنبال دارد.

رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق ایران، ادامه داد: روش دیگر تأمین سرمایه از طریق اعتبار مالیاتی در شرکت‌های دانش‌بنیان مربوط به پروژه‌های تحقیق و توسعه است. کل هزینه‌های تحقیق و توسعه شرکت‌های بزرگ از مالیات آن‌ها کسر می‌شود و قابل انتقال به سال‌های آتی نیز هست.

میرصدری با بیان اینکه تا پایان سال در همه استان‌ها برنامه آموزشی استفاده از اعتبار مالیاتی اجرا خواهد شد، گفت: کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، در تلاش برای شناسایی چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و رایزنی با دولت و حاکمیت برای حل آن‌هاست.

او با بیان اینکه این کمیسیون موضوع وثیقه گذاری دارایی‌های نامشهود و بیمه مسئولیت و ریسک محصولات دانش‌بنیان را دنبال می‌کند، افزود: موضوعات ارزی مهم‌ترین مسئله‌ای است که به دنبال حلان هستیم. پیشنهاد‌های ما در قالب بسته جهش تولید ارائه شده و تأکید شده است که بخش خصوصی به ارز چند نرخی و قیمت‌گذاری دستوری اعتقادی ندارد.

در همین رابطه