پدرام سلطانی در جمع نمایندگان امور بین‌الملل اتاق‌های استانی

تعامل بخش خصوصی ایران با فدراسیون اتاق‌های بازرگانی جهان تقویت شود

جلسه هماهنگی اتاق‌های سراسر کشور در حوزه بین‌الملل، 25 بهمن‌ماه با حضور پدرام سلطانی، محمدرضا کرباسی و نمایندگان اتاق‌های استانی در قالب کارگروه‌های آموزشی و هماهنگی برگزار شد.
تاریخ: 25 بهمن 1395
شناسه: 6995

جلسه هماهنگی امور بین‌الملل اتاق‌های سراسر کشور، 25 بهمن‌ماه با حضور پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق ایران، محمدرضا کرباسی معاون امور بین الملل اتاق ایران و نمایندگان اتاق‌های استانی در قالب کارگروه‌های آموزشی و هماهنگی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.

این نشست که به آموزش مهارت‌های مذاکره و تشریفات اختصاص داده شده بود، جزو سلسله نشست های دوره ای معاونت امور بین الملل اتاق ایران است.

پدرام سلطانی در جمع نمایندگان اتاق های استانی بر لزوم هم‌­افزایی توان­ استان ها برای هماهنگی فعالیت‌­های بین‌المللی و حضور بیشتر ایران در سازمان­‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، همچون فدراسیون اتاق‌های بازرگانی جهان (WCF)، تأکید کرد.

سلطانی که اواخر پاییز امسال به عضویت شورای عمومی فدراسیون اتاق‌­های بازرگانی جهان انتخاب‌شده است، بر لزوم تقویت فعالیت اتاق ­ها در جهت پررنگ‌تر شدن نقش کشور در تعاملات بین‌المللی تاکید کرد و گفت: «فرصت جدیدی برای اقتصاد ما در تعاملات بین‌المللی به وجود آمده که در آینده با چالش ­های بسیاری همراه است و بخش خصوصی کشور باید برای گذر از این چالش‌ها آمادگی و جدیت داشته باشد.»

نایب‌رئیس اتاق ایران، تقویت مهارت‌های تعامل با فضای بین‌المللی را مورد تأکید قرارداد و افزود: «بخش خصوصی آمادگی‌های لازم برای ایفای نقش جدی و فعالانه در عرصه‌ بین‌المللی را ندارد، که برای اصلاح آن باید مهارت‌های فردی و سازمانی را ارتقا داد.»

سلطانی، بالا بردن سطح دانش زبان‌­های خارجی، مطالعه بولتن‌­های کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی، پیگیری اخبار و تحولات اقتصاد کشور و اتاق ایران در سطح بین‌الملل و شناخت کامل سازمان‌­ها  و فدراسیون‌های بین‌المللی مرتبط با اتاق بازرگانی را از الزامات کارشناسان بین‌الملل عنوان کرد.

وی تصریح کرد: «کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی دروازه تعامل با سازمان‌­های بین‌المللی است.»

سلطانی عضویت در فدراسیون اتاق‌های بازرگانی جهان را فرصتی برای کار گروهی با بدنه اتاق­‌های کشور توصیف کرد و گفت: «حضور ایران طی 9 دوره گذشته در این فدراسیون فقط در حد نماینده بوده است، اما در دوره جدید به‌عنوان بخش خصوصی باید نقش خود را در تعاملات بین‌المللی به خوبی ایفا کنیم.»

وی خواستار ارائه پیشنهاد از اتاق­‌های استانی پیرامون محورهای رقابت اعلام‌شده توسط فدراسیون اتاق‌های بازرگانی جهان شد و  افزود: اتاق ­های استان ها حداکثر تا اردیبهشت‌ماه سال آینده نماینده و پروژه‌­هاى با محورهای مذکور را معرفی کنند تا سندهای معرفی به فدراسیون تهیه و ارسال شوند. همچنین باید برای دوره بعدی که در سال 2019 در برزیل برگزار می‌شود آماده شویم.»

سلطانی افزود: «برای بالا بردن امتیاز ایران در WCF باید تعامل با این سازمان را افزایش دهیم و در رقابت با کشورهای منطقه عقب نمانیم. برای تعامل فعالان بخش خصوصی استان‌ها با دنیا، نیازمند برنامه ریزی دقیق هستیم.»

پدرام سلطانی همچنین از نمایندگان امور بین‌الملل اتاق‌های استانی خواست تعامل بیشتری با امور بین‌الملل اتاق ایران داشته باشند. وی افزود: «مشارکت فعال همه خانواده اتاق از جمله اتاق­‌های استانی، تشکل‌­ها و اتاق­‌های مشترک، برای اعزام و پذیرش هیات ها، حضور در سازمان‌­های بین‌المللی، ظرفیت‌سازی در استان‌ها بین فعالان بخش خصوصی و مهارت افزایی آن‌ها در جهت مذاکره و همکاری با همتایان خارجی باید برنامه‌ریزی شود.»

منطقه بندی در زمینه فعالیت‌های بین الملل

در ادامه محمدرضا کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران نیز بر لزوم جلوگیری از موازی کاری و هماهنگی بیشتر اتاق‌­های استانی با اتاق ایران تأکید کرد و گفت: «در جلسات متعدد با روسای اتاق­‌های استانی خواستار تعامل بیشتر با امور بین‌الملل اتاق ایران و مشارکت برای تدوین برنامه سال 96 شدیم ولی تاکنون فقط 4 اتاق پاسخ داده‌اند.»

وی استقلال اتاق‌های استانی را حائز اهمیت دانست و افزود: «اتاق ایران فقط نقش رهبری و جهت‌دهی برای بهره‌مندی از فرصت‌های موجود در عرصه‌های بین‌المللی را دارد.»

کرباسی به انتخاب اتاق‌های معین و تقسیم‌بندی کشور ازنظر جغرافیایی به 5 منطقه اشاره کرد و گفت: «یک اتاق به‌عنوان نماینده هر منطقه انتخاب می‌شود که کارهای داخلی و بین‌المللی از طریق آن‌ها انجام گیرد. لذا نیاز به اطلاعات ریز و کارشناسی در خصوص ظرفیت‌های هر استان و فعالان اقتصادی آن‌ها بیش از پیش مشهود است.»

وی جذب سرمایه‌گذاری خارجی را الزامی برای رشد 5 تا 7 درصدی اقتصاد دانست و افزود: «نداشتن اطلاعات از پروژه‌های مستعد سرمایه‌گذاری، یکی از دلایلی است که در جذب سرمایه‌گذاران خارجی موفق نبوده‌ایم که باید با همکاری اتاق‌های استانی بروشورها و طرح‌های توجیهی به زبان انگلیسی تهیه شوند.»

در همین رابطه