صمد حسن‌زاده در نشست هیات مدیره اتاق بازرگانی و توسعه اسلامی

کشورهای اسلامی نیازمند اتحاد در راستای منافع مشترک تجاری هستند

رئیس اتاق ایران ضمن دعوت از اعضای اتاق بازرگانی و توسعه اسلامی برای حضور در اجلاس آتی این اتاق به میزبانی ایران، بر لزوم متحد و هم‌پیمان بودن کشورهای اسلامی در راستای منافع مشترک تجاری تأکید کرد.
تاریخ: 07 خرداد 1403
شناسه: 70010

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، با تأکید بر نیاز کشورهای اسلامی به اتحاد و هم‌پیمانی در راستای منافع مشترک تجاری، گفت: ایجاد گفت‌وگو و افزایش همکاری فی‌مابین اعضای اتاق بازرگانی و توسعه اسلامی، علاوه بر نیروی محرک صلح و پایداری در منطقه OIC، تقویت‌کننده مکانیسم تجاری کشورهای اسلامی و افزایش تجارت بین این کشورهاست.

صمد حسن‌زاده، در نشست هیات مدیره اتاق بازرگانی و توسعه اسلامی در امان، پایتخت اردن، افزود: یکی از روش‌های تقویت این همکاری‌ها، پروژه محور بودن فعالیت‌های مشترک و حمایت از آن‌هاست که خوشبختانه در دستور کار اتاق اسلامی قرار دارد و با اجرای آن، شاهد رشد و توسعه همکاری‌های اقتصادی درون‌گروهی OIC باشیم.

حسن‌زاده همچنین با اشاره به اینکه ایران میزبان چهلمین نشست مجمع عمومی اتاق اسلامی و پنجمین کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای اسلامی خواهد بود، از همه کشورهای عضو اتاق اسلامی دعوت کرد به همراه هیات‌های تجاری در ایران حاضر شوند.

متن سخنرانی رئیس اتاق ایران در هیات مدیره اتاق اسلامی

جناب آقای خلیل الحاج توفیق، رئیس محترم اتاق بازرگانی و توسعه اسلامی

اعضاء محترم هیات مدیره اتاق اسلامی

خانم‌ها و آقایان

سلام‌علیکم

در ابتدا، از ابراز همدردی روسای اتاق‌های اسلامی بابت شهادت رئیس جمهوری ایران و همراهان در سانحه تلخ سقوط بالگرد تشکر می‌کنم.

همچنین مایلم از حضور در سی و ششمین نشست هیات مدیره اتاق بازرگانی و توسعه اسلامی که در حاشیه مجمع سرمایه‌گذاری بر اقتصاد دیجیتال به حمایت پادشاه عبدالله دوم ابن الحسین ترتیب داده شد، ابراز خرسندی کنم و از میزبانی شایسته اتاق اردن کمال قدردانی را دارم.

در آستانه تقریباً 40 سالگی ایده شکل‌گیری اتاق اسلامی، خالی از لطف نیست که از زحمات این اتاق محترم بابت گرد هم آوری بخش خصوصی کشورهای عضو در راستای تقویت همکاری کشورها در زمینه‌های تجارت، بازرگانی، تکنولوژی اطلاعات، بانکداری، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و همکاری‌های مشترک تشکر کنم.

بی‌شک، تجربه زیستی ما در یک چشم‌انداز جهانی به‌سرعت در حال تغییر، تلنگری برای نیاز به اتحاد و هم‌پیمان بودن به‌منظور بهره‌مندی از فرصت‌های موجود در راستای منافع مشترک تجاری کشورهای اسلامی است. ایجاد گفت‌وگو و افزایش همکاری فی‌مابین اتاق‌های عضو، علاوه بر نیروی محرک صلح و پایداری در منطقه OIC، تقویت‌کننده درون‌مایه، مکانیسم تجاری کشورهای اسلامی و افزایش تجارت بین این کشورها می‌باشد.

یکی از طرق قدرتمندسازی این همکاری‌ها، پروژه محور بودن فعالیت‌های مشترک و حمایت از آنهاست که خوشبختانه در فعالیت‌های حاضر اتاق اسلامی به همت دبیر کل محترم این مهم در دستور کار قرار دارد. اعتقاد راسخ دارم با همکاری کلیه اتاق‌های عضو، برنامه‌ها و اهداف تدوین شده اجرایی و شاهد رشد و توسعه همکاری‌های اقتصادی درون‌گروهی OIC باشیم.

در اینجا لازم میدانم از این فرصت استفاده کنم و پیرو مصوبات سی و نهمین نشست مجمع عمومی اتاق اسلامی در دوحه، افتخار اتاق ایران بابت میزبانی چهلمین نشست مجمع عمومی اتاق اسلامی و پنجمین کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای اسلامی در ایران در پاییز 1403 را اعلام کنم.

بدون شک، اتاق ایران جهت میزبانی دو اجلاس مذکور از هیچ تلاشی برای ایجاد هماهنگی‌های لازم با اتاق اسلامی جهت برگزاری رویدادهایی موفق و تأثیرگذار و پذیرش اتاق‌ها و هیات‌های تجاری و ترتیب نشست‌های دوجانبه برای تجار عزیز کشورهای اسلامی دریغ نخواهد کرد.

دعوت می‌کنیم هیات‌های تجاری همراه با هیات‌های رسمی از اتاق‌های عضو در اجلاس تهران شرکت کنند. بر آن هستیم با همکاری و مشارکت دبیرخانه اتاق اسلامی، نشست‌های تخصصی فعالان اقتصادی را در زمینه‌های مستعد همکاری برگزار کنیم که منجر به عقد توافقات فی‌مابین گردد.

تمام تلاش اتاق ایران بر این خواهد بود که با بهره‌مندی از توانایی و ظرفیت‌های کشورهای OIC تجربه‌ای به‌یادماندنی و موفقیت‌آمیز برای اعضای اتاق اسلامی ایجاد کند.

امید داریم تلاش‌های مشترک در راستای تقویت زمینه‌های همکاری بخش‌های خصوصی کشورهای اسلامی باشد.

منتظر دیدارتان در ایران هستیم.

والسلام و علیکم