آیا رکورد درآمدهای المپیک می شکند؟

دخل و خرج اسپانسرهای المپیک و پارالمپیک

کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) در بازه 4 ساله 2017-2021، 2 میلیارد و 300 میلیون دلار از جذب اسپانسرهای مالی بازی‌های المپیک و پارالمپیک تابستانی و زمستانی درآمد داشته است.
تاریخ: 08 خرداد 1403
شناسه: 70014

 در حالی که دو ماه تا مراسم افتتاحیه در پاریس باقی مانده است، حامیان مالی اصلی کمیته بین‌المللی المپیک بر روی بازی‌ها متمرکز شده‌اند و به بازگرداندن این رویداد به شکوه سابق خود کمک می‌کنند.

با این حال برخی اسپانسرهای کمیته بین‌المللی المپیک مانند Atos، Bridgestone، Intel و Panasonic با توجه به پایان رسیدن زمان قراردادشان پس از المپیک پاریس، هنوز اعلام نکرده‌اند که قراردادشان را ادامه خواهند داد یا نه. با این حال انتظار می‌رود که برخی از این شرکت‌ها تمایلی به تمدید نداشته باشند.

TOYOTA، یکی دیگر از اسپانسرهای مالی بازی‌های المپیک است که کیودو نیوز گزارش داده است که این شرکت خودوسازی قصد ندارد، قرارداد اسپانسری را با کمیته بین‌المللی المپیک تمدید کند.

سوفی وومارد، بازاریاب ارشد کمیته بین المللی المپیک در آغاز سال 2023 درباره آینده اسپانسرهای این کمیته گفت: دائماً با شرکای موجود و شرکای جدید بالقوه بحث داریم. در حال حاضر اما تمرکز ما کار با حامیان مالی در جهت آماده سازی برای پاریس است.

این در حالی است که کمیته بین‌المللی المپیک( IOC) در دوره گذشته المپیک به جهت همه‌گیری کرونا و عدم حضور تماشاگران و کاهش بازدیدکنندگان، با چالش‌های زیادی همراه بوده است. چالش‌هایی که مانع برگشت سرمایه برای حامیان مالی شد.

با این حال با اضافه شدن مجموعه A-B InBev در ژانویه گذشته، حامیان مالی کمیته بین‌المللی المپیک، به 15 حامی رسیده است که بیشترین تعداد حامی مالی برای IOC است. در دهه گذشته تنها سه حامی مالی Dow،GE و McDonald's از جمع اسپانسرهای کمیته بین‌المللی المپیک خارج شده‌اند.

درآمد کمیته بین‌المللی المپیک بیش از دو برابر شده است و به 2.3 میلیارد دلار برای چهارساله 2017-2021 رسید که یک میلیارد دلار نسبت به سال دوره 4 ساله قبلی رشد داشته است.

 کمیته بین‌المللی المپیک، درآمد پیش‌بینی‌شده برای سال‌های 2024-2021 را منتشر نخواهد کرد، اما درآمد آن برای دو سال اول به بیش از 1.5 میلیارد دلار می‌رسد؛ یعنی رکورد دیگری در دسترس است.

رقم قرارداد اسپانسرها معمولاً برای 4 دوره مسابقه زیر نظر IOC، حدود 200 میلیون دلار تخمین زده می‌شود؛ اما این رقم با توجه به گستردگی مسابقات، بالاتر هم می‌رود. به طور معمول، حامیان مالی کمیته بین‌المللی المپیک قراردادهایی برای هشت یا 10 سال امضا می‌کنند که شامل چهار یا پنج دوره مسابقه و رقابت المپیک و پارالمپیک تابستانی و زمستانی می‌شود. به عنوان نمونه شرکت تویوتا در سال 2015 در حالی یک قرارداد 10 ساله برای اسپانسری مسابقات المپیک و پارالمپیک امضا کرد که رسانه‌های ژاپنی رقم این قرارداد را 835 میلیون دلار گزارش کردند.

بررسی حامیان مالی IOC نشان می‌دهد که آنها در سطحی قرار دارند که به دنبال معاملات هدفمند بیشتری هستند، به‌عنوان مثال، پایداری یا برابری جنسیتی را برجسته می‌کنند و همچنین تمرکز بیشتری بر محتوای دیجیتال و فعال‌سازی دارند.