با اصرار بر تداوم پروژه‌های پرهزینه

عربستان برای جبران کسری بودجه، اوراق قرضه دلاری منتشر می کند

گزارش‌ها حاکی از آن است که عربستان سعودی در تلاش است تا با فروش اوراق قرضه اسلامی، کسری ۲۱ میلیارد دلاری خود را جبران کند.
تاریخ: 10 خرداد 1403
شناسه: 70026

عربستان سعودی بر تداوم پروژه‌های پرهزینه در این کشور اصرار دارد و در تلاش است از طریق فروش اوراق قرضه برای تأمین کسری بودجه خود پول جمع‌آوری کند.

بلومبرگ به نقل از یک منبع ناشناس نزدیک به دولت عربستان گزارش داد که پادشاهی به‌عنوان بخشی از تلاش برای جبران کسری مالی که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به ۲۱ میلیارد دلار برسد، اوراق صکوک (اوراق قرضه اسلامی) سه، 6 و ۱۰ ساله مبتنی بر دلار منتشر خواهد کرد.

بلومبرگ گزارش داد که ریاض قبلاً ۱۲ میلیارد دلار از بدهی‌های دولتی خود را در کاه ژانویه فروخته بود، درحالی‌که طبق گزارش‌ها، کلان‌شهر بیابانی برنامه‌ریزی‌شده نئوم هم برای تأمین بودجه خود و در تلاش برای جمع‌آوری پول نقد بیشتر، انتشار اوراق قرضه اسلامی را در نظر گرفته است.

براساس گزارش بلومبرگ، سیتی گروپ، گلدمن ساکس و بانک فرانسوی BNP Paribas هماهنگی فروش اوراق قرضه را به عهده خواهند داشت.

آخرین فروش اوراق قرضه در حالی صورت می‌گیرد که عربستان سعودی برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ محمد بن سلمان را که به دنبال تنوع بخشیدن به اقتصاد متکی به نفت است، ادامه می‌دهد.

پادشاهی عربستان به‌تازگی اجرای پروژه‌های پرهزینه‌ای را در پیش‌گرفته است که از آن جمله می‌توان به پروژه ساخت کلان‌شهر نئوم که درنهایت ممکن است ۱٫۵ هزار میلیارد دلار هزینه داشته باشد اشاره کرد.

همچنین دولت عربستان در سال‌های اخیر میلیاردها دلار به بخش ورزش سرازیر کرده است و ستاره‌های بزرگ فوتبال مانند کریستیانو رونالدو، کریم بنزما و نیمار را برای بازی در لیگ حرفه‌ای عربستان و حمایت از تورنمنت LIV Golf به خود جذب کرده است.

در ماه فوریه، وال‌استریت ژورنال گزارش داد که عربستان سعودی برای کمک به تأمین مالی نئوم و سایر پروژه‌های عظیم طرح ابتکاری «ویژن ۲۰۳۰ » شروع به وام گرفتن کرده است.

تیم کالن، همکار مدعو در اندیشکده مؤسسه کشورهای عربی خلیج‌فارس در واشنگتن، تخمین زده است که صندوق سرمایه‌گذاری مستقل عربستان، PIF، اگر بخواهد به‌طور کامل این پروژه‌ها را تأمین کند، باید ۲۷۰ میلیارد دلار دیگر جمع‌آوری کند.

موضوعات :
در همین رابطه