صمد حسن زاده در بیست‌وهشتمین مراسم روز ملی صنعت و معدن

نبود زیرساخت‌های ابتدایی تولید مانع توسعه اقتصادی است

رئیس اتاق ایران در بیست‌وهشتمین مراسم روز ملی صنعت و معدن با تشریح نیازهای روز اقتصاد، گفت: نبود زیرساخت‌های ابتدایی تولید،حمل‌ونقل، مالی و ... مانع توسعه اقتصادی کشور است.
تاریخ: 10 تیر 1403
شناسه: 70279

بیست‌وهشتمین مراسم روز ملی صنعت و معدن با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس اتاق ایران، هیات رئیسه اتاق ایران، معاون وزارت صمت و فعالان اقتصادی در سالن اجلاس سران برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این مراسم، با تأکید بر نبود زیرساخت‌های اولیه تولید در کشور، گفت: با توجه به شرایط باید سعی کنیم مراسم تجلیل از تولیدکنندگان و صنعت‌گرانی که باوجود این وضعیت، در عرصه تولید فعال هستند را در سطوح بالاتری برگزار کنیم.

صمد حسن‌زاده افزود: صحبت از سرمایه‌گذاری‌های بزرگ، حضور در بازارهای جهانی و حرکت به سمت فناوری‌های نو ضروری است؛ اما درعین‌حال نداشتن زیرساخت‌های ابتدایی تولید، نبود ناوگان حمل‌ونقل مناسب، عدم همکاری نظام پولی و مالی کشور با تولیدکنندگان و تورم را بالا، مانع توسعه اقتصادی کشور است.

حسن‌زاده ادامه داد: در ایران ظرفیت‌های ناب منابع طبیعی و نیروی انسانی باتجربه و حرفه‌ای وجود دارند که به دلیل شرایط حاکم بر اقتصاد، قابل‌استفاده نیستند و این وضعیت درشان مردم ایران نیست.

او ضمن تأکید بر اهمیت توجه به انتظارات فعالان بخش تولید و تقدیر از این افراد، تصریح کرد: باید فرهنگ حفظ و تجلیل از مدیران بنگاه‌های اقتصادی را در سطوح بالاتر برگزار کنیم.

همچنین فرشاد مقیمی، معاون وزیر صنعت و معدن و تجارت با بیان اینکه این روز، فرصتی برای بررسی کارنامه صنعتی و معدنی کشور است، گفت: تلاش شد امسال مراسم روز ملی صنعت و معدن را با مشارکت جدی همه فعالان، تشکل‌ها و انجمن‌های خصوصی برگزار کنیم و حاصل این همدلی، تهیه بسته حمایت از تولید و تجارت خادم‌الرضا بود.

او تصریح کرد: این بسته رفع موانع، تسریع در فعالیت‌ها و کاهش هزینه‌های تولید و تجارت را دنبال می‌کند و با رونمایی که در همین مراسم انجام می‌شود به‌زودی شاهد اجرای آن خواهیم بود.

حمایت همه‌جانبه دستگاه قضا از بخش تولید و صنعت کشور

علی القاصی‌مهر، رئیس‌کل دادگستری تهران و نماینده قوه قضائیه در این مراسم نیز ضمن نکوداشت روز صنعت و معدن، تأکید کرد: برای تقویت جایگاه تولید که کلیدواژه توسعه اقتصادی است به همدلی و انسجام بین همه قوا نیاز دارد.

او اظهار کرد: در سال‌های اخیر، رهبری توجه همه بخش‌ها به سمت تولید را مورد تأکید قرار دادند و حمایت از این حوزه را وظیفه کشور دانستند. بنابراین قوانین خوبی در این مسیر تصویب شده که راهگشا هستند.

القاصی‌مهر خاطرنشان کرد: قوانینی در مسیر تسهیل شرایط تولید و رفع موانع موجود به تصویب رسیدند. در مقابل قوه قضائیه هم تمام ظرفیت خود را برای حمایت از تولید و بخش صنعت و معدن به کار گرفته است. در دستگاه قضا به‌طور غیرمستقیم مأموریت‌هایی را در راستای حمایت از تولید عهده‌دار هستیم.

او ادامه داد: در رسیدگی‌های قضایی به پرونده‌های مربوط به فعالان تولیدی رویکرد حمایتی دنبال و در صدور آرای فضائی سعی شده از فعالان تولید با رعایت موازین قانونی، حمایت شود. از طرفی این پرونده‌ها توسط قضاتی که با موضوعات اقتصادی آشنا هستند، مورد رسیدگی قرار می‌گیرند. البته در قدم اول تا حد ممکن از قضایی شدن این پرونده‌ها جلوگیری می‌کنیم.

رئیس‌کل دادگستری تهران گفت: در این مسیر با موانعی هم روبه‌رو هستیم و همچنان آسیب‌هایی وجود دارند که باید برای حل آنها تلاش کنیم؛ در حال حاضر ایجاد واحدهای تولیدی کوچک و متوسط در شهرک‌های صنعتی با چالش‌هایی مواجه هستند. قصور در انجام مأموریت‌ها توسط دستگاه‌های مسئول موجب شده تا زیرساخت‌ها در شهرک‌ها مهیا نشود و بنابراین واحدهای تولیدی نتوانند شکل بگیرند و با واحدهایی که فعال‌اند نتوانند از تمام ظرفیت تولیدی خود استفاده کنند.

او از ایجاد ۱۲ کارگروه در دستگاه قضا با حمایت دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی برای شناسایی چالش‌های بخش تولید خبر داد و افزود: با کمک این کارگروه‌ها، تقویت بخش تولید در همه حوزه‌ها را دنبال می‌کنیم.

دست از نقدهای نادرست و منفی علیه بخش معدن برداریم

محمدرضا بهرامن، نایب‌رئیس اتاق ایران و رئیس خانه معدن نیز در این مراسم، همدلی برای ساخت و توسعه کشور را ضروری دانست و تأکید کرد: امروز تورم موجب شده تولید تحت تأثیر قرار بگیرد و تا حدودی امیدها ضعیف شود؛ اما باید بدانیم در کنار هم می‌توانیم ضمن شناسایی چالش‌ها با استفاده از ظرفیت‌ها، اقتصاد را جلو ببریم.

او ادامه داد: ذخایر معدنی در ایران به‌علاوه ذخایر نفت و گاز موجب شده یک مزیت خاص در کشور شکل بگیرد و نباید آن را نادیده گرفت.

بر اساس اظهارات بهرامن، درمجموع ۴ درصد سرزمین ایران تحت پوشش فعالیت‌های معدنی است و در بهترین شرایط توانستیم ۵۵ میلیارد دلار سهم در تأمین ارز کشور داشته باشیم. پس نباید به‌ناحق، بخش معدن را نقد منفی کنیم. این ذخایر معدنی، داده‌های خدادادی است و باید از این مزیت‌ها طبق قانون بهره ببریم.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: متولی بخش معدن مشخص است، هرچند متأسفانه اجازه نمی‌دهند که این متولی طبق قانون، تصمیم‌گیری کند. در برنامه هفتم توسعه رشد ۱۳ درصدی برای بخش معدن دیده شده و باید بتوانیم در این راستا قدم برداریم.

سامانه‌ها بستری برای افزایش سطح فساد شدند

محمدرضا مرتضوی، رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران با انتقاد از عملکرد سامانه‌های فعال در حوزه تولید گفت: این سامانه‌ها تکالیفی برعهده تولیدکنندگان قرار دادند که هیچ نقش مؤثری در کنترل فساد ندارند و حتی در مقابل این سامانه‌ها، رکورد فساد را در اقتصاد ایران زدند.

بر اساس اظهارات این فعال اقتصادی، بی‌برنامگی در تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه تولید، اعتراض‌های بخش خصوصی و تولیدکنندگان را به دنبال دارد و مانع برنامه‌ریزی شده است.

او تأکید کرد: دولت دست از قیمت‌گذاری دستوری بردارد چون در کنترل تورم هیچ اثر مثبتی ندارد. رفتارهای تعزیراتی به دوران جنگ مربوط می‌شود؛ مگر امروز جنگ است. چه مکسی موجب شده تا نظام غلط قیمت‌گذاری دستوری کمر تولید را بشکند.

رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران گفت: از دولت می‌خواهیم که برنامه‌ریزی کند و پیش از اینکه دیر شود به سمتی برود که قیمت‌گذاری متوقف شود.

مرتضوی، مسابقه غول تورم و سطح درآمد کارگران را یک لکه ننگ توصیف کرد و افزود: باید برای تأمین نیازهای اساسی کارگران با دولت همکاری کنیم. ۵۰ درصد تورم با ۲۰ درصد افزایش سطح درآمد مانع ادامه حیات تولید است چون کیفیت زندگی کارگران را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ادامه حیات تولید صنعتی بدون حمایت اصناف امکان‌پذیر نیست. پس باید به کمک قانون، شیوه مصارف مالیات‌های دریافتی را اصلاح کنیم. مالیاتی که از اصناف و تولیدکنندگان گرفته می‌شود باید صرف تأمین برق و آب موردنیاز تولید شود.

رونمایی بسته حمایتی خادم‌الرضا

در ادامه این رویداد از بسته خادم‌الرضا رونمایی شد. بسته خادم‌الرضا، بسته حمایتی از تولید و تجارت و بیانگر انسجام بخش‌های غیردولتی و دستگاه‌های دولتی برای رفع چالش‌های تولید و تجارت است. طبق گفته مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، تلاش شده به کمک این بسته برای رفع ۸۷ موضوع، راهکار ارائه شود.

صنعت با اتکا به تحقیق و ظرفیت‌های علمی رو به جلو حرکت می‌کند

پیش از مراسم تجلیل از صنعت‌گران و معدن‌کاران برگزیده، عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه باید قدرت طراحی و تحقیق و توسعه را در صنایع گسترش دهیم، گفت: در این دوره سعی کردیم به گونه‌ای ریل‌گذاری کنیم تا با ارتقای سطح فناوری کشور، به سطوح عالی هم‌ترازی با دنیا برسیم و با تحقیق، توسعه و اتکا به ظرفیت‌های علمی کشور به سمت یک صنعت دانش‌بنیان حرکت کنیم.

او افزود: در صورت تحقق این هدف، تردید نکنید که کیفیت تضمین و ارزش‌افزوده بالا خلق می‌شود و در این شرایط دیگر گلوگاه‌های آزاردهنده در تولید نخواهیم داشت و بازارهای جهانی به روی ما باز می‌شوند و نخبگان به جای مهاجرت در صنایع حضور می‌یابند. در آن روز مرجع جهانی می‌شویم و با نام تجاری خود کالا را تولید و صادر می‌کنیم.

علی آبادی تصریح کرد: بدون تردید تا زمانی که صنایع تعامل سازنده با مراکز علمی پیشرفته دنیا نداشته باشند نمی‌توانند خود را روزآمد بدانند؛ بنابراین باید صنایع ایرانی را با دانشگاه‌ها و مراکز صنعتی دنیا مرتبط کنیم که نیازمند تعامل گسترده با دنیا است.

بر اساس اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت در حال حاضر در صنعت خودرو ۳۷ شرکت خودروسازی داریم که خودروی اقتصادی تولید نمی‌کنند؛ برای تولید محصول اقتصادی باید کنسرسیوم صنعتی درست کنیم تا به اندازه مطلوب اقتصادی برسیم و اگر دامنه، محدوده و مقیاس اقتصادی نباشد کالای ما رقابتی نخواهد بود.

علی‌آبادی تصریح کرد: صادرات فتح الفتوح است و تا زمانی که شرکت‌ها صادرات نداشته باشند با مقصد فاصله بسیاری دارند؛ باید با ابزارهای مختلف اعم از دیپلماسی، تشویق و حتی تنبیه شرکت‌ها را وادار به صادرات کنیم؛ یعنی اگر شرکتی نتواند کالا صادر کند باید تنبیه شود و ارز نگیرد. ارز باید به کسی پرداخت شود که بتواند صادرات انجام دهد. محور همه امور باید صادرات باشد.

او خاطرنشان کرد: اگر کالا فاقد کیفیت و استانداردهای لازم باشد در بازارهای جهانی جایی ندارد، بنابراین شرکت‌ها باید آماده رقابت واقعی باشند؛ مادامی که شرکت‌های خودروساز ما با خود رقابت کنند وضعیت همین است که امروز می‌بینید.

تخصیص ارز به خودروهای مشابه ساخت داخل

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در تخصیص ارز به سمت خودروهایی برویم که مشابه داخل دارند نه اینکه لوکس وارد کنیم که در داخل ساخته نمی‌شوند؛ با این شیوه نشان می‌دهیم که با قیمت پایین‌تر می‌توان خودروی خوبی سوار شد؛ مثلاً با ۸ هزار دلار می‌توان خودروی درجه یک ساخت. خودروسازان باید خود را تکان دهند زیرا در غیر این صورت همین جایی که هستند، می‌مانند. لذا نیاز است تا خودروهای ارزان قیمت وارد شود که منجر به ایجاد رقابت‌های سازنده با خودروهای داخلی شود.

او با بیان اینکه «هر کسی به محیط زیست احترام نگذارد، انسان نیست»، گفت: به شدت معتقدم علت وضعیت فعلی محیط زیست کشور ناشی از عدم دستیابی به فناوری‌های پیشرفته است و هنوز می‌خواهیم به صورت سنتی کار کنیم. مادامی که فناوری در بخش معدن ارتقا نیابد، معدنکاران نباید انتظار همکاری محیط زیست با خود را داشته باشند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر توسعه معدن‌کاری، بیان کرد: باید از تجهیزات و فناوری‌های به‌روز استفاده شود. امروز فناوری‌ها به قدری پیشرفت کرده که بدون ضربه زدن به محیط زیست فعالیت می‌کنند؛ اما ما محیط زیست را نابود کرده‌ایم. اگر می‌خواهید به طبیعت خود احترام بگذاریم باید فناوری‌ها را ارتقا داده و از تجهیزات به‌روز استفاده کنیم؛ ضمن اینکه اگر صنعتگران و معدن‌کاران از متخصصان و دانشمندان سایر کشورها بهره بگیرند، مشوق‌های ویژه به آنها اختصاص می‌یابد.

در همین رابطه