در نشست هم‌اندیشی روسای فدراسیون‌ها مطرح شد

کمیته بررسی و ارتقای وضعیت فدراسیون‌ها تشکیل می‌شود

نشست روسای فدراسیون‌ها با هیات رئیسه اتاق ایران، مقرر شد یک کمیته 5 نفره با حضور دو تن از نواب رئیس اتاق ایران با هدف تشریح وضعیت کنونی فدراسیون‌ها، وضعیت مطلوب آنها و راه رسیدن به این وضعیت مطلوب، تشکیل شود.
خبرنگار
تاریخ: 11 تیر 1403
شناسه: 70289

روسای فدراسیون‌ها در نشست هم‌اندیشی با هیات رئیسه اتاق ایران به بیان انتقادها و پیشنهادهای خود با هدف ارتقای جایگاه فدراسیون‌ها پرداختند و در نهایت تصمیم گرفتند، کمیته‌ای با حضور 5 نفر به نمایندگی از همه فدراسیون‌ها و دو نفر از اعضای هیات رئیسه اتاق ایران تشکیل دهند تا به کمک آن، ضمن بررسی وضعیت کنونی، شرایط مطلوب و الزامات رسیدن به وضعیت ایده‌آل را شناسایی کنند و در نهایت نقشه‌راهی طراحی شود و به تصویب هیات رئیسه اتاق ایران برسد.

بر اساس آنچه در این نشست عنوان شد، جایگاه فدراسیون‌ها با کمیسیون‌ها و تشکل‌ها متفاوت است و برای اینکه آنها بتوانند نقش و مأموریت‌های قانونی خود را به درستی ایفا کنند باید تعریف دقیقی از هر کدام از این سه بخش ارائه شده و مورد توافق قرار بگیرد.

از طرفی اعضای حاضر در این نشست معتقد بودند شاخص‌های رتبه‌بندی فدراسیون‌ها نیازمند بازنگری هستند چون تعدادی که با شاخص‌های رتبه‌بندی تشکل‌ها، اتحادیه‌ها و انجمن‌ها یکسان است، درباره فدراسیون‌ها گویا نبوده و اندازه‌گیری آنها، مسیر رتبه‌بندی را منحرف می‌کند.

توجه به جایگاه بین‌المللی فدراسیون‌ها مانند آنچه در دیگر کشورها شاهد هستیم، تدوین برنامه استراتژیک توسط هر کدام از فدراسیون‌ها، طراحی ساختاری منعطف برای فدراسیون‌ها، معرفی و حمایت منسجم از فدراسیون‌ها توسط اتاق ایران، ایجاد شفافیت از انتظاراتی که اتاق ایران از فدراسیون‌ها دارد و تخصیص بهینه منابع به فدراسیون‌ها، مهم‌ترین مباحثی بودند که در این نشست مورد تأکید روسای فدراسیون‌ها قرار گرفت.

با توجه به آنچه در این نشست عنوان شد، پیام باقری، عضو هیات رئیسه اتاق ایران یکی از دلایل انتقادهایی که نسبت به عملکرد امروز فدراسیون‌ها وجود دارد را تعلل و طولانی شدن مدت زمان ایجاد فدراسیون‌هایی است که از قبل تعیین شده بودند.

بر اساس اظهارات او در حال حاضر 15 فدراسیون شکل گرفتند، در حالی که قرار بوده در این مدت بالغ بر 30 فدراسیون ایجاد شوند.

این عضو هیات رئیسه اتاق ایران معتقد است: چنانچه تا به امروز فرآیند شکل‌گیری فدراسیون‌های هدف‌گذاری شده تمام شده بود، اتاق وارد فاز بعدی می‌شد و بخشی از انتقادهایی که امروز وجود دارد، پیش نمی‌آمد.

باقری در نهایت پیشنهاد داد که کارگروهی متشکل از 5 نفر به نمایندگی از همه کنفدراسیون‌ها به علاوه دو نفر از اعضای هیات رئیسه اتاق ایران شکل بگیرد تا به بررسی وضعیت فعلی، وضعیت مطلوب و الزامات رسیدن به وضعیت مطلوب بپردازد. روسای فدراسیون‌ها با این پیشنهاد موافقت کردند.

در ادامه قدیر قیافه، نایب‌رئیس اتاق ایران به برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری که قرار است جمعه 15 تیر برگزار شود، اشاره و تصریح کرد: همه باید در این انتخابات مشارکت و برای بهبود شرایط کشور، تلاش کنند. از طرفی بخش خصوصی از رئیس‌جمهور و دولت چهاردهم می‌خواهد که به دیدگاه‌های مشورتی آنها توجه کنند و جایگاه بخش خصوصی در اقتصاد را ارتقا دهند.

او درباره شرایط حاکم بر فدراسیون‌ها نیز گفت: به نظر می‌رسد شاخص‌هایی که برای رتبه‌بندی فدراسیون‌ها در نظر گرفته شده نیازمند بازنگری هستند، بنابراین ضرورت دارد با مشورت از خود فدراسیون‌ها، این شاخص‌ها را اصلاح کنیم.

قیافه ادامه داد: باید در مسیر پیشرفت فدراسیون‌ها، چند اولویت تعیین و تلاش کنیم در بازه زمانی مشخصی، آن‌ها را به نتیجه برسانیم. از طرفی تأمین منابع لازم برای اداره فدراسیون‌ها مطرح است که تا زمان تقویت و رسیدن به سطح درآمدزایی باید از طرف اتاق ایران ادامه پیدا کند؛ هرچند که این حمایت مالی همیشگی نخواهد بود.

عبدالله مهاجر دارابی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران با بیان اینکه شرایط حاکم درباره جایگاه تشکل‌ها و فدراسیون‌ها قابل دفاع نیست، گفت: این شرایط باید اصلاح شود. با همین رویکرد سعی شد در زمان بودجه‌نویسی، توجه لازم به این بخش صورت گیرد.

او ادامه داد: بدون شک منابع دیده شده با هدف ارتقا و تقویت کنفدراسیون‌ها، فدراسیون‌ها و تشکل‌ها، هم‌تراز با پیگیری مأموریت‌هایی که به هرکدام از آن‌ها محول شده است، تخصیص می‌یابد. در واقع اتاق ایران برای پویاتر شدن این بخش تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت.

ساسان شاه‌ویسی، دبیرکل اتاق ایران نیز درباره خاستگاه فدراسیون‌ها گفت: رویکرد همه فدراسیون‌ها، مفاهمه عمومی و از بین بردن موازی‌کاری‌ها و پیچیدگی‌هایی است که در فعالیت‌های تشکلی می‌بینیم. در همه کشورها، فدراسیون‌ها، هماهنگ‌ساز و سیاست‌گذار در بخش‌های مختلف هستند. فدراسیون‌ها باید لایه‌های متفاوت یک پدیده مشخص را همگن کنند و در واقع به عنوان یک نهاد تسهیل‌گر و تنظیم‌گر جلو بروند.

او استفاده از کدهای آیسیک برای طبقه‌بندی تشکل‌ها در چارچوب فدراسیون‌ها را مورد تردید قرار داد و گفت: شاید در یک زمان، اتاق به این نتیجه رسیده بود که استفاده از کدهای آیسیک برای طبقه‌بندی صنایع و ایجاد فدراسیون‌ها، جامع‌نگر باشد؛ اما امروز به نظر می‌رسد این کدها درباره بخشی از فعالیت‌ها مانند شرکت‌های دانش‌بنیان، قابل استفاده نباشد.

دبیرکل اتاق ایران افزود: به نظر می‌رسد، بازنگری در فرآیند ایجاد فدراسیون‌ها و قوانین حاکم بر آن لازم است و قابلیت اصلاح آن وجود دارد.

شاه‌ویسی نظام‌مند کردن جایگاه دبیران در همه ساختارهای تشکلی، کمیسیون‌ها، فدراسیون‌ها و ... را ضروری خواند و یکی از اولویت‌هایی عنوان کرد که در دستورکار اتاق ایران قرار دارد.

در همین رابطه