در نشست مدیر آسیا و اقیانوسیه اتاق ایران با سرکنسول ایران در استانبول مطرح شد

توافق تجارت آزاد میان ایران و ترکیه جایگزین توافقات قبلی شود

مدیر آسیا و اقیانوسیه معاونت بین‌الملل اتاق ایران، معتقد است: برای توسعه صادرات ایران به ترکیه، توافق تجارت آزاد میان دو کشور باید جایگزین توافقات قبلی میان آن‌ها شود.
تاریخ: 17 تیر 1403
شناسه: 70317

مدیر آسیا و اقیانوسیه معاونت بین‌الملل اتاق ایران، گفت: موانع تعرفه‌ای در همکاری‌های تجاری ایران و ترکیه، یکی از موانع اصلی توسعه صادرات ایران با ترکیه است.

نیلوفر اسدی، در دیدار با سرکنسول ایران در استانبول، با اشاره به مبادلات برخی اقلام مورد توافق میان دو کشور در قالب گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه (دی 8)، ادامه داد: با توجه به کاستی‌های توافق تجارت ترجیحی امضاشده پیشین و لزوم اصلاح و توسعه آن، پیشنهاد می‌کنم، توافق تجارت آزاد میان دو کشور جایگزین توافقات قبلی شود.

او افزود: بیشتر اقلام تخفیف داده شده از سوی کشور ترکیه، قابلیت استفاده برای ایران ندارند و برخی از اقلام نیز قبلاً در توافق ترجیحی دوجانبه با تخفیف بیشتر وجود داشته‌اند. با این حال اتاق ایران موضوع دریافت مجوز صدور گواهی مبدأ را از دبیرخانه دی 8 دریافت کرده و گواهی مبدأ آن صادر خواهد شد.

اسدی گفت: اتاق ایران در حال پیگیری رفع مشکلات و موانع تعرفه‌ای و مسائل مربوط به پذیرش گواهی مبدأها از سوی گمرک ترکیه و همچنین پیاده‌سازی گواهی مبدأ مربوط به توافق کشورهای اسلامی با همکاری گمرک دو کشور و اتحادیه اتاق‌های بازرگانی و بورس کالای ترکیه است.

مدیر آسیا و اقیانوسیه معاونت بین‌الملل اتاق ایران با تأکید بر لزوم انجام اقدامات متناسب ایران در مقابل موانع تعرفه‌ای و یا هرگونه عوارض اضافی که از سوی کشور ترکیه به بهانه آنتی دامپینگ وضع می‌شود، ادامه داد: لازم است عوارض و حقوق گمرکی دو کشور طی یک توافق جدید مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد تا دسترسی به بازار ترکیه برای صادرکنندگان ایرانی و دستیابی به هدف تعیین شده در توسعه تجارت دو جانبه با ترکیه تسهیل شود.

اسدی با اشاره به ابتکار و پروژه پیشنهادی دبیرخانه گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه (دی 8) درباره ایجاد پلتفرمی برای ایجاد امکان تهاتر میان کشورهای عضو، گفت: اجلاس این سازمان در استانبول که در شرف برگزاری است، فرصت مناسبی برای بررسی این پیشنهاد است تا در صورت مطلوبیت، به عنوان ابزاری برای توسعه و تسهیل تجارت و تبادلات کشورهای عضو بکار گرفته شود.

او افزود: این سازوکار جدید به‌طور بالقوه می‌تواند با از میان برداشتن برخی موانع بانکی مربوط به استفاده از ارزهای مرجع مانند یورو و دلار، نقش مؤثری در تقویت همکاری‌های اقتصادی میان کشورهای عضو ایفا کند.

اسدی با اشاره به توافق کشورهای عضو گروه هشت کشور اسلامی برای اولویت بخشیدن به استفاده از ارزهای ملی به‌جای دلار و یورو در مبادلات تجاری فیمابین، بیان کرد: استفاده از این سازوکار می‌تواند به کشورمان در مصون ماندن از آثار مخرب تحریم‌های یک‌جانبه و نیز سیطره امریکا بر نظام مالی جهانی کمک کند.

مدیر آسیا و اقیانوسیه معاونت بین‌الملل اتاق ایران در این دیدار، یکی از پیشنهادات اتاق ایران را تمرکز مرکز تهاتری و صندوق تسویه در دبیرخانه دی هشت و همچنین تشکیل کمیته‌ای توسط این دبیرخانه با حضور کشورهای عضو برای رایزنی و ارائه راهکارهای اجرایی سازی طرح مذکور عنوان کرد.

در این جلسه عنوان شد موضوع تشکیل اتاق مشترک به صورت دوجانبه با ترکیه در حال پیگیری است و توافق آن با اتحادیه بورس کالای ترکیه لازم است از مراجع قانونی دنبال شود.

محمدی، سرکنسول ایران در استانبول ترکیه نیز با تأکید بر اهمیت پیگیری راهکارهای توسعه تبادلات تجاری میان دو کشور، گفت: ترکیه در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی، بیش‌ازپیش آمادگی دارد که علی‌رغم موانع بانکی و تحریم‌ها، تجارت با ایران را افزایش دهد. اما لازم است زیرساخت‌های مورد نیاز در این بین تقویت شود. یکی از این زیرساخت‌ها بهره‌گیری از مکانیسم‌های تجارت تهاتری است.

او در پایان بر آمادگی کنسولگری ایران در استانبول برای همکاری با اتاق ایران، تأکید کرد.

موضوعات :
در همین رابطه