با تعیین تعرفه‌های اتحادیه اروپا برای خودروهای چینی

خودروسازان آلمانی نگران تلافی چین هستند

خودروسازان آلمانی نسبت به تصمیم اتحادیه اروپا برای تعیین تعرفه‌های جدید برای خودروهای الکترونیکی چین را واکنش نشان دادند و از احتمال اقدام تلافی‌جویانه پکن ابراز نگرانی کردند.
تاریخ: 18 تیر 1403
شناسه: 70338

برخی از خودروسازان برجسته آلمان مانند فولکس واگن و بی‌ام‌و نسبت به تأثیر نامطلوب تعرفه‌های جدید اتحادیه اروپا بر رقابت‌پذیری صنعت خودروسازی این اتحادیه و همچنین فعالیت‌های خود در چین هشدار داده‌اند.

شرکت آلمانی فولکس واگن برنامه‌های اتحادیه اروپا برای اعمال تعرفه واردات تا 38 درصد برای خودروهای برقی چین را محکوم و تأکید کرد که این عوارض بر صنعت خودروسازی اروپا نیز تأثیرات نامطلوبی خواهد داشت.

فولکس واگن در بیانیه‌ای تأکید کرد که این تصمیم اتحادیه اروپا در درازمدت رقابت خودروسازان اروپایی را تضعیف خواهد کرد.

اتحادیه اروپا به دلیل نگرانی‌های موجود در مورد یارانه دولت چین به خودروهای الکتریکی ساخت این کشور که به تولیدکنندگان این خودروها اجازه می‌دهد محصولات خود را با قیمت‌های بسیار پایین‌تر نسبت به خودروسازان اروپایی بفروشند، افزایش این تعرفه‌ها را در ماه ژوئن اعلام کرد.

این تصمیم بر اساس تحقیقات 9 ماهه اتحادیه اروپا در مورد یارانه‌های دولت چین صورت گرفته است.

با این حال، خودروسازان اروپایی و به ویژه در آلمان مانند بی‌ام‌و و فولکس‌واگن اکنون با نگرانی از اینکه ممکن است با تعرفه‌های تلافی‌جویانه از سوی چین بر روی فعالیت‌های گسترده‌شان در چین مواجه شوند، واکنش نشان داده‌اند.

در حال حاضر، خودروسازان غربی در چین، مانند تسلا، آئودی، بی‌ام‌و و مرسدس بنز از مزایایی مانند نرخ‌های مالیاتی پایین، کمک‌های بلاعوض، دسترسی آسان‌تر به سرمایه، کاهش هزینه‌های زمین و قیمت‌های رقابتی برای باتری‌های لیتیومی برخوردار هستند.

اگر این مزایا در صورت تشدید جنگ تجاری اتحادیه اروپا و چین از بین برود، ممکن است این شرکت‌های اروپایی را مجبور به تغییر مدل‌های کسب‌وکار کلی خود کند، به‌ویژه اگر مجبور شوند به جای دیگری برای راه‌اندازی کارخانه‌های تولید جایگزین نگاه کنند.

این می‌تواند ضربه مهمی به تولیدکنندگان اروپایی خودروهای برقی باشد؛ تولیدکنندگانی که در حال حاضر به دلیل قیمت‌های بالاتر و جذابیت خودروهای برقی ارزان‌تر چین، شاهد کاهش تقاضا در کشور خود بوده‌اند.

اتحادیه اروپا به‌منظور مهار سیل خودروهای برقی ارزان‌قیمت چین و محافظت از تولیدکنندگان خود، از 5 ژوئیه، افزایش شدید تعرفه این خودروها را اعمال کرد.

طبق بیانیه مطبوعاتی کمیسیون اروپا که روز پنجشنبه منتشر شد، تعرفه‌های اضافی موقت به‌میزان تا 38 درصد از 5 ژوئیه برای حداکثر مدت چهار ماه اعمال خواهد شد.

این تصمیم نه ماه پس از آن اتخاذ می‌شود که اورسولا فون‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، تحقیقاتی را درباره سیل خودروهای ارزان‌قیمت چینی که وارد این بلوک شده‌اند، اعلام کرد.

بر اساس این تحقیقات، کمیسیون اروپا به این نتیجه رسید که خودروهای کاملاً برقی چین از "یارانه ناعادلانه" سود می‌برند، که باعث ایجاد "تهدید آسیب اقتصادی" برای خودروسازان اتحادیه اروپا می‌شود.

تصمیم قطعی و نهایی در مورد این تعرفه‌ها قرار است تا ماه نوامبر اعلام شود و در عین حال مذاکرات بین بروکسل و پکن برای حل این موضوع ادامه خواهد یافت.