در نشست خبری بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور و صنایع وابسته مطرح شد

روسیه در نمایشگاه دام و طیور ایران حضور فعال خواهد داشت

در نشست خبری بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور و صنایع وابسته سه کشور چین، ترکیه و روسیه حضور خواهند داشت؛ همچنین 14 شرکت اروپایی نمایندگی خواهند داشت.
تاریخ: 19 تیر 1403
شناسه: 70359

نشست خبری بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور و صنایع وابسته به همت کمیسیون کشاورزی اتاق ایران و با حضور خبرنگاران برگزار شد.

در ابتدای این نشست مجید موافق قدیری، رئیس شورای سیاست‌گذاری بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور و صنایع وابسته ایران، درباره اهمیت این نمایشگاه گفت: برگزاری این نمایشگاه بین‌المللی باعث می‌شود که صنعت دام و طیور از وضعیت بی‌صدایی نجات پیدا کند. این نمایشگاه می‌تواند از نابه‌سامانی در زنجیره محصولات پروتئینی کشور، گزارشی مفصل و دقیق تهیه کرده و این صدا را به گوش رئیس‌جمهوری ایران برساند.

موافق قدیری از حضور سه کشور ترکیه، روسیه و چین گفت که در این نمایشگاه پاویون داشته و 14 کشور به‌صورت نمایندگی در نمایشگاه حضور خواهند داشت. همچنین 400 شرکت داخلی در این نمایشگاه شرکت می‌کنند. شرکت‌های دانش‌بنیان به‌صورت اختصاصی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

موافق قدیری ادامه داد: روسیه حضور پررنگی در نمایشگاه خواهد داشت. فروش کالا در روسیه مراحل خاصی دارد و کالا باید در آنجا ریجستری شده و ثبت شود. ما در نمایشگاه کارگاه آموزشی در جهت رجیستری کالاها خواهیم داشت.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران تصریح کرد: این نمایشگاه فرصتی مناسب برای آشنایی با مراحل تولید، توزیع و عرضه محصولات پروتئینی با کیفیت است. ما باید در این فرصت نشان دهیم که چگونه از فضای سنتی به‌سوی نوآوری‌ها حرکت کنیم. یکی از محورهای مهم نمایشگاه امسال تأکید بر نوآوری‌ها و محصولات جدید است که توسط مدرسین به نمایش گذاشته خواهد شد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور و صنایع وابسته ایران درباره محورهای برگزاری این رویداد هم گفت: محورهای اصلی این نمایشگاه شامل توسعه و ترویج خوراک آماده و صنعتی و آبزیان، مدیریت مدنی و صنفی در تولید و ارتقای شناخت و باور جامعه از نقش صنعت در توسعه پایدار است. همچنین میزگردی با عنوان خوراک دام- امنیت غذایی، رونق تولید و برنامه هفتم توسعه برگزار خواهد شد. در این رویداد چهار پنل تخصصی با حضور نمایندگان بخش‌های دولتی و خصوصی با موضوع فرصت یا تهدید در توسعه صنعت گاو شیری، سیاست‌های گسترش تولید در زنجیره تولید گوشت مرغ، افزایش بهره‌وری با بهره‌مندی از تکنولوژی کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان و همچنین چالش‌های تأمین مالی در صنعت دام، طیور و آبزیان برگزار خواهد شد.

او افزود: شورای سیاست‌گذاری تصمیم گرفته که به توسعه و ترویج تجهیزات و فناوری‌های نوین، استفاده از هوش مصنوعی در صنعت و افزایش نقش صنعت دام و طیور در تولید اشتغال و درآمد ملی کمک کند.

او در این نشست از مستقر شدن میز خدمت تخصصی در تمام حوزه‌ها کشاورزی گفت و اینکه فضای اختصاصی برای پاویون دانش‌بنیان‌های صنعت دام و طیور داده‌شده است. رایزنی‌هایی با گمرک، امور مالیاتی و غیره که تولیدکنندگان ما چالش جدی با آن‌ها داشتند، انجام‌شده تا این دستگاه‌ها هم میز خدمت در نمایشگاه داشته باشند. در این بخش امکانات ویژه‌ای برای فعالان دانش‌بنیان در نظر گرفته‌شده است. در این زمینه رایزنی‌هایی با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی داشتیم تا از حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه حمایت کند.

موافق قدیری درباره بالا بردن سطح دانش عامه مردم نسبت به کارکرد و اهمیت صنعت دام و طیور و آبزیان و کارخانجات خوراک دام کشور هم گفت: در این راستا پیش از این نیز رایزنی‌ها و اقدامات عملی با وزرای آموزش‌وپرورش و وزارت علوم در خصوص گنجاندن برخی آموزش‌های تخصصی و عمومی در متون درسی دانش آموزان و دانشجویان صورت گرفته است.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در پایان تاکید کرد: در تعامل با امور بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی و وزارت امور خارجه ایران نیز اقدامات لازم جهت دعوت و میزبانی از سفرای 39 کشور مطرح در صنعت دام، طیور و آبزیان در مراسم افتتاحیه و حضور هیات‌های تجاری از کشور هدف تجاری همچون چین، ترکیه، روسیه و کشورهای همسایه و آسیای میانه صورت پذیرفته است.

موافق قدیری با اشاره به ابلاغ برنامه هفتم توسعه توسط محمد مخبر گفت: در این برنامه به بخش دام و طیور کم پرداخته شده است اما نسبت به سال‌های گذشته وضعیت بهتر است. یکی از میزگردهای نمایشگاه را به این موضوع اختصاص دادیم. این میزگرد با حضور معاون وزیر برگزار می‌شود.

او در ادامه  با اشاره به رونمایی از سامانه ارتقای رقابت‌پذیری در صنایع خوراک دام و آبزیان توضیح داد: در نمایشگاه امسال از کتاب بازار خوراک دام ۲۰۲۴ رونمایی می‌شود. چهار سال است که این کتاب به زبان انگلیسی تهیه می‌شود. همچنین در نمایشگاه امسال برنامه استراتژیک صنعت خوراک دام را رونمایی می‌کنیم.

در ادامه این نشست درباره اینکه صنعت دام و طیور در ایران مونتاژ است، پرسیده شد که در پاسخ موافق قدیری گفت: تا زمانی که ارز دولتی به خوراک و نهاده دامی داده شود، استفاده از محصولات جایگزین و های تک به حاشیه می‌رود و انگیزه لازم برای ارتقای بهره‌وری و تولید محصولات با کیفیت از بین می‌رود.

همچنین در این نشست خبری سالار رضایی، برگزار کننده نمایشگاه هم گفت: این نمایشگاه 30‌ام تیرماه تا دوم مردادماه برگزار می‌شود و سه کشور خارجی به‌صورت پاویون و ۱۴ کشور به‌صورت نمایندگی حضور دارند. فضای تحت پوشش نمایشگاه 40 هزار متر مربع است.

رضایی گفت: اکثر نمایندگی‌ها از اروپا هستند. سال قبل فقط سه نمایندگی خارجی داشتیم، امسال ۱۴ نمایندگی داریم و شرکت‌های دانش‌بنیان به‌صورت اختصاصی در نمایشگاه حضور یافتند.

در ادامه محمدعلی رضایی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران هم از اهمیت توجه به نوآوری و فناوری‌های نوین در صنعت کشاورزی و دام و طیور گفت. مهدی معصومی، فعال اقتصادی هم با تاکید بر اهمیت این نمایشگاه، گفت: در این نمایشگاه مردم می‌توانند با صنعت دام و طیور و اهمیت آن، آشنا شوند.