بر اساس آئین‌نامه انتخاب وزاری دولت چهاردهم

نماینده اتاق ایران در کمیته انتخاب اعضای هیات دولت حضور دارد

آیین‌نامه انتخاب اعضای هیات دولت رئیس‌جمهور منتخب منتشر شد. در ترکیب کمیته انتخاب اعضای هیات دولت، نماینده اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز حضور خواهد داشت.
تاریخ: 20 تیر 1403
شناسه: 70367

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب برای انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم دستورالعملی منتشر کرد. در آیین‌نامه انتخاب اعضای هیات دولت رئیس‌جمهور منتخب عنوان‌شده که روسای کمیته‌ها باید تا بیستم تیرماه اعضای کمیته‌ها را معرفی کنند.

 این اعضا و ترکیب آن به شرح زیر است: دو نخبه دانشگاهی و دو نخبه تخصصی غیردانشگاهی؛ یک نفر از جبهه اصلاحات؛ دو نفر از تشکل‌های تخصصی، نظام‌های صنفی یا سازمان‌های مردم‌نهاد؛ یک نفر نماینده بخش خصوصی مرتبط به پیشنهاد اتاق بازرگانی؛ یک نفر از وزرای ادوار به پیشنهاد مجمع وزرای ادوار؛ دو نفر از اعضای ستاد مرکزی و استان‌ها با هماهنگی رئیس ستاد مرکزی در ترکیب کمیته انتخاب اعضای هیات دولت حضور داشته باشند.

در ترکیب این کمیته بانوان، اقوام یا اقلیت‌ها هم یک نفر نماینده دارند.

 روز بیست‌ویکم تیرماه اعضای کمیته‌ها با حضور رئیس‌جمهوری منتخب جلسه خواهند داشت.

در این آیین‌نامه تاکید شده که برای هر سمت (وزارت، رئیس سازمان و...) ۳ تا ۵ نامزد معرفی شود. همچنین تاکید شده که ۶۰ درصد نامزدهای پیشنهادی هر کمیته زیر ۵۰ سال داشته باشند. ۶۰ درصد از نامزدهای پیشنهادی هر کمیته، سابقه وزارت نداشته باشد. همچنین ۶۰ درصد نامزدهای پیشنهادی هر کمیته از دستگاه ذی‌ربط یا استانداران باشند.

همچنین تاکید شده که 20 درصد از نامزدهای پیشنهادی هر کمیته از بانوان یا اقلیت‌ها باشند.

بعد از مراسم تنفیذ مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب، در بیت مقام معظم رهبری، مراسم تحلیف او در مجلس برگزار می‌شود. تاریخ برگزاری این مراسم در نیمه مردادماه و بین روزهای ۱۲ تا ۱۵ این ماه خواهد بود.

دو هفته بعد از پایان مراسم تحلیف، رئیس‌جمهور فرصت دارند کابینه خود را به مجلس معرفی کنند.