بر اساس تازه‌ترین مصوبه دولت

صادرکنندگان تا پایان مهرماه برای رفع تعهد ارزی 1402 مهلت دارند

بر اساس مصوبه جدید دولت، صادرکنندگان برای رفع تعهد ارزی مربوط به سال 1402 تا پایان مهرماه سال جاری فرصت دارند.
تاریخ: 03 مرداد 1403
شناسه: 70477

با توجه به پایان مهلت ایفای تعهدات ارزی حاصل از صادرات سال 1402 در پایان روز 31 تیرماه، دولت بخش‌نامه جدید صادر کرد مبنی بر اینکه مهلت برگشت ارز صادراتی هر پروانه صادراتی سال 1402 به مدت سه ماه تا سقف مهلت قانونی 15 ماه با بهره‌مندی از معافیت مالیاتی تمدید می‌شود.

پیش از این سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرده بود که مهلت ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان برای سال گذشته، فقط تا 31 تیرماه خواهد بود.

در این راستا صادرکنندگان، برای رفع تعهدات ارزی خود و برخورداری از معافیت مالیاتی مربوطه، لازم است مطابق دستورالعمل نحوه رفع تعهدات ارزی ۱۴۰۳، از طریق یکی از روش‌های قانونی و در مهلت مقرر، ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصاد کشور بازگردانند.

فروش ارز حاصل از صادرات، در قالب حواله در سامانه نیما، انتقال ارز حاصل از صادرات به بانک‌ها و صرافی‌های مجاز به صورت اسکناس، انجام واردات در مقابل صادرات صورت گرفته، انتقال ارز حاصل از صادرات به شخص دیگر و بازپرداخت دیون تسهیلات ارزی که از بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری، فاینانس، حساب ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی، قرض گرفته شده است از جمله روش‌های مجاز برای رفع تعهدات ارزی است.

در همین رابطه