به همت کمیسیون انرژی اتاق ایران

شرط اجبار ارائه گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاری در اسناد مناقصه حذف شد

شرط اجبار ارائه گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاری در اسناد مناقصه حذف شد؛ این موضوع توسط کمیسیون انرژی اتاق ایران، دبیرخانه شورای گفت‌وگو و تشکل‌های حوزه انرژی پیگیری می‌شد.
تاریخ: 08 مرداد 1403
شناسه: 70512

حذف شرط اجبار ارائه گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاری در اسناد مناقصه، در جلسه هیات وزیران به تصویب رسید.

موضوع حذف شرط اجبار ارائه گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاری در اسناد مناقصه، توسط کمیسیون انرژی اتاق ایران، فدراسیون صنعت نفت ایران و تشکل‌های زیرمجموعه فدراسیون صنعت نفت ایران و دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی پیگیری می‌شد، روز هفتم مردادماه به تصویب رسید.

هیات وزیران با پیشنهاد معاون حقوقی رئیس‌جمهور و همکاری سازمان برنامه و بودجه و کمیته حمایت از کسب و کار اتاق ایران، مصوبه‌ای را به تصویب رساند که براساس آن، شرط اجبار به ارائه گواهینامه تأیید صلاحیت ایمنی پیمانکاری در اسناد مناقصه حذف می‌شود.

معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری، خرداد ماه با دعوت از ذی‌نفعان بررسی این موضوع را در دستور کار قرار داد و در هفدهم تیرماه ۱۴۰۳ در مکاتبه‌ای از هیات دولت پیشنهاد حذف این موضوع را درخواست کرد.

 فعالان اقتصادی، هم شرط اجبار ارائه گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاری در اسناد مناقصه را  به عنوان یکی از مقررات مخل کسب و کار در حوزه مناقصات می‌دانند و انتظار می‌رود حذف این مورد، تأثیر مثبتی بر بهبود محیط کسب و کار داشته باشد.

این الزام که از سال ۱۳۹۷ برای پیمانکاران مقرر شده بود، باعث اعتراض بخش خصوصی و فعالان اقتصادی شده بود. آن‌ها معتقد بودند که بررسی ایمنی باید در حین احراز صلاحیت پیمانکار و اجرای پروژه صورت گیرد و نظارت پسینی اهمیت بیشتری دارد.

همچنین، برخی از شرکت‌ها که پیش‌تر گواهینامه‌های صلاحیت ایمنی بین‌المللی یا تاییدیه‌های خاص دستگاه‌های اجرایی را دریافت کرده بودند، به دلیل این شرط از شرکت در مناقصات محروم شده بودند.

موضوع حذف این شرط ابتدا در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و سپس در کمیته حمایت از کسب و کار مطرح شد و منجر به صدور مصوباتی جهت پیشنهاد اصلاح مقرره شد.

در همین رابطه