اقتصاد چین در سراشیبی

اقتصاد چین به دلیل فشارهای تورم‌زدایی و رسیدن رشد خرده‌فروشی به پایین‌ترین حد ممکن، در ماه جولای کمتر از حد پیش‌بینی رشد کرد.
تاریخ: 10 مرداد 1403
شناسه: 70524

نظرسنجی رویترز نشان داد که فعالیت کارخانه‌های چین در ماه جولای برای سومین ماه کاهش یافته است و انتظاراتی را که مقامات برای انتشار محرک‌های بیشتر به دلیل طولانی شدن بحران املاک و ناامنی شغلی بر رشد اقتصادی دارند، زنده نگه می‌دارد.

 بر اساس میانگین پیش‌بینی ۳۱ اقتصاددان در نظرسنجی، شاخص رسمی مدیران خرید ۴۹.۳ پیش‌بینی شد که نسبت به ۴۹.۵ در ژوئن کاهش داشت.

دومین اقتصاد بزرگ جهان در سه ماهه دوم بسیار کندتر از حد انتظار رشد کرد و بخش مصرف‌کننده دلیل خاصی برای نگرانی بود. رشد خرده‌فروشی به پایین‌ترین حد در ۱۸ ماه گذشته رسید، زیرا فشارهای تورم‌زدایی، کسب‌وکارها را مجبور کرد قیمت‌ها را از خودرو گرفته تا غذا و لباس کاهش دهند.

در حالی که نیمی از ۳۰۰ میلیارد یوان (۴۱.۴۰ میلیارد دلار) اوراق خزانه‌داری فوق العاده بلند مدت که برنامه ریز دولتی چین اعلام کرد برای حمایت از یک برنامه تجارت مصرف‌کننده تخصیص خواهد یافت، این مبلغ برای تقویت معنی‌دار بهبود اقتصادی بسیار ناچیز تلقی می‌شود. این تنها معادل ۰.۱۲ درصد از تولید اقتصادی و ۰.۳ درصد از خرده فروشی سال ۲۰۲۳ است.

محموله‌های خروجی در ماه ژوئن با سریع‌ترین سرعت خود در ۱۵ ماه گذشته رشد کردند، در حالی که واردات به طور غیرمنتظره‌ای کاهش یافت که نشان می‌دهد تقاضای داخلی ضعیف باقی مانده است و تولیدکنندگان سفارشات اولیه را برای پیشی گرفتن از تعرفه های شرکای تجاری انجام می‌دهند.

بر اساس گزارش رویترز، قیمت مسکن جدید در ماه ژوئن با سریع ترین سرعت خود در ۹ سال گذشته کاهش یافت.

موضوعات :