صمد حسن‌زاده در نشست با معاون رئیس‌جمهور برزیل

امضای توافقنامه‌های تجارت آزاد و ترجیحی، پیش‌نیاز توسعه روابط اقتصادی ایران و برزیل است

رئیس اتاق ایران، فقدان توافقنامه‌های تجارت آزاد و ترجیحی میان ایران و برزیل را مانع توسعه روابط اقتصادی دو کشور برشمرد و گفت: دولت‌های ایران و برزیل باید تدابیری برای حل مشکلات پولی و بانکی دو کشور، در نظر بگیرند.
تاریخ: 10 مرداد 1403
شناسه: 70527

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: نبود توافقنامه‌های تجارت آزاد و ترجیحی میان ایران و برزیل، تا امروز مهم‌ترین مانع توسعه روابط اقتصادی دو کشور بوده است.

صمد حسن‌زاده در نشست با ژرالدو آلکمین، معاون رئیس‌جمهور برزیل که در اتاق ایران حضور پیدا کرده بود، افزود: یکی دیگر از موانع توسعه روابط اقتصادی دو کشور، مشکلات انتقال پول و روابط بانکی است که دولت‌های ایران و برزیل باید هرچه زودتر با تدابیر خود، این مشکل را از میان بردارند.

او با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ای برای در نظر گرفتن معافیت‌هایی در زمینه صادرات و واردات محصولات کشاورزی میان ایران و برزیل، ادامه داد: با وجود امضای این تفاهم‌نامه، متأسفانه ظرف 10 سال گذشته تاکنون عملیاتی نشده و تجار دو طرف نتوانستند بهره‌ای از آن داشته باشند.

رئیس اتاق ایران، عضویت ایران و برزیل در بریکس را ظرفیت بسیار مناسبی برای توسعه همکاری‌های تجاری دو کشور برشمرد و گفت: متأسفانه دو کشور نتوانسته‌اند از این فرصت استفاده زیادی کنند. افزایش اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری میان ایران و برزیل می‌تواند از طریق افزایش سطح اطلاعات تجار دو طرف از پتانسیل‌ها و زمینه‌های همکاری، سطح روابط اقتصادی را افزایش دهد.

حسن‌زاده، با دعوت از رئیس اتاق بازرگانی برزیل برای سفر به ایران به همراه هیاتی تجاری، افزود: با توجه به توانمندی‌های ایران در حوزه تولیدات پزشکی و دارویی، انرژی‌های تجدیدپذیر، نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع خودرو، صنایع غذایی و کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی، زمینه‌های مناسبی برای همکاری‌های مشترک وجود دارد.

او با بیان اینکه اتاق ایران، عزم خود را بر توسعه روابط اقتصادی با همه کشورهای دنیا و به ویژه تقویت و تعمیق روابط با اتاق‌های بازرگانی این کشورها، جزم کرده است. افزود: اتاق ایران تلاش می‌کند تا زمینه فعالیت هرچه بهتر تجار و بازرگانان ایران با کشورهای هدف را ایجاد کند.

اقدامات لازم برای تقویت روابط ایران و برزیل، انجام خواهد شد

ژرالدو آلکمین، معاون رئیس‌جمهور برزیل، نیز در این دیدار با بیان اینکه او از سوی رئیس‌جمهور برزیل مأموریت دارد تا اقدامات لازم برای تقویت هرچه بیشتر روابط دو کشور را انجام دهد، افزود: روز گذشته، در دیدار با وزیر کشاورزی ایران، گفت‌وگوهای سازنده‌ای برای گشودن بازارهای خودمان به روی تجار دو کشور، داشتیم. ما می‌توانیم در زمینه تجارت میوه، پسته و خاویار همکاری‌های خوبی داشته باشیم.

او با تأکید بر اینکه باید در راستای تقویت روابط دو کشور حرکت کنیم، ادامه داد: فرصت‌های متعددی در حوزه سلامت و تولیدات دارویی، مهندسی، صنعت و تولید کودهای مورد نیاز کشاورزی برای تجار دو کشور وجود دارد.

در همین رابطه