یادداشت رئیس اتاق اهواز برای قدردانی از کارکنان نیروگاه رامین

مثلث تخصص، انسانیت و فداکاری در نیروگاه رامین

محمدجواد امانی، رئیس اتاق اهواز با اشاره به اینکه طبق قانون کار، ایمنی و سلامت نیروی کار ارجح بر امور است، اقدام کارکنان نیروگاه رامین اهواز در رفع مشکل نیروگاه را ناشی از درهم آمیختن تخصص، انسانیت و فداکاری دانست.
تاریخ: 10 مرداد 1403
شناسه: 70529

یکی از اساسی‌ترین وظایف مدیریت یک واحد تولیدی توجه به حفظ جان و سلامت کارکنان است. قانون کار ما نیز چنین الزامی را مورد توجه خود قرار داده و مدیران را مکلف به رعایت برخی استانداردها و نکات ایمنی و تأمین تجهیزات لازم برای کارگران می‌کند.

از دیدگاه اقتصادی، کارگران متخصص حکم سرمایه اجتماعی دارند ازاین‌رو به لحاظ ایمنی و سلامتی، توجه متمرکزتری می‌طلبند.

در شرایطی که فعالیت این گروه با خطرات جدی و در شرایط ویژه‌تر مرگبار باشد و یا احتمال آسیب نیروی انسانی افزایش پیدا بکند، فرض ابتدایی بر حفظ سلامت نیروی انسانی مدنظر قرار می‌گیرد. به همین دلیل مدیری انتظار استقبال خطر از این گروه را ندارد و آنان را به کانون مرگ و آسیب نمی‌فرستد.

با مرور تجارب شخصی در فضاهای صنعتی طی سالیان گذشته به‌عنوان نمونه‌های بسیاری از کارگران را دیده و یا شرح‌حال آنها را شنیده‌ام که بدون هیچ‌گونه الزام یا اجبار، با اراده خود خطر را به جان خریده و درنهایت، مانع وقوع حادثه‌ای شده‌اند.

حدود ده سال قبل یکی از کارگران پتروشیمی مارون بدون هیچ‌گونه اجبار به درون آتش رفت و با این کار خود، ده‌ها نفر را از خطر مرگ نجات داد. این انسان فداکار به دلیل شدت سوختگی پس از چند روز جان به جان‌آفرین تسلیم کرد اما نام خود را ماندگار نمود.

نمونه این نوع فداکاران و ابرمردانِ راستین کم نیست و در سرتاسر جهان نیز وجود دارد، اما مبارزه تن‌به‌تن چند جوان اهوازی با شرایط دشوار کار در محیط و دمای طاقت‌فرسا در نیروگاه رامین اهواز آن‌هم به مدت ۱۸ ساعت از نوع دیگر است که در تصور بسیاری نمی‌گنجد.

آن‌ها حتماً می‌دانستند که عدم سامان بخشی به آسیب نیروگاه به معنای قطع برق کل کشوراست. بدون مکث و بدون ملاحظات فردی و شخصی مسیری را طی کردند که شاید برای آنها وظیفه بوده که نبوده، اما توده مردم باید بدانند که هرلحظه ازآنچه بر آن‌ها گذشته کمترین عایدی‌اش خنکای کولری بوده که به‌واسطه عدم قطعی برق ناشی از ایثار آنان به دست آمده است. آن‌ها هم‌زمان بر رفع و دفع آسیب از نیروگاه با خریدن آسیب‌های جانی پیروز شدند.

اینان زیباترین تصویر از معنای انسانیت را با گذشتن از جان و جسم خود رسم کردند و به‌دوراز هرگونه ادعا، عشق خود به مردم را به منصه ظهور رساندند.

از جایگاه ریاست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز و به نمایندگی از خانواده بزرگ بخش خصوصی استان خوزستان به‌ویژه هیات رئیسه و هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اهواز به آن جان‌برکفان بی‌ادعا درود می‌فرستم.

برای آن بزرگ‌مردان وظیفه‌شناس که موفق به کسب افتخار خوزستان و اهواز شدند، سلامتی و موفقیت آرزو می‌کنم.

موضوعات :