با افزایش نگرانی‌ از رکود اقتصادی

قیمت جهانی طلا اوج گرفت

قیمت‌ جهانی طلا بعد از اعلام آمار ضعیف از بازار کار آمریکا رشد کرد؛ اما در معاملات آتی، پس از رسیدن به رکورد جدید روزانه کاهش یافت و البته در مسیر ثبت اولین افزایش هفتگی خود طی سه هفته گذشته باقی ماند.
تاریخ: 13 مرداد 1403
شناسه: 70550

داده‌های اشتغال ماهانه ضعیف‌تر از حد انتظار در آمریکا نگرانی‌ها نسبت به رکود اقتصادی را تقویت کرد و به افزایش قیمت این فلز گران‌بها به بالای ۲۵۰۰ دلار در هر اونس کمک کرد.

آمریکا در ماه جولای ۱۱۴  هزار شغل جدید ایجاد کرد که کمتر از پیش‌بینی ۱۸۵  هزارنفری بود و نرخ بیکاری هم در این کشور به ۴٫۳ درصد افزایش یافت که بالاترین سطح از اکتبر ۲۰۲۱ بوده است.

به گفته تحلیلگران بازار طلا، گزارش جدید بازار کار آمریکا به‌طور کامل در مسیر اهداف طرفداران سیاست بهره پایین قرار دارد، کسانی که از فدرال رزرو می‌خواهند تا زودتر نرخ بهره را کاهش دهد. نرخ‌های پایین‌تر می‌تواند دلار را تضعیف کند و طلا را در برابر سرمایه‌گذاری‌های دارای بهره رقابتی‌تر کند.

در Comex، بورس کالا، طلا روز جمعه تا ۲۵۲۲٫۵ دلار در هر اونس معامله شد که بالاترین قیمت روزانه برای یک قرارداد فعال به شمار می‌رود، سپس با ۱۱ دلار یا ۰٫۴ درصد کاهش به ۲۴۶۹٫۸ دلار رسید. طبق داده‌های بازار داوجونز، قیمت‌های آتی در سال جاری ۱۹.۲ درصد و در هفته ۳.۷ درصد افزایش‌یافته است.

تقاضای طلا پس از انتشار امواجی از آمارهای اقتصادی آمریکا در روز پنجشنبه که نشان‌دهنده افزایش مطالبات هفتگی مزایای بیکاری و تضعیف فعالیت‌های  تولیدی بود، رو به افزایش گذاشت.

به گفته تجلیل گران اکنون واقعاً سؤال این است که آیا فدرال رزرو همچنان اعداد حقوق و دستمزد غیر کشاورزی آمریکا را به‌عنوان نقطه داده یا روند داده در نظر می‌گیرد؟ با نگاهی به اعداد، اکنون بسیار واضح است که فدرال رزرو اشتباه سیاستی دیگری مرتکب شده است و نرخ‌ها باید کاهش بیابند. به‌عبارت‌دیگر، اکنون معامله گران و سرمایه‌گذاران دچار هراس رکود شده‌اند.

موضوعات :
در همین رابطه