نایب رئیس اتاق ایران مطرح کرد

تعامل مجلس و اتاق ایران نقش موثری در توسعه اقتصادی دارد

پیام باقری، نایب رئیس اتاق ایران با اشاره به برگزاری نشست مشترک هیات رئیسه اتاق ایران و کمیسیون اقتصادی مجلس، بر نقش تاثیرگذار تعامل مجلس و اتاق ایران در راستای توسعه اقتصاد کشور و حل مشکل بنگاه‌های اقتصادی تاکید کرد.
تاریخ: 20 مرداد 1403
شناسه: 70599

نایب رئیس اتاق ایران با اشاره به نقش حمایتی و تاثیرگذار مجلس در حمایت از بخش خصوصی و اقتصاد کشور، گفت: کمسیون اقتصادی یکی از مهم‌ترین کمیسیون‌های مجلس است که مورد توجه اتاق بازرگانی بوده و ارتباط و تعامل این کمیسیون و اتاق ایران می‌تواند در پیشبرد رفع مشکلات اقتصادی کشور مؤثر باشد.

پیام باقری در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین، با اشاره به برگزاری نشست مشترک هیات رئیسه اتاق ایران و کمیسیون اقتصادی مجلس در هفته گذشته، افزود: اتاق ایران می‌تواند با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی این مجموعه در شناخت مسئله و ارائه راهکار برای مشکلات اقتصادی کمک کند. از طرف دیگر با توجه به جایگاه مجلس در بحث قانون‌گذاری، این ارتباط دو طرفه می‌تواند در جهت توسعه فعالیت‌های اقتصادی اثرگذار باشد.

او در ادامه با اشاره به آغاز به کار دولت چهاردهم و ارتباط خوبی که این دولت با اتاق ایران دارد، تاکید کرد: تعامل اتاق ایران و مجلس و تقارن آن با شروع به کار دولت جدید می‌تواند نویدبخش باشد تا گام‌های موثری برای توسعه اقتصاد کشور برداشته شود.

باقری با تاکید بر اینکه همکاری‌های مشترکی می‌تواند بین اتاق ایران و کمیسیون اقتصادی مجلس شکل بگیرد، گفت: یکی از این برنامه‌ها، عبور از اقتصاد دستوری به سمت اقتصاد و خلق ارزش‌افزوده و ثروت بیشتر است. برای تحقق این مسئله، باید در زنجیره ارزش جهانی قرار بگیریم و محصولات و خدمات بنگاه‌های اقتصادی در این زنجیره ارائه شوند.

نایب رئیس اتاق ایران افزود: البته با بسترسازی و حمایت‌هایی که صورت می‌گیرد، می‌بایست موانع پیش‌روی بنگاه‌های اقتصادی برای حضور در زنجیره ارزش جهانی را برطرف کنیم.

او در ادامه با اشاره به الزامات رشد اقتصادی 8 درصدی در برنامه هفتم توسعه، یادآور شد: همان‌طور که مقام معظم رهبری اشاره کردند رشد 8 درصدی با تکیه بر ظرفیت‌های بخش خصوصی می‌تواند محقق شود. برای تحقق رشد 8 درصدی همچنین باید صادرات غیرنفتی را همراه با ارزش‌افزوده بالا مورد حمایت قرار بدهیم و منابع و حمایت‌ها به سمتی از اقتصاد متمرکز شود که این ارزش‌افزوده را بیشتر ایجاد می‌کند و ارزآوری بیشتری دارد.

باقری، با بیان اینکه به گفته رهبر انقلاب، یکی از موانع تحقق رشد 8 درصدی، ناترازی انرژی است، ادامه داد: اتاق ایران برای عبور از ناترازی انرژی پیشنهادات مشخصی دارد که می‌تواند در کمیسیون اقتصادی و کمیته‌های زیرمجموعه آن به بحث و بررسی گذاشته شود.

نایب رئیس اتاق ایران همچنین به موضوع اصلاح قانون اتاق ایران که در دستور کار مجلس است، اشاره کرد و گفت: اگر قرار است اصلاحاتی در قانون اتاق ایران اتفاق بیفتد، باید در جهت چابک‌سازی و متجلی شدن ظرفیت‌های اتاق بازرگانی باشد و اتاق ایران را محدود نکند. اصلاح قانون اتاق ایران همچنین باید انعطاف‌پذیری لازم را داشته باشد تا اتاق ایران بتواند ماموریت‌هایش را دنبال کند.

او از اعلام آمادگی اتاق ایران برای همکاری در جهت اصلاح قانون اتاق ایران خبر داد و ابراز امیدواری کرد: اصلاح این قانون، سبب شکوفا شدن اقتصاد کشور از طریق نقش‌آفرینی بیشتر اتاق ایران و بخش خصوصی شود.