با انتقال سهام تیم سرخ‌پوشان پایتخت به کنسرسیوم بانکی

حساب پرسپولیس با منابع بانکی شارژ می‌شود؟

نهایی شدن انتقال 85 درصد سهام پرسپولیس به کنسرسیوم بانکی، سبب شده تا 6 بانک خریدار سهام این تیم، دیگر مانعی برای تزریق پول به این باشگاه نداشته باشند.
تاریخ: 26 مرداد 1403
شناسه: 70650

5 اردیبهشت امسال وقتی اسناد واگذاری استقلال و پرسپولیس به هولدینگ پتروشیمی و بانکی در ساختمان وزارت اقتصاد در خیابان صوراسرافیل تهران امضا شد، هواداران دو تیم کلاهشان را بالا انداختند که دیگر دوران بی‌پولی و رو زدن مدیرانشان به این اسپانسر و آن مسئول برای تأمین هزینه‌های تیمداری تمام شده است. حساب بانکی‌شان پر خواهد بود تا انگشت روی هر بازیکنی بگذارند، بدون اینکه نگران صفرهای قراردادش باشند، بتوانند لباس آبی یا قرمز را به تنشان بپوشانند.

حالا اما با گذشت بیش از 4 ماه از روزی که مدیران استقلال و پرسپولیس در ساختمان معروف مرکز تهران پس از امضای سند واگذاری پایشان را با امید بالا پایشان بیرون گذاشتند، اوضاع آنطور که هواداران دو تیم برای خودشان تصور کرده بودند، پیش نرفته است.

ضرر پرسپولیس از طولانی شدن انتقال سهام

جدا از استقلال که همچنان با تزریق قطره‌چکانی پول از سوی هولدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس روبرو است، شرایط پرسپولیس هم با واگذاری به کنسرسیوم بانکی که شامل 6 بانک مطرح کشور بود، از نظر مالی تغییر چندانی نکرده است و تا دیروز هنوز انتقال این تیم به کنسرسیوم بانکی قطعی نشده بود.

طولانی شدن روند انتقال سهام باشگاه پرسپولیس به کنسرسیوم بانکی شامل بانک‌های شهر، ملت، تجارت، صادرات، رفاه و اقتصاد نوین، سبب شده بود تا این کنسرسیوم نتواند منابع مالی مورد نیاز پرسپولیس را واریز کند.

سه‌شنبه بود که واگذاری 85 درصد سهام شرکت ورزشی فرهنگی پرسپولیس به کنسرسیوم بانکی که پیش از این در سوم اردیبهشت ۱۴۰۳ با توجه به اقدامات مشترک وزارت ورزش و جوانان و وزارت امور اقتصاد و دارایی انجام‌شده بود، سرانجام نهایی شد تا بخشی از مشکلات پرسپولیس برطرف شود.بدین ترتیب، سهام باشگاه پرسپولیس به بانک‌های شهر (۳۰ درصد)، ملت (۲۰ درصد)، تجارت (۲۰ درصد)، صادرات (۵ درصد)، رفاه (۵ درصد) و اقتصاد نوین (۵ درصد) انتقال پیدا کرد.

با این حال پیمان حدادی، عضو هیات مدیره باشگاه پرسپولیس معتقد بود که طولانی شدن انتقال سهام این تیم به کنسرسیوم بانکی به این تیم ضربه زده است: «فرایند انتقال سهام طول کشید و این تأخیر به تیم پرسپولیس ضربه زد.اردیبهشت انتقال مالکیت انجام شد اما با توجه به اینکه خریداران باشگاه پرسپولیس ۶ بانک بودند باید تضامین و مدارکی ارسال می‌شد، طبق مقررات بانکی، بانک‌ها به شرکت‌های زیرمجموعه‌شان طبق ضوابط خاصی می‌توانند کمک کنند. وقتی هنوز سهام به‌صورت قطعی منتقل نشده است، بانک‌ها برای کمک مالی محدودیت دارند. کمک‌های بانک شهر در این چند وقت اخیر که خیلی هم گره‌گشا بود، به دلیل همکاری با باشگاه از قبل بود. از اینجا بعد اما بانک‌ها راحت‌تر می‌توانند کمک کنند.»

برداشته‌شدن موانع کمک مالی بانک‌ها

با نهایی شدن انتقال 85 درصد سهام باشگاه پرسپولیس به کنسرسیوم بانکی، به نظر می‌رسد راه کمک‌های مالی این بانک‌ها به این باشگاه هموارتر شده است. با این حال بانک‌ها با توجه به ماده 16 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر مصوب اردیبهشت ۱۳۹۴ مجلس، از هزینه در بنگاه‌های غیربانکی منع شده‌اند.

این قانون می‌گوید: «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری موظف شده‌اند ۳ سال پس از اجرای قانون، سهام تحت تملک خود و شرکت‌های تابعه خود را در بنگاه‌هایی که فعالیت‌های غیر بانکی انجام می‌دهند، (به‌استثنای طرح‌های نیمه‌تمام شرکت‌های تابعه) واگذار کنند و تشخیص «غیر بانکی» بودن فعالیت بنگاه‌هایی که بانک‌ها، مؤسسات اعتباری و شرکت‌های تابعه، سهامدار آن‌ها هستند، بر عهده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.» تخلف از این قانوان هم با مجازات روبرو خواهد شد.

البته بر اساس ادعای یکی از مدیران کنسرسیوم بانکی خریدار باشگاه پرسپولیس، این مانع رفع شده تا این بانک‌ها مشکلی برای هزینه در یک تیم فوتبال نداشته باشند.

سید محمدمهدی احمدی، مدیرعامل بانک شهر و مدیر کنسرسیوم بانک‌های خریدار پرسپولیس، اردیبهشت‌ماه پس از واگذاری پرسپولیس به بانک‌ها، در این باره گفت: «ما یک منع قانونی به خاطر قانون ماده ۱۶ و ۱۷ داشتیم که بانک‌ها را از بنگاه‌داری منع می‌کرد. با توجه به مصوبه‌ای که شورای پول و اعتبار دو هفته قبل صادر کرد. دولت این عزم را کرد تا این مشکل حل شود. برای باشگاه پرسپولیس این منع برداشته شد و استدلال این بود که با توجه به شبکه هواداری و مسئولیت اجتماعی بانک‌ها این مانع قانونی برداشته شود.»

با نهایی شدن واگذاری عمده سهام باشگاه پرسپولیس به 6 بانک و همچنین ادعای مدیر این کنسرسیوم درباره برطرف شدن مانع عدم هزینه بانک‌ها در بنگاه‌های غیربانکی، به نظر می‌رسد که مشکل تزریق پول توسط بانک‌های خریدار برطرف شده است و باید به انتظار نشست و دید که آیا انتظار هواداران این تیم برای به سرآمدن دوران بی‌پولی به پایان رسیده است یا نه؟

موضوعات :