امید ملک در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

تقویت حمل‌ونقل ریلی از اقدامات مطلوب وزارت راه‌وشهرسازی است

رئیس کمیسیون حمل و نقل، لجستیک و گمرک اتاق ایران معتقد است:از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم، اقدامات گسترده‌ای در حوزه‌های حمل و نقل و ساخت‌وساز انجام شده که تقویت حمل و نقل ریلی یکی از مهم‌ترین این اقدامات است.
تاریخ: 30 بهمن 1395
شناسه: 7071

امید ملک رئیس کمیسیون حمل و نقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در پاسخ به این پرسش که آیا بخش خصوصی با استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی مخالفت دارد یا خیر؟ گفت: فعالان بخش خصوصی حمل و نقل و اعضای کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران کاملا با این استیضاح مخالف است و معتقدیم باید آخوندی به کار خود در رأس وزارت راه و شهرسازی ادامه دهد. 

رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران ادامه داد: از زمان روی کار آمدن وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم، اقدامات گسترده‌ای در حوزه‌های حمل و نقل و ساخت و ساز انجام شده که تقویت حمل و نقل ریلی یکی از مهم‌ترین این اقدامات است.

وی افزود: به عنوان مثال در بخش حمل و نقل ریلی میزان کارکرد واگن‌های باری تا پیش از ورود آخوندی به وزارت راه و شهرسازی، روزانه 80 کیلومتر بود اما در این سه سال و نیم، این شاخص، به تردد روزانه 200 کیلومتر واگن باری افزایش یافته که سبب شده سهم حوزه ریلی از حمل و نقل بار افزایش و سهم جاده که هزینه‌های بسیار بیشتری از حمل و نقل ریلی دارد، کاهش یابد؛ این اقدام به سود بخش خصوصی و افزایش سهم حمل و نقل از جی‌دی‌پی کشور است.

رئیس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات آخوندی در حمل و نقل، ساماندهی وضعیت حمل و نقل دریایی کشور است. آخوندی در زمان ورود به وزارت راه و شهرسازی با درک صحیح از مشکلات اصلی صنعت کشتی‌رانی کشور که پهلوگیری کشتی‌ها و شناورها در بنادر جنوب خلیج فارس و سپس حمل مجدد بار با کشتی‌های کوچک‌تر و فیدِری به بنادر ایران بود، تمام تلاش خود را برای بازگرداندن شرکت‌های کشتی‌رانی بین‌المللی به بنادر ایران حتی یک سال و نیم قبل از برجام، مصروف کرد که این اقدام هزاران میلیارد تومان جی‌دی‌پی را افزایش و بخش مهمی از هزینه‌های واردکنندگان و فعالان بخش خصوصی را کاهش داد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران با اشاره به اقدامات مؤثر آخوندی در بخش حمل و نقل هوایی، تصریح کرد: افزایش تردد پروازهای عبوری اروپا به آسیا و بالعکس از آسمان ایران که درآمد خوبی را متوجه دستگاه‌های متولی صنعت هوایی ایران کرد، نوسازی ناوگان هوایی کشور برای اولین بار پس از انقلاب، خرید هواپیماهای نو از سه شرکت اصلی تولید هواپیما در دنیا شامل ایرباس، بوئینگ و ای‌تی‌آر و بسیاری اقدامات ریز و درشت دیگر، کارهایی هستند که کمتر وزیری در حوزه حمل و نقل آنها را در دوره‌های گذشته انجام داده یا می‌تواند در آینده تکرار کند.

وی با تأکید بر پذیرایی بخش‌های مختلف زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی از فعالان بخش خصوصی در دوره وزارت آخوندی، بیان داشت: مهم‌ترین تغییری که وزیر راه و شهرسازی در ساختار این وزارت‌خانه ایجاد کرد، اخذ مجوز راه‌اندازی معاونت حمل و نقل از سازمان برنامه و بودجه بود که با بررسی و رصد گزارشات مرتبط با فعالیت‌های حمل و نقلی، تلاش می‌کند تا مشکلات این بخش را برطرف کند؛ معاونتی که سال‌ها بود فعالان حمل و نقل از این وزارت‌خانه درخواست ایجاد آن را داشتند ولی اجرایی نمی‌شد و آخوندی توانست با سخت‌کوشی و پیگیری‌های زیاد آن را ایجاد کند.

در همین رابطه