صمد حسن‌زاده در نشست اتاق کرمان مطرح کرد

شورای عالی مسئولیت‌های اجتماعی در اتاق ایران تشکیل می‌شود

رئیس اتاق ایران با اشاره به پیشینه این اتاق در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی، اعلام کرد: با همکاری جامعه نیکوکاری ابرار، شورای عالی مسئولیت‌های اجتماعی به‌منظور برنامه‌ریزی اقدامات این حوزه، در اتاق ایران تشکیل می‌شود.
تاریخ: 17 شهریور 1403
شناسه: 70813

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از انجام فعالیت‌های مطالعاتی در راستای تشکیل شورای عالی مسئولیت‌های اجتماعی در اتاق ایران خبر داد و گفت: باوجود ایجاد محدودیت‌هایی توسط سازمان‌های نظارتی برای اتاق، این شورا با همکاری جامعه نیکوکاری ابرار شکل می‌گیرد تا بتوان از طریق آن، اقدامات و مسئولیت‌های اجتماعی را با برنامه‌ریزی پیش برد.

صمد حسن‌زاده، در نشست مشترک هیات رئیسه اتاق ایران با هیات مدیره جامعه نیکوکاری ابرار که به میزبانی اتاق کرمان برگزار شد، افزود: اتاق همواره به دنبال موضوعاتی است که هم در مسائل اقتصادی پیش رود و هم اینکه در مسئولیت‌های اجتماعی بتواند تکلیف خود را انجام دهد.

وی اقدامات ارزشمند جامعه نیکوکاری ابرار را سرمایه‌ای برای کشور دانست و اظهار کرد: توسعه و ارتقای جایگاه آموزشی از مسائل مهم و جزو اولویت‌های ابرار بوده که افتخارآمیز و شایسته قدردانی است.

حسن‌زاده، تصریح کرد: اقدامات بزرگی در احداث مدارس و در حوزه بهداشت و درمان، ساخت بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها انجام شده که در تاریخ کشور و در دل مردم به‌عنوان خدمات بزرگ ثبت شده است.

رئیس اتاق ایران افزود: جامعه نیکوکاری ابرار از بزرگ‌ترین مراکزی است که به‌واسطه خدمات انجام شده، در بین مردم جایگاه والایی دارد و قدردان این خدمات هستیم.

وی با بیان اینکه تمام اصول و رویه‌ای که در دوره‌های مختلف در راستای برنامه‌ریزی برای کارهای اتاق انجام شده در جایگاه خود ارزشمند بوده، گفت: این خدمات برای جامعه اقتصادی مهم است و تلاش ما در هیات رئیسه در راستای صیانت از این ارزش‌ها و اجرای برنامه‌هایی برای توسعه اقتصاد کشور و انجام مسئولیت‌های اجتماعی است.

حسن‌زاده، در بخشی از سخنان خود همچنین از فعالیت‌های ارزشمند سیدمهدی طبیب‌زاده، رئیس اتاق کرمان در راستای توسعه مسائل اقتصادی و توسعه استان و همچنین نظرات و پیشنهاد‌های سازنده و تأثیرگذار وی در جلسات اتاق ایران قدردانی کرد.

 

 سازوکار ورود اتاق به موضوعات مختلف اجتماعی ایجاد شود

رئیس اتاق کرمان نیز در این نشست با اشاره به آغاز نهضت مدرسه‌سازی در استان از اتاق کرمان گفت: همچنین ساخت اولین مدارس در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان و مناطق زلزله‌زده ثلاث باباجانی کرمانشاه و پشتیبانی‌های ارزشمند فعالان اقتصادی از بخش بهداشت و درمان استان در دوران کرونا، از سایر اقدامات اجتماعی اتاق کرمان بوده است.

سیدمهدی طبیب زاده افزود: اتاق به‌عنوان امین فعالان اقتصادی فعالیت‌های مهمی انجام می‌دهد و امیدواریم سازوکاری ایجاد شود که این نهاد بتواند به چنین موضوعات اجتماعی ورود کند و اگر محدودیت‌ها و مسائل دستگاه‌های نظارتی رفع شود، می‌توان نهضتی در این زمینه ایجاد کرد.

جامعه نیکوکاری ابرار توانمندسازی را در دستور کار دارد

در ادامه این نشست رئیس هیات مدیره جامعه نیکوکاری ابرار با بیان اینکه تشکیل جامعه نیکوکاری ابرار در کنار اتاق به این دلیل بود تا نشان دهد مجموعه فعالان اقتصادی علاوه بر مفهوم توسعه، بار اصلی کار خیر را نیز به دوش می‌کشند، گفت: لازم بود این کارهای خیر به‌صورت نمادین نشان داده شود.

محمد نهاوندیان افزود: جامعه نیکوکاری ابرار به‌جای صدقه دادن، توان‌افزایی را در اولویت کارهای خود قرار داده و درواقع «ابرار» خلاصه عبارت «اتاق بازرگانی رویکرد احسان برای رشد» است.

 وی با تأکید بر اینکه فعالیت‌های ابرار نباید جای کار خیر افراد را بگیرد، ادامه داد: امیدواریم این سفر آغاز ایجاد سینرژی بین فعالان اقتصادی باشد و همچنین هم‌افزایی و هماهنگی برای فعالیت‌های توسعه‌ای و توان‌افزایی در زمینه انجام کار خیر افزایش یابد.

رئیس اسبق اتاق ایران، با اشاره به روی کار آمدن دولت جدید تصریح کرد: امیدواریم مفهوم کار خیر و تسهیل امور مربوط به این فعالیت‌ها در دستور کار دولت قرار بگیرد و اتاق می‌تواند در نهادینه کردن مفهوم خیر نقش مهمی داشته باشد.

نهاوندیان، بر انجام کارهای خیر در کنار پرداختن به مفاهیم اقتصاد و توسعه، تأکید کرد و افزود: اقتصادهای پیشرو دنیا هر چه جلوتر می‌روند به مفاهیم خیرخواهانه نیز توجه بیشتری دارند و موفق‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری امروز شرکت‌هایی هستند که جمع‌خواهی‌های بیشتری داشته و به مفاهیمی فراتر از سود سهامداران توجه می‌کنند.

وی کامل شدن کارنامه درخشان اتاق برای خدمت به اقتصاد و ایران را مبتنی بر فراتر اندیشیدن فعالان اقتصادی دانست و گفت: بودن نهادی مانند ابرار در کنار اتاق به این امر کمک می‌کند.

رئیس هیات مدیره جامعه نیکوکاری ابرار در پایان با بیان اینکه استان کرمان شخصیت‌های صاحب سرمایه روحی و خودساخته بسیاری دارد، تصریح کرد: این سفر به‌نوعی قدردانی از تلاش‌های شایسته برای توسعه کرمان و امور خیریه است.

اتاق همواره از پایه‌های کار خیر است

 عضو هیات مدیره جامعه نیکوکاری ابرار نیز در این نشست به بیان خاطراتی از پایه‌گذاری ابرار پرداخت و گفت: تاکنون کارهای بزرگی از سوی جامعه نیکوکاری ابرار شکل گرفته اما برای رسیدن به آنچه هدف‌گذاری شده، فاصله داریم.

محسن جلال پور، افزود: جامعه نیکوکاری ابرار از مجموعه‌هایی است که می‌تواند ظرفیت‌های توانمندسازی مجموعه‌های اقتصادی را کنار یکدیگر قرار داده و هم‌افزایی ایجاد کند.

رئیس اسبق اتاق ایران و رئیس سابق اتاق کرمان، با بیان اینکه ابرار سرمایه بزرگی است که اگر از آن استفاده شود، ظرفیت عظیمی برای کشور و بخش خصوصی ایجاد می‌شود، اظهار کرد: در بیش از دو دهه گذشته هرکجا کار خیری انجام شده یکی از پایه‌های آن اتاق بوده است.

وی تصریح کرد: سرمایه ابرار سهمیه آن از پول اتاق نیست بلکه رؤسای پیشین اتاق ایران و روسای اتاق‌های سراسر کشور، سرمایه اصلی آن هستند که امیدواریم در دوره فعلی نیز، ابرار و اتاق همدل و همراه یکدیگر پیش روند.

در این نشست هیات رئیسه جامعه نیکوکاری ابرار به بیان برنامه‌های 6 ماه آینده این مجموعه و همچنین پیشنهاد‌هایی برای ارتباط بهتر اتاق و جامعه نیکوکاری ابرار، آگاهی‌بخشی اقدامات خیرخواهانه اتاق به مردم و ارتباط بهتر با استان‌ها پرداختند.

همچنین مقرر شد، شورای مسئولیت اجتماعی اتاق تا نیمه مهرماه فعال شود و ابرار به‌عنوان دبیرخانه شورا، پیشبرد کار را بر عهده بگیرد.

بر اساس مباحث مطرح شده در این نشست، مقرر شد: ابرار با رؤسای اتاق‌ها، کمیسیون‌ها و تشکل‌ها در خصوص برنامه‌های مسئولیت اجتماعی هم‌اندیشی و اطلاع‌رسانی کند و با همکاری اتاق ایران و شهرستان‌ها اطلاع‌رسانی، آگاه‌سازی و تشویق بخش خصوصی آموزش‌های csr و مسئولیت‌های اجتماعی را دستور کار قرار دهد.

همچنین اعلام شد: اتاق ایران و جامعه نیکوکاری ابرار، بهبود فضای حقوقی برای نهادهای خیریه و تحقق مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها را با کمک دولت چهاردهم پیگیری کرده و برای فعال‌سازی اتاق‌های استان‌ها با محوریت و هم‌افزایی بنگاه‌های اقتصادی استانی برنامه‌ریزی کنند.

در همین رابطه