در نشست دبیران اجرایی اتاق‌های سراسر کشور با هیات رئیسه اتاق ایران اعلام شد

اتاق ایران از اتاق‌های سراسر کشور و تشکل‌‎ها حمایت می‌کند

در دومین نشست دبیران اجرایی اتاق‌های سراسر کشور با هیات رئیسه اتاق ایران، مسائل استان‌ها، تشکل‌ها، شورای‌گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی و چگونگی اولویت بندی مسائل توسعه اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
تاریخ: 19 شهریور 1403
شناسه: 70849

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: اتاق ایران سعی می‌کند برنامه‌های توسعه‌ای را در سراسر کشور پیگیری کند. در این مسیر، تکلیف دبیران اجرایی اتاق‌های سراسر کشور بسیار سنگین است و تحولات رخ‌داده در کشور تکلیف اتاق ایران را سنگین‌تر کرده است.

صمد حسن‌زاده در دومین نشست دبیران اجرایی اتاق‌های سراسر کشور با هیات رئیسه اتاق ایران، افزود: اتاق ایران در کنار دولت چهاردهم برای حل مشکلات اقتصادی کشور تلاش می‌کند. باید بنا را بر تعامل و همکاری بگذاریم و در حل مشکلات کشور پیش‌قدم باشیم.

او تأکید کرد: در اتاق‌های سراسر کشور باید مبنا تعامل و همکاری برای حل مسائل اقتصادی باشد و اتاق بازرگانی از هیچ استانداردی برای توسعه کشور کوتاه نمی‌آید. رویه اتاق ایران تعامل و گفت‌وگو برای پیگیری مسائل کشور است.

بخش خصوصی طرح‌ها و لوایح مجلس را پیگیری کند

در ادامه نشست، محمدرضا رمضانی، معاون امور مجلس اتاق ایران درباره اهمیت توجه اتاق‌های سراسر کشور به طرح‌ها و لوایح مجلس شورای اسلامی گفت. روسای اتاق‌های شهرستان باید به این لوایح در دستور دقت کنند، بر روی موضوع تمرکز کرده و نگاه و نظر پیشنهادی خود را با نمایندگان شهرهای خود در مجلس مطرح کنند. همچنین در کمیسیون‌های تخصصی این لوایح را بررسی و نقد کرده و نظرات خود را به اتاق ایران منعکس کنند. 

رمضانی درباره طرح اصلاح قانون اتاق بازرگانی گفت: بررسی این قانون در دوره مجلس قبلی به پایان رسیده بود و در ماه گذشته طرح را در مجلس وصول شده است. در دوره گذشته بیش از 90 درصد از پیشنهادهای اصلاحی اتاق ایران درباره این طرح موردتوجه قرار گرفته و در دوره جدید هم باید حوادث را پیگیری کرد.

نقش اتاق‌ها در اقتصاد ملی موردتوجه قرار گیرد

بعد از آن دبیرکل اتاق ایران از نقش و جایگاه دبیران در اتاق‌های سراسر گفت: باید اهمیت نقش دبیران اجرایی مورد بررسی قرار گیرد. اتاق ایران در دوره جدید به تقسیم‌کار ملی توجه دارد و این مسئله در سطوح متعدد مورد تأکید است.

ساسان شاه ویسی تأکید کرد: اگر قرار است به‌عنوان مشاور سه قوه عمل کنیم باید ظرفیت‌های خود را تعریف کنیم و گام‌های عملیاتی را در این مسیر مشخص کنیم و آن را با سه قوه در میان بگذاریم.

او ادامه داد: ما مسئول رعایتشان کارآفرینان و تولیدکنندگان هستیم و اتاق ایران به‌عنوان تشکل و سازمان مردم‌نهاد که بخش خصوصی را نمایندگی می‌کند، باید در اقتصاد ملی جایگاه خود را تقویت کند. باید مشخص شود که اتاق ایران در اقتصاد سیاسی کشور، در سطح ملی، منطقه‌ای، اقتصاد محلی و بین‌المللی چه ‌کارویژه‌ای دارد و چه گرهی می‌تواند از اقتصاد ملی باز کند.

او تصریح کرد: باید اتاق‌های سراسر کشور از خود بپرسند که آیا می‌توانند در سطوح مختلف ملی تا بین‌المللی نقش‌آفرینی کنند؟ دبیران به جهت راهبری و ایجاد بستر مناسب اقتصادی نقش جدی دارند. گاهی این وظیفه بزرگ فراموش می‌شود درحالی‌که نباید این وظیفه در میان کارهای روزمره فراموش شود.

او در ادامه به برنامه‌های اتاق ایران اشاره کرد که در جهت استفاده از ظرفیت‌ها به‌صورت بهینه تنظیم و تأکید شده است.

شاه ویسی درباره بودجه اتاق ایران و اتاق شهرستان‌ها هم گفت: عملکرد و گزارش بودجه سالانه ارسال می‌شود و ما سعی کرده‌ایم در بودجه مبتنی بر عملکرد سال براساس تقویم خود عمل کنیم. در ادامه این بودجه و عملکرد را ارزیابی کرده و نواقص را بررسی و در جهت رفع آن کار خواهیم کرد.

از اتاق‌های کم‌برخوردار حمایت بیشتری شود

دبیرکل اتاق ایران در ادامه به اهمیت بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد تأکید کرده و گفت: باید ظرفیت جذب هر کدام از استان‌ها مشخص شود؛ آیا رویکرد مبتنی بر دانش و فناوری در اتاق شهرستان‌ها وجود دارد؟ نگاه شهرستان‌ها به بودجه چیست؟ برای حوزه بین‌الملل، آموزش، همایش و پاویون‌ها چه مسیری را می‌خواهند طی کنند و چند درصد از اتاق‌ها توان برگزاری و همراهی با این رویدادها را دارند و اتاق ایران چگونه می‌تواند از اتاق شهرستان‌ها حمایت کند؟ باید دبیران، مسائل و چالش‌های اتاق شهرستان خود را مطرح کنند تا بتوانیم باهم در حل این مسائل همراهی و همکاری کنیم.

در ادامه دبیران اتاق‌های سراسر کشور مسائل خود را درباره انتظار از اتاق ایران و چگونگی بهبود عملکرد و ارتقای خدمات اتاق‌های سراسر کشور مطرح کردند و اینکه اتاق‌های شهرستان‌ها چگونه براساس درخواست و نیاز برنامه‌ریزی اتاق متبوع خود برنامه‌ریزی کنند؟ برای تقویت و ساماندهی تشکل‌ها براساس قانون، چه مسیری را طی کنند؟ مبنای تعیین سهم درآمد اتاق‌های سراسر کشور از محل سه در هزار و چهار در هزار چیست و آیا ممکن است در فرایند رسیدگی، این عدد تغییر کند؟ مطرح کردند.

در ادامه یکی از دبیران متنوع سازی درامد اتاق‌های سراسر کشور پرسید. همچنین درباره اینکه قدرت اتاق‌های شهرستان‌ها در مسائل مالی محدود است و آزادی عمل برای هزینه‌ها ندارند، یا اتاق ایران در سطح ملی برای وحدت رویه در حسابرسی‌ها مذاکره کند، موردبحث بود.

در ادامه عنوان شد برای انتقال کارت بازرگانی شرکت‌هایی که از اتاق تهران کارت گرفته‌اند، به شهرستان محل فعالیت چه باید کرد؟ موضوع دیگری که دبیران اتاق‌های سراسر کشور به آن اشاره کردند چگونگی حمایت اتاق ایران از اتاق‌های کم برخوردار و سهم این اتاق‌ها از درآمدهای سه در هزار و چهار در هزار بود.

اتاق بازرگانی نقش رگولاتوری دارد

در ادامه این نشست هاشم علی صوفی، معاون پشتیبانی اتاق ایران درباره بودجه اتاق‌های کم برخوردار و قاعده 60 به 40 در تعیین درآمد اتاق ایران و اتاق‌های سراسر کشور از محل درامد سه در هزار و چهار در هزار گفت. اتاق ایران نسبت به اتاق‌های شهرستان‌ها نقش رگولاتوری داشته است. حتی گاهی از اتاق‌های کم برخوردار 100 درصد حمایت کرده‌ایم؛ با این فرض که پرداخت 3 در هزار و 4 در هزار نوسان دارد.

او در ادامه تأکید کرد کهشان اتاق‌های بازرگانی حل مشکلات بخش خصوصی است.

شفافیت در عملکرد و بودجه در دستور کار است

عبدالله مهاجر، عضو هیات رئیسه اتاق ایران از مسئله شفافیت در اتاق ایران و توجه به برنامه‌ریزی مبتنی بر عملکرد با تأکید بر شفافیت گفت.

اصل در اتاق ایران بر شفافیت است و برای همین سعی می‌کنیم نظارت را بیشتر کنیم. باید هر حوزه‌ای وظیفه خود را به‌درستی انجام دهد. به‌عنوان‌مثال رتبه‌بندی در چهارچوب قانون انجام می‌شود و یا رد تخصیص بودجه این معیارهای قانونی موردتوجه است.

مهاجر تصریح کرد: هیات رئیسه اتاق ایران در دوره جدید ریاست جمهوری سعی می‌کند مسائل بخش خصوصی را به‌صورت منطقی از دولت و مجلس پیگیری کنند. البته دولت جدید هم معتقد است اتاق‌های بازرگانی می‌توانند در حل مشکلات اقتصادی دولت را یاری کنند.

در ادامه کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران هم گفت: شاه‌کلید بودجه اتاق‌های سراسر کشور دبیران اجرایی است و دبیران باید در این حوزه تنظیم گری شود. ما به سمت بودجه عملیاتی می‌رویم و به سمت قوانینی می‌رویم که به اتاق ایران تکلیف شده است. اتاق ایران براساس تکلیف قانونی سه در هزار و چهار در هزار را دریافت می‌کند و باید براساس تکالیف قانونی آن را هزینه کند. منابع باید در جایگاه قانونی خود هزینه شود. ما امسال نظارت‌ها از اتاق ایران شروع کردیم و این تکلیف را قانون مشخص کرده است.

برای تقویت تشکل‌ها و اتاق‌های سراسر کشور چه باید کرد؟

 در بخش دوم نشست دبیران اجرایی اتاق‌های سراسر کشور با هیات رئیسه اتاق ایران درباره چگونگی هماهنگی اهداف و برنامه‌های اتاق ایران و اتاق‌های شهرستان، موانع مشکلات و راهکار پیشنهادی در حوزه امور استان‌ها و تشکل‌ها گفت‌وگو شد.

در این بخش دبیران اتاق‌های سراسر کشور، از چگونگی کمک اتاق ایران به تشکل‌ها، آموزش و تخصیص کمک‌های مالی عادلانه به اتاق‌ها گفتند. کمک اتاق ایران به اتاق‌های شهرستان‌ها باید در جهت توسعه صادرات و توانمندسازی تشکل‌های اقتصادی باشد.

همچنین یکی از وظایف ذاتی اتاق ایران، آموزش است در سال 1404 در قالب بودجه و در راستای توسعه و بهبود فعالیت اتاق‌ها به این مسئله تأکید شد و برای همین لازم است درامدهای اتاق ایران در این محل هزینه شود نه در مسیر سپرده‌گذاری.

در ادامه عنوان شد: در حوزه تشکل‌ها به تعدد تشکل‌ها توجه نشود بلکه کیفیت تشکل‌ها موردتوجه قرار گیرد. بودجه تشکل‌ها به‌صورت مناسب بین آن‌ها توزیع شود. حمایت تشکل‌ها منطبق بر عملکرد آن‌ها تعیین شود. همچنین تعدد سامانه‌ها مشکل بخش خصوصی است سامانه‌های اتاق ایران مدیریت‌شده باشد.

در این نشست از چگونگی رتبه‌بندی اتاق‌های سراسر کشور سؤال شد که باید نظر خود اتاق‌های شهرستان هم در این رتبه‌بندی پرسیده شود. همچنین عنوان شد اتاق‌ها رئیس محور هستند و قدرت ایده پردازی و تصمیم‌گیری کافی برای دبیران وجود ندارد. و باید این روند اصلاح شود. مسئله آموزش دبیران در دستور کار قرار گیرد. ارتباط کمیسیون‌های تخصصی اتاق شهرستان‌ها با اتاق ایران به‌طور منظم برقرار شود.

در ادامه پیشنهاد شد: منطقه بندی اتاق‌های همگن در دستور اتاق ایران کار قرار گیرد تا با هم‌افزایی به مسئله تخصص گرایی توجه شود. همچنین به حوزه رسانه‌ها توجه شود. شرایطی فراهم شود تا اتاق‌های سراسر کشور به اطلاعات تجاری اتاق‌ها و استان دسترسی داشته باشند. کمیسیون‌های تخصصی اتاق‌های سراسر کشور با کمیسیون‌های متناظر در اتاق ایران همکاری نزدیک داشته باشند.

جواد زمانی، معاون امور استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران در ادامه این نشست از چگونگی تخصیص کمک به اتاق‌های سراسر کش. ر، تشکل‌های اقتصادی، رتبه‌بندی اتاق‌ها و آزمون برای صدور کارت بازرگانی گفت. رویه اتاق ایران حمایت از اتاق‌های در جهت توسعه اقتصادی است.

در ادامه کاشفی گفت: در صدور کارت بازرگانی مشکلاتی وجود دارد؛ البته ما نهاد خدمت رسان هستیم نه نظارتی

اما سعی می‌کنیم این مشکلات را شناسایی کرده و به سازمانم توسعه تجارت ارائه کنیم. در سامانه کارت هوشمند هم ایراداتی دارد. اما اتاق ایران نمی‌تواند این سامانه‌ها را کنار بگذارد ولی ما می‌توانیم این موارد را احصا کرده و اصلاح کنیم. باید اتاق شهرستان‌ها پیشنهادهای اصلاحی خود را در این حوزه ارائه کنند.

 به ظرفیت شورای گفت‌وگو توجه شود

در بخش بعدی نشست دبیران اجرایی اتاق‌های سراسر کشور با هیات رئیسه اتاق ایران درباره چگونگی هماهنگی اهداف و برنامه‌های اتاق ایران و اتاق‌های شهرستان، موانع مشکلات و راهکار پیشنهادی در حوزه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گفتند. ابتدا محمد زائری، رئیس مرکز بهبود کسب‌وکار اتاق ایران گزارشی از جایگاه قانونی شورای گفت‌وگو، وظایف و اختیارات شوراهای استانی عملکرد شورای گفت‌وگو براساس موضوع‌ها و حوزه‌های موردبحث، بودجه حمایتی تخصیص‌یافته به شورای گفت‌وگوی استانی و مشکلات احصاشده از سوی دبیرخانه‌های اتاق‌های سراسر کشور در حوزه شورای گفت‌وگوی استانی ارائه کرد.

بعد از آن اعضای حاضر در نشست از تسریع در عملیاتی شدن مصوبات شورای گفت‌وگو گفتند؛ مصوبات سریع‌تر به استان‌ها ارسال شود. در نشست شورای گفت‌وگو به موضوعاتی چون مشکل ناترازی انرژی، معافیت ارزی در مورد صادرات زیر یک‌میلیون دلار در استان‌ها  و معافیت از پرداخت از تعهدات ارزی یا حل مشکلات کارت بازرگانی موردتوجه قرار گیرد.

در ادامه دبیر اجرایی اتاق اردبیل از مشکلات کارت بازرگانی در اردبیل گفت: در 30 سال گذشته، اتاق اربیل 300 کارت بازرگانی صادر کرده بود و در سال گذشته این تعداد به 1500 عدد رسیده است که بیشتر این کارت‌ها به کامیون‌داران داده شده است. اگر رویه به همین شکل ادامه یابد، در آینده اسم اتاق بازرگانی به اتاق اصناف کامیون‌داران تغییر خواهد کرد؛ باید برای این حوزه فکری کرد.

در ادامه حسین پیرموذن، نایب‌رئیس اتاق ایران از نظام رتبه‌بندی شورای گفت‌وگو انتقاد کرد و گفت که باید در این حوزه دقت لازم انجام شود.

 بعد از آن کاشفی، درباره اهمیت شورای گفت‌وگو گفت. شورای گفت‌وگو نهادی منحصربه‌فرد است و قانون‌گذار بنا به دلایلی این ترکیب را در نظر گرفته است که از همه وزارتخانه‌ها و نهادهای سیاست‌گذار در آن حضورداشته باشند. باید بخش خصوصی از این ظرفیت در جهت بهبود و توسعه اقتصاد منطقه و استان خود استفاده کند.

معاو.نت امور بین‌الملل در مسیر تجارت تسهیل‌گری می‌کند

در بخش بعدی نشست دبیران اجرایی اتاق‌های سراسر کشور با هیات رئیسه اتاق ایران درباره چگونگی هماهنگی اهداف و برنامه‌های اتاق ایران و اتاق‌های شهرستان، موانع مشکلات و راهکار پیشنهادی در حوزه امور بین‌الملل گفت‌وگو کردند.

در این نشست از اهمیت تشکیل دفاتر تجاری در برخی از کشورهای هدف تجاری مثل عراق و روسیه و ترکیه و غیره گفتند. اینکه ظرفیت‌های تجاری استان‌ها و کشورهای هدف مشخص شود تا تجار با شناخت دقیق‌تری در مسیر صادرات کار کنند. چگونگی اعزام و پذیرش هیات تجاری و پاویون‌های تجاری از موضوعاتی بود که در این نشست بررسی شد و نیلوفر اسدی، رئیس مدیر آسیا و اقیانوسیه به این مسائل پاسخ داد.

بعد از آن دبیرکل اتاق ایران از سیاست‌های حوزه دیپلماسی اتاق ایران در منطقه و کشورهای هدف و ظرفیت‌های تجاری در حوزه بین‌الملل گفت.

 مرکز پژوهش‌های در مسیر تصمیم سازی ها به دولت کمک می‌کند

در بخش بعدی این نشست، حجت میرزایی، رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران بابیان اینکه در تلاشیم در قالب پژوهش‌ها، روندها را بررسی کنیم تا در مسیر تصمیم‌سازی‌ها کمک‌کار دولت باشیم، گفت: علاوه بر پژوهش‌های کاربردی برای شناخت بیشتر موضوعات اقتصادی، ارزیابی‌هایی را انجام می‌دهیم تا بدانیم سیاست‌های اتخاذشده تا چه حد موفق بودند و چه نواقصی دارند.

او از تکمیل زنجیره فعالیت‌های پژوهشی در اتاق‌های استانی صحبت کرد و افزود: در این مرکز سعی داریم موضوعات کاربردی و متناسب با ظرفیت‌ها و طبق پایش‌های استانی مورد مطالعه و پژوهش قرار بگیرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران خاطرنشان کرد: سطح روابط مرکز پژوهش‌های اتاق ایران با مراکز پژوهشی اتاق‌های استانی تقویت می‌شود و باید بتوانیم سطح همکاری‌ها و تبادل اطلاعات را ارتقا دهیم تا از فعالیت‌های پژوهشی یکسان و تکراری بپرهیزیم.

در ادامه منیره امیرخانلو، معاون مرکز پژوهش‌های اتاق ایران تصریح کرد: به‌زودی چارچوبی متناسب با امکانات و وضعیت هر استان تهیه کرده و به مراکز پژوهشی اتاق‌های استانی پیشنهاد می‌کنیم تا متمرکز روی این بخش‌ها پژوهش انجام دهند.

او ادامه داد: سامانه‌ای راه‌اندازی شده که اطلاعات مربوط به پژوهش‌های انجام‌شده در آنجا بارگذاری می‌شود، این کار زمینه‌ای را مهیا می‌کند تا اتاق‌ها از اقدامات انجام‌شده مطلع شوند و فعالیت‌های تکراری صورت نگیرد. فقط لازم است این مطالعات بعد از اتمام، توسط مرکز تحقیقات هر اتاق در سامانه مذکور ثبت شود.

در ادامه شاه‌ویسی به گزارش شش‌ماهه فعالیت اتاق ایران که در حال انتشار است، اشاره کرد و جزئیاتی درباره وضعیت درآمدها و هزینه‌های این مدت، ارائه داد. بر اساس اظهارات او اتاق ایران در تلاش است هرچه بیشتر به سمت بودجه عملیاتی برود و ضرورت دارد با همکاری اتاق‌ها در سال آینده به اهداف تعیین‌شده نزدیک‌تر شود.
دبیرکل اتاق ایران افزود: این چارچوب تعریف‌شده برای تدوین بودجه عملیاتی، بر اساس رتبه‌بندی است که شاخص‌هایی برای آن تعریف کردیم، البته این شاخص‌ها، قابلیت اصلاح و بهتر شدن را دارد.

در همین رابطه