جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته چهارم شهریور ۱۴۰۳

افزایش تورم در چین، نیاز شدید اروپا به سرمایه‌گذاری کلان، حکم جریمه سنگین مالیاتی برای اپل، افزایش نرخ بیکاری در ترکیه و بهبود دستمزدها در ژاپن از مهم‌ترین خبرهای اقتصادی هفته چهارم شهریورماه ۱۴۰۳ بوده است.
تاریخ: 26 شهریور 1403
شناسه: 70898

در هفته‌ گذشته اعداد و ارقام متعددی درباره اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آن‌ها ازاین‌قرار است:

۳.۹ درصد

نتایج نظرسنجی رویترز از اقتصاددانان نشان داد انتظار می‌رود نرخ تورم ماهانه آرژانتین در ماه آگوست به ۳.۹ درصد کاهش یابد که پایین‌ترین رقم از آغاز سال ۲۰۲۲ است، اگرچه اندکی کمتر از سطح چهار درصد ثبت‌شده در ماه قبل است. این نرخ نشانه پیشرفت برای دولت خاویر مایلی رئیس‌جمهور آزادیخواه است که بر روی کاهش قیمت‌های سرسام‌آور متمرکزشده است. براساس نظرسنجی انجام‌شده از ۲۴ تحلیلگر داخلی و خارجی، تحلیلگران موافق هستند که افزایش قیمت مصرف‌کننده در این کشور آمریکای جنوبی در ماه گذشته احتمالاً ناشی از هزینه‌های بالاتر خدمات و حمل‌ونقل بوده است. بنیاد LyP، در گزارشی با اشاره به هزینه‌های برق و گاز و هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی گفت قیمت‌های تنظیم‌شده بار دیگر شاخص تورم را به سمت بالا سوق داده‌اند.

۰٫۶ درصد

داده‌های اداره ملی آمار چین نشان داد که شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) در این کشور نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۰٫۶ درصد افزایش‌یافته است، یعنی کمتر از ۰٫۷ درصد مورد انتظار اقتصاددانان؛ درحالی‌که در ماه جولای این رقم ۰٫۵ درصد افزایش داشت. وضعیت شدید آب و هوایی تابستان امسال، از سیل‌های مرگبار گرفته تا گرمای سوزان، قیمت محصولات کشاورزی را بالابرده و به تورم سریع‌تر کمک کرده است. رسانه‌های دولتی چین روز دوشنبه گزارش دادند که حجم محصولات زراعی آسیب‌دیده به دلیل بلایای طبیعی مختلف در ماه آگوست به ۱٫۴۶ میلیون هکتار رسیده است. قیمت مواد غذایی در ماه آگوست نسبت به نتایج بدون تغییر در ماه جولای ۲٫۸ درصد نسبت به سال قبل جهش کرد، درحالی‌که تورم غیرخوراکی ۰٫۲ درصد بود که از ۰٫۷ درصد در جولای کاهش یافت. به گفته اقتصاددانان،‌ اما این بازگشت ملایم‌تر از حد انتظار بوده است و بر کاهش نگرانی‌های تورمی تأثیری نداشته است. بخش عمده‌ای از بهبودها مربوط به کاهش قیمت مواد غذایی است که مستعد نوسانات شرایط آب و هوایی و تغییرات ظرفیت است.

۶۴۴ میلیون دلار

دیده‌بان ارتباطات روسیه قصد دارد ۵۹ میلیارد روبل برابر ۶۴۴ میلیون دلار ظرف پنج سال آینده هزینه کند تا توانمندی‌های فیلتر ترافیک اینترنت را ارتقاء دهد. فوربس گزارش کرد این پول برای ارتقای سخت‌افزار مورداستفاده برای فیلتر ترافیک اینترنت و همچنین مسدود یا کند کردن برخی منابع، استفاده خواهد شد. روسیه در سال ۲۰۱۹ قانونی را تصویب کرد که به این کشور امکان می‌دهد خود را به‌طور کامل از اینترنت جدا کند تا حاکمیت دیجیتالی خود را حفظ کند. کرملین پس از آغاز جنگ در اوکراین، شرکت‌های شبکه اجتماعی و اینترنتی خارجی متعددی را بیرون کرد اما بسیاری از سرویس‌های خارجی از طریق فیلترشکن، دسترس‌پذیر ماندند.به گزارش فوربس، ارتقای سیستم فیلترینگ، به مقامات روسی اجازه می‌دهد دسترسی به فیلترشکن‌ها را بهتر مسدود کنند.

۸۰۰ میلیارد یورو

گزارشی جدید که توسط ماریو دراگی، رئیس سابق بانک مرکزی اروپا تهیه‌شده می‌گوید که اگر اروپا قصد دارد اقتصادش را همگام با اقتصاد آمریکا و چین نگه دارد، باید سرمایه‌گذاری عظیمی را آغاز کند. این گزارش خواستار استقراض مشترک برای افزایش سرمایه‌گذاری ۷۵۰ تا ۸۰۰ میلیارد یورویی برابر ۸۲۹ تا ۸۸۵ میلیارد دلار در سال شد تا اقتصاد اروپا بتواند با استانداردهای زیست‌محیطی بالا را در بحبوحه افزایش ناامنی جهانی و چالش‌های اقتصادی رقابتی نگه دارد. افزایش سرمایه‌گذاری موردنیاز این گزارش که سال گذشته به سفارش رئیس کمیسیون اروپا، اورسولا فون در لاین، تهیه‌شده است، تقریباً ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا است. دراگی با معرفی طرح اولیه خود برای «استراتژی صنعتی جدید» براساس حدود ۱۷۰ پیشنهاد، گفت که نیازهای سرمایه‌گذاری گسترده است اما اگر اروپا بخواهد در دوران افزایش اصطکاک جهانی اقتصاد سبز و دیجیتال خود را رقابتی‌تر نگه دارد، به «تغییر بنیادین» نیاز دارد. به گفته او اروپا بازترین اقتصاد جهان است، بنابراین وقتی شرکای این قاره طبق قوانین بازی نمی‌کنند، آسیب‌پذیرتر از دیگران خواهد شد.

۱۳ میلیارد یورو

دادگاه عالی اروپا، روز سه‌شنبه، علیه اپل حکم داد و این غول فناوری آمریکایی را به بازگرداندن ۱۳ میلیارد یورو مالیات به ایرلند محکوم کرد. حکم دیوان دادگستری اروپا، ساعاتی پس از رونمایی لاین جدید آیفون، اپل واچ و ایرپاد، اعلام شد. اپل در بیانیه‌ای اعلام کرد کمیسیون اروپا در تلاش است تا قوانین را تغییر دهد و نادیده بگیرد که طبق قانون مالیات بین‌المللی، درآمد ما قبلاً مشمول مالیات در آمریکا قرارگرفته است. دولت ایرلند در بیانیه‌ای اعلام کرد پرونده اپل، موضوعی را شامل می‌شود که اکنون از اهمیت تاریخی برخوردار است و موضع ایرلند همیشه این بوده است که به هیچ شرکت‌ یا مالیات‌دهنده‌ای، مالیاتی ترجیحی نمی‌دهد. کمیسیون اروپا در سال ۲۰۱۴، تحقیقاتی را درباره پرداخت مالیات اپل در ایرلند که مقر این شرکت آمریکایی در اتحادیه اروپا است، گشود. کمیسیون اروپا در سال ۲۰۱۶، به دوبلین دستور داد حداکثر ۱۳ میلیارد یورو برابر ۱۴.۴ میلیارد دلار مالیات را از اپل پس بگیرد و در آن زمان، اعلام کرده بود که این شرکت طی دو دهه گذشته، از مزایای مالیاتی غیرقانونی از سوی ایرلند برخوردار شده است.

۳٫۶ درصد

شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری ONE در گزارش جدید خود اعلام کرده است که دستمزدها در ژاپن با سرعت بیشتری نسبت به سال ۲۰۲۳ افزایش می‌یابد. متوسط ​​درآمد نقدی ماهانه در این کشور در ماه جولای نسبت به سال قبل ۳٫۶ درصد افزایش داشته است. در مقایسه، شاخص اصلی قیمت مصرف‌کننده ژاپن، به‌استثنای هزینه مواد غذایی، در ماه جولای ۲٫۷ درصد افزایش داشته است. دستمزدهای واقعی ژاپن در ماه جولای نسبت به زمان مشابه در سال قبل ۰٫۴ درصد افزایش داشت و برای دومین ماه متوالی پس از افزایش ۱٫۱ درصدی در ژوئن، افزایش‌یافته است. اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که نرخ رشد منظم دستمزد علی‌رغم نوسانات اخیر در ین دوام خواهد داشت. یوکو ایزوکا، یکی از اقتصاددانان شرکت ONE می‌گوید که سه دهه گذشته در ژاپن اقتصاد با حداقل تورم قیمت و رشد ناچیز دستمزدها تعریف‌شده است. افزایش سریع دستمزدها و سبقت گرفتن آن از تورم معمولاً به این معنی است که مصرف‌کنندگان درآمد قابل‌تصرف بیشتری دارند. به گفته ایزوکا بخش عمده‌ای از این درآمد قابل‌تصرف دوباره به اقتصاد تزریق می‌شود و به رهایی ژاپن از سه دهه رکود کمک خواهد کرد. این رکود تقریباً ۳۰ سال است که اقتصاد ژاپن را عقب نگه‌داشته است اما این وضعیت اکنون در حال تغییر است.

۱۱۲هزار

موسسه آمار ترکیه اعلام کرد نرخ بیکاری ترکیه در ماه جولای به ۸.۸ درصد کاهش‌یافته که بالاترین میزان در ۱۱ ماه گذشته بوده است. آمارهای رسمی نشان می‌دهد که تعداد بیکاران در ماه جولای ۱۱۲هزار نفر ماه‌به‌ماه کاهش‌یافته و به ۳.۱۷ میلیون نفر رسیده است. نرخ بیکاری مردان با ۰.۵ واحد درصد کاهش نسبت به ماه قبل به هفت درصد و برای زنان در ۱۲.۴ درصد ثابت بوده است. نرخ مشارکت نیروی کار به ۵۴.۴ درصد رسید که نسبت به ژوئن ۰.۱ درصد افزایش ثبت کرد. نرخ اشتغال با ۰.۳ واحد درصد افزایش به ۴۹.۶ درصد رسید که ۳۲.۷ میلیون نفر را تشکیل می‌دهد. بیکاری جوانان که به‌عنوان افراد ۱۵ تا ۲۴ ساله تعریف می‌شود، با ۰.۱ درصد کاهش به ۱۶.۶ درصد رسید. این میزان برای مردان ۱۲.۲ درصد و برای زنان ۲۵ درصد بوده است.

۳.۲ درصد

وزارت دارایی برزیل پیش‌بینی رشد اقتصادی خود را به ۳.۲ درصد برای سال جاری افزایش داده و در مقایسه با سال ۲۰۲۳ شتابی را پیش‌بینی کرد که نشان‌دهنده انعطاف‌پذیری بزرگ‌ترین اقتصاد آمریکای لاتین است. محاسبات این وزارتخانه نشان‌دهنده تجدیدنظر شدید رو به بالا نسبت به برآورد ۲.۵ درصدی در ماه جولای است. به گفته کارشناسان برخی از متغیرهای کلیدی، ازجمله سرمایه‌گذاری و صنعت، بهتر از حد انتظار عمل کرده‌اند. وزارت دارایی همچنین پیش‌بینی تورم سال را به ۴.۲۵ درصد افزایش داد که نسبت به ۳.۹ درصد قبلی افزایش یافت و به سقف بالای هدف رسمی ۳ درصد نزدیک شد. تعدیل قیمت‌های مصرف‌کننده به فعالیت‌های قوی‌تر یا فشارهای بازار کار مرتبط نیست، بلکه به عوامل خارجی، مانند خشک‌سالی‌های شدیدی که بیشتر کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد، ارتباط دارد. این موضوع به‌ویژه بر قیمت انرژی و همچنین قیمت برخی مواد غذایی تأثیر می‌گذارد. تولید ناخالص داخلی برزیل ۲.۹ درصد در سال ۲۰۲۳ رشد کرد. پیش‌بینی تولید ناخالص داخلی جدید، خوش‌بینانه‌تر از پیش‌بینی رشد ۲.۶۸ درصدی اقتصاددانان خصوصی در نظرسنجی هفتگی بانک مرکزی است.

۱.۹ درصد

اداره آمار فدرال  آلمان در گزارش نهایی خود اعلام کرد تورم سالانه آلمان در ماه آگوست به ۱.۹ درصد رسیده است. شاخص قیمت مصرف‌کننده به‌صورت ماهانه  ۰.۱ درصد کاهش یافت و هر ۲ رقم مطابق با ارقام برآورد شده اولیه بودند. قیمت انرژی سال‌به‌سال، ۵.۱ درصد کاهش یافت، درحالی‌که قیمت مواد غذایی ۱.۵ درصد صعود کرد. قیمت خدمات به‌طور سالانه ۳.۹ درصد افزایش یافت. شاخص قیمت مصرف‌کننده اصلی، بدون غذا و انرژی، در ماه آگوست ۲۰۲۴ نسبت به آگوست ۲۰۲۳ به میزان ۲.۸ درصد افزایش یافت. روث برند، رئیس اداره آمار فدرال، اظهار کرد کاهش قیمت انرژی، تورم را در ماه آگوست به میزان قابل‌توجهی نسبت به ماه‌های قبل کاهش داد. از سوی دیگر، افزایش قیمت خدمات که هنوز بالاتر از حد متوسط ‌است، تورم را افزایش داد.

موضوعات :
در همین رابطه