در دیدار سفیر مجارستان در تهران با رئیس اتاق ایران مطرح شد

تبادل اطلاعات به ارتقای سطح روابط تجاری بین‌المللی کمک می‌کند

رئیس اتاق ایران در نشست با سفیر مجارستان در تهران گفت: دو کشور می‌توانند در زمینه‌های مختلف همکاری کنند و برای این مسئله لازم است با اعزام و پذیرش هیات، سطح مناسبات دو کشور را توسعه دهیم.
خبرنگار
تاریخ: 27 شهریور 1403
شناسه: 70926

در دیدار سفیر مجارستان در تهران با رئیس اتاق ایران ضمن اشاره به برگزاری پنجمین کمیسیون مشترک بین دو کشور که قرار است اوایل سال آینده میلادی برگزار شود، زمینه‌های مناسب همکاری بین ایران و مجارستان تشریح شد.

صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق ایران با اشاره به نشست‌های کمیسیون مشترک اقتصادی گذشته، تصریح کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی مجارستان در اروپا و نوع روابط دوستانه بین دو کشور در تلاش هستیم تا سطح مناسبات اقتصادی خود را با این کشور توسعه دهیم.

او ادامه داد: برای پیشبرد اهداف تجاری به همکاری سفارت‌ها نیاز داریم و نیاز است حمایت‌های لازم دولت‌ها از بخش‌های خصوصی صورت گیرد چراکه ظرفیت‌ها برای تقویت روابط در زمینه‌های مختلف وجود دارد. ایران توانسته در حوزه صنایع غذایی، دارویی، تجهیزات پزشکی و … پیشرفت‌های خوبی را تجربه کند. با این وجود تحقق ۳۶ میلیون دلار برای تجارت بین ایران و مجارستان بسیار محدود است.

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: می‌دانیم که مجارستان در حوزه خودروسازی بسیار فعال بوده و در مقابل، ایران هم توانسته با استانداردهای جهانی در زمینه تولید قطعه‌های خودرو فعال شود. بنابراین دو کشور می‌توانند با همکاری مشترک در تولید خودرو وارد بازار جهانی شوند.

به اعتقاد حسن‌زاده، صنایع غذایی، لوازم خانگی، لوازم الکترونیک، پتروشیمی، گردشگری، تبادل دانشجو و … زمینه‌های خوبی برای همکاری بین ایران و مجارستان هستند و اینکه دو کشور تا امروز نتوانستند تجارت خود را به حجم قابل قبولی برسانند به دلیل عدم آشنایی با ظرفیت‌های متقابل است، بنابراین پیشنهاد می‌شود با تبادل دو هیات تجاری تا حدی این نقص را برطرف کرد.

رئیس اتاق ایران همکاری مشترک در زمینه معدن را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: مجارستان می‌تواند نیازهای معدنی خود را در ارتباط مؤثر با ایران تأمین کند، چراکه ایران ظرفیت‌های بالایی در حوزه انواع فرآورده‌های معدنی دارد.

او خاطرنشان کرد: ایران با حفظ اقتدار خود به ارتباط با همه کشورها تأکید دارد و این رویکرد با آغاز دولت چهاردهم به خوبی دنبال خواهد شد. بنابراین لازم است خود را برای افزایش سطح مناسبات تجاری آماده کرده و بسترها را مهیا کنیم.

حسن‌زاده یادآور شد: آماده پذیرش یک هیات تجاری از طرف مجارستان هستیم تا از نزدیک با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های صنعتی، کشاورزی، خدماتی و… ایران آشنا شوند.

به دنبال روش‌های جدید برای گسترش سطح روابط با ایران هستیم

در واکنش به آنچه از سوی رئیس اتاق ایران تشریح شد، گیولا پتو، سفیر مجارستان در تهران با ابراز خرسندی نسبت به روابط دوستانه‌ای که همواره بین دو کشور جاری بوده است، گفت: در حوزه اقتصادی همیشه حوزه‌هایی هستند که بکر باقی می‌مانند و می‌توان با شناسایی آنها مورد سرمایه‌گذاری قرار بگیرند.

بر اساس اظهارات او پنجمین نشست کمیسیون مشترک بین ایران و مجارستان در نیمه اول سال میلادی آینده برگزار می‌شود و برنامه‌ریزی‌ها برای این نشست از سوی دو طرف در حال پیگیری است.

گیولا پتو خاطرنشان کرد: سفارت مجارستان در تهران تلاش می‌کند در راستای تقویت و ارتقای سطح مناسبات بین ایران و مجارستان راه‌های جدیدی پیدا کند.

سفیر مجارستان در تهران گفت: افزایش سطح شناخت جوامع کسب‌وکار دو طرف از یکدیگر یک ضرورت است و باید اتفاق بیفتد. در نشست چهارم کمیسیون مشترک، یک همایش تجاری برگزار شد. متناسب با آن در نشست پنجم هم این همایش را خواهیم داشت. بدین ترتیب فعالان اقتصادی می‌توانند با هم بیشتر آشنا شوند.

او به تجربه موفق برگزاری یک نمایشگاه توسط ایران در بوداپست، پایتخت مجارستان در گذشته اشاره و تأکید کرد: در این نمایشگاه انواع محصولات ایرانی به نمایش گذاشته شده بود و به دنبال آن نمایشگاه کوچک‌تری در حوزه صنایع غذایی در بهمن گذشته در سفارت ایران در بوداپست برگزار شده بود. این‌گونه اقدامات مؤثر هستند و می‌توانند روی سطح روابط اثر مثبت بگذارد، هرچند اثرات آن در کوتاه‌مدت حاصل نمی‌شود.

گیولا پتو با ابراز امیدواری نسبت به حل مشکلات بین‌المللی و رفع محدودیت‌ها علیه ایران، گفت: مجارستان ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را به عهده دارد و بنابراین از حل‌وفصل مسائل موجود از طریق مذاکره و دیپلماسی حمایت می‌کنیم. تا آن زمان هم می‌توانیم روابط خود را روی بخش‌های غیرتحریمی مانند صنایع غذایی، دارویی، کشاورزی و … متمرکز کنیم. این موارد به شکل تجارت سنتی مطرح است. درباره گردشگری و بورسیه دانشجویی نیز نوع دیگری از روابط است که وجود دارد؛ مجارستان سالانه ۱۰۰ دانشجو را در مقاطع مختلف به صورت کامل، بورسیه می‌کند. امروز بالغ بر ۲ هزار دانشجوی ایرانی در مجارستان هستند که هزینه‌های تحصیل را خودشان می‌پردازند و ۹۰ درصد آنها در رشته‌های مختلف پزشکی تحصیل می‌کنند. این حجم از دانشجو اعتباربخش است و خوشبختانه کیفیت آموزش‌ها هم بالاست.

او ادامه داد: دولت مجارستان منتظر انعقاد تفاهم‌نامه‌ای در حوزه همکاری در بخش فنی‌وحرفه‌ای با ایران است و اگر این تفاهم نهایی شود در حوزه روابط تجاری بین ایران و مجارستان مؤثر خواهد بود چون مجارستان در این بخش تخصصی و حرفه‌ای فعالیت می‌کند.

بر اساس اظهارات سفیر مجارستان در تهران علاقه‌مندی از طرف این کشور برای توسعه روابط با ایران وجود دارد و تنها باید راه‌های آن را پیدا کنیم. در این راستا لازم است به کمک اتاق ایران در ارتباط با سفارت مجارستان در تهران، اطلاعات لازم منتقل شود.

در همین رابطه