ورود خودروسازان به عرصه صادرات پسته و خرما نگران‌کننده است

نایب‌رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران از ورود صرافان و خودروسازان به صادرات پسته و خرما خبر داد و این روند را به معنای نابود کردن صادرکنندگان حرفه‌ای محصولات کشاورزی دانست.
تاریخ: 22 مهر 1403
شناسه: 71186

نایب‌رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران با بیان اینکه سیاست رفع تعهد ارزی، مانع صادرات محصولات کشاورزی است، اظهار کرد: اینکه صادرکننده محصولات کشاورزی بر مبنای دلار آزاد، ارز مورد نیاز خود را تهیه کند و ارز حاصل از صادرات را به نرخ ارز نیمایی به واردکننده خودرو، موبایل و غیره بدهد منطقی نیست و به همین دلیل استفاده از کارت‌های اجاره‌ای و یک بار مصرف رونق گرفته است.

بر اساس اظهارات محمدعلی محمدمیرزائیان، نایب‌رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران برخی شرکت‌های خودروسازی با رانت تعرفه‌های گمرکی را از طریق ارتباطات خود بالا بردند و تبدیل به صادرکننده پسته و خرما شدند و همه صادرکنندگان برند و چندساله ما کار خود را تعطیل کرده‌اند. شرکت‌های خودروسازی پسته خود را یک دلار زیر قیمت صادرکننده ایرانی می‌فروشند و صادرکننده دیگر نمی‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد. بنابراین وضعیت صادرات پسته و خرما هم در حال نابودی است و احتمالاً به وضعیت فرش دستباف دچار خواهند شد.

میرزائیان با بیان اینکه صادرکنندگان نمی‌توانند با خودروسازان که از رانت بهره‌مند هستند، رقابت کنند، تصریح کرد: تعداد زیادی از صرافان هم در حال تبدیل به صادرکننده پسته و خرما شدند و این محصولات را می‌خرند و صادر می‌کنند. چراکه مشتریان را از قبل می‌شناختند.

او با بیان اینکه صاحبان کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای هم از رانت واردات استفاده می‌کنند، گفت: رانت واردات، صادرکننده را نابود کرده و دولت باید یک فکر اساسی برای حل این مشکل داشته باشد.

به گفته عضو هیات نمایندگان اتاق ایران امسال حدود ۲۰۰ هزار تن پسته، ۳۰۰ هزار تن کشمش و یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن خرما داریم که ۵۰۰ هزار تن از این مقدار باید صادر شود.

میرزائیان ادامه داد: موانع صادراتی که از سال ۱۳۹۷ شروع شده باید حل شود تا صادرات رونق یابد. همچنین صادرات پسته باید برای خودروسازان ممنوع شود. باید چارچوبی تعریف شود که صادرکننده و واردکننده هر کدام کار خود را انجام دهند. چرا باید رانت ایجاد شود که از تولید سایر کالاها به خودروساز یا واردکننده موبایل و غیره سود داده شود؟ دلار آزاد ۶۰ هزار تومانی را به قیمت ۴۶ هزار تومان به خودروساز می‌دهیم که واردات انجام دهد و خودروی ۱.۵ میلیارد تومانی را سه میلیارد تومان به مردم بفروشد.