جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار

اعداد و ارقام اقتصادی در آخرین هفته سوم مهر ۱۴۰۳

کاهش سفارش‌های تجاری آلمان، تداوم تلاش دولت چین برای مهار بحران اقتصادی، تخمین تبعات شدید اقتصادی تنش‌های ژئوپلیتیکی در جهان و کاهش هزینه استقراض جهانی، از مهم‌ترین خبرهای اقتصادی هفته سوم مهر سال ۱۴۰۳ بوده است.
تاریخ: 22 مهر 1403
شناسه: 71193

در هفته‌ گذشته اعداد و ارقام متعددی درباره اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آن‌ها ازاین‌قرار است:

۲۰۵٫۴ میلیارد دلار

مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار فیس‌بوک و یکی از بنیان‌گذاران  شرکت متا، پس از یک هفته معاملات قوی برای سهام متا، که در هفته گذشته بیش از ۵ درصد رشد داشته است،عنوان سومین فرد ثروتمند جهان را از جف بزوس، رئیس شرکت آمازون ربود. ارزش خالص تخمینی زاکربرگ پس از افزایش ۳٫۹ میلیارد دلاری روز جمعه به ۲۰۵٫۴ میلیارد دلار رسید و از دارایی خالص ۲۰۳٫۹ میلیارد دلاری بنیان‌گذار آمازون پیشی گرفت. زاکربرگ از لری الیسون با ۲۰۸ میلیارد دلار ثروت در لیست میلیاردرهای واقعی، فاصله چندانی ندارد؛ اگرچه او با ایلان ماسک که با ۲۶۴ میلیارد دلار ثروت رتبه اول را در اختیار دارد، فاصله زیادی دارد. جهش ارزش خالص مدیرعامل متا با افزایش ارزش سهام متا هم‌زمان شد که پس از شروع هفته با ۵۶۷٫۱۵ دلار، روز جمعه باقیمت ۵۹۵٫۹۴ دلار بسته شد. سهام مرتبط با هر یک از شرکت‌های اصلی متعلق به میلیاردرها همگی حداقل ۲ درصد در روز جمعه بسته شدند و سهام تسلا با بیش از ۴ درصد افزایش (۲۵۰٫۰۸ دلار) پیشتاز بود.

۵.۸ درصد

اداره آمار فدرال آلمان اعلام کرد سفارش‌های صنعتی آلمان در ماه آگوست به میزان قابل‌توجهی بیش‌ازحد انتظار کاهش‌یافته است. این کاهش نشان از آن دارد که تولید در بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در ماه‌های آینده بهبود نخواهد یافت. ارقام صنعتی هفته گذشته نشان می‌دهند که سفارش‌های ماه آگوست نسبت به ماه قبل ۵.۸ درصد کاهش‌یافته است. به گفته اقتصاددانان داده‌ها تأیید می‌کند که تقاضا برای کالاهای صنعتی آلمان همچنان در حال کاهش است. این نشان می‌دهد که اقتصاد آلمان در بهترین حالت در نیمه دوم سال با رکود مواجه خواهد شد و احتمال احیای این وضعیت تا سال آینده بسیار ضعیف است. آلمان در بین تمام کشورهای گروه ۷، بالاترین سهم صادرات را در تولید ناخالص داخلی دارد و اقتصاد این کشور به‌شدت به سفارش‌های خارج از کشور وابسته است. ازاین‌رو درصورتی‌که ارقام سفارش‌های صنعتی بهبود نیابد، کل اقتصاد این کشور آسیب خواهد دید. بااین‌همه اداره آمار فدرال آلمان در گزارشی جدید در اواخر هفته گذشته اعلام کرد نرخ تورم آلمان رکوردی جدید به ثبت رسانده و به کمترین نرخ طی ۳ سال گذشته رسیده است.

۱۵ درصد

گلدمن ساکس احتمال ورود اقتصاد آمریکا به رکود در ۱۲ ماه آینده را با ۵ درصد کاهش به ۱۵ درصد رسانده است. وزارت کار آمریکا هفته گذشته گزارش داد که افزایش شغل در آمریکا در ماه سپتامبر بیشترین افزایش را در ۶ ماه گذشته داشته است و نرخ بیکاری به ۴٫۱ درصد کاهش‌یافته است. یان هاتزیوس، اقتصاددان ارشد گلدمن ساکس ، هفته گذشته در یادداشتی نوشت که گزارش اشتغال در ماه سپتامبر «روایت بازار کار» را تغییر داده و ترس‌ها در مورد کاهش سریع تقاضای کار برای جلوگیری از افزایش نرخ بیکاری را کاهش داده است. کارگزاری وال‌استریت اما پیش‌بینی خود را مبنی بر کاهش متوالی ۲۵ واحد پایه برای رسیدن به نرخ پایانی ۳٫۲۵ تا ۳٫۵ درصد تا ژوئن ۲۰۲۵ حفظ کرده است.هاتزیوس باور دارد که اکنون احتمال کاهش ۵۰ واحد دیگر از نرخ بهره کمتر شده است. فدرال رزرو در کاه سپتامبر نرخ بهره خود را ۵۰ واحد کاهش داد و به محدوده ۴٫۷۵ تا ۵ درصد رساند که اولین کاهش نرخ بهره از سال ۲۰۲۰ است.

۴۷.۸ میلیارد دلار

وزارت خزانه‌داری و دارایی ترکیه از کسری بودجه  ۴۷.۸ میلیارد دلاری در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر خبر داده است. این وزارتخانه اعلام کرد که تراز نقدی خزانه‌داری ترکیه در دوره ژانویه تا سپتامبر ۱.۵۴ هزار میلیارد لیر ترکیه برابر ۴۷.۸ میلیارد دلار کسری داشته است. در ماه گذشته، درآمد نقدی وزارت خزانه‌داری به ۶.۲ هزار میلیارد لیر ترکیه  برابر ۱۹۱.۸ میلیارد دلار رسیده است. مخارج این وزارتخانه ازجمله پرداخت بهره، ۸۴۹.۸ میلیارد لیر ترکیه برابر ۲۶.۲۸ میلیارد دلار ثبت‌شده است. در دوره‌ای ۹ ماهه، مخارج بدون بهره خزانه‌داری ۶.۹ هزار میلیارد لیر ترکیه برابر ۲۱۳.۴ میلیارد دلار بوده است. کسری نقدی ۴۷.۸ میلیارد دلاری نشان‌دهنده درآمدهای نقدی خزانه‌داری منهای مخارج، ازجمله پرداخت‌های بهره، در دوره ژانویه تا سپتامبر است.

۲۸ میلیارد دلار

آژانس برنامه‌ریزی عالی چین، کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی (NDRC)، روز سه‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که دولت چین بسته‌ای ۲۸ میلیارد دلاری را برای کمک به دولت‌های محلی در نظر گرفته است. چین در ماه مارس نرخ رشد هدف ۵ درصدی را برای اقتصاد خود اعلام کرد، اما مجموعه‌ داده‌های اقتصادی در تابستان به‌قدری ضعیف بودند که اقتصاددانان را نگران غیرممکن بودن تحقق این هدف ساختند. دومین اقتصاد بزرگ جهان در وضعیت نامناسبی قرار دارد و از بحران املاک، ضعف در مصرف، نرخ بالای بیکاری جوانان و مشکلات دیگر رنج می‌برد. رئیس کمیسیون توسعه و اصلاحات چین در کنفرانس خبری اعلام کرد که برای کمک به دولت‌های محلی که با کوه‌هایی از بدهی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، پکن ۱۰۰ میلیارد یوان برابر ۱۴ میلیارد دلار از بودجه دولت مرکزی و ۱۰۰ میلیارد یوان اضافی برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری ارائه خواهد کرد.

۳.۵ درصد

تورم آرژانتین به کمترین میزان خود از اواخر سال ۲۰۲۱ رسیده است. نظرسنجی هفته گذشته رویترز نشان داد انتظار می‌رود نرخ تورم ماهانه آرژانتین در ماه سپتامبر به ۳.۵ درصد کاهش یابد که پایین‌ترین نرخ ماهانه از پایان سال ۲۰۲۱ خواهد بود. این نرخ نشانه پیشرفت برای دولت رئیس‌جمهور آزادیخواه آرژانتین، خاویر مایلی است که از زمان روی کار آمدن در دسامبر بر روی مهار قیمت‌ها تمرکز کرده است. نظرسنجی ۲۷ تحلیلگر آرژانتینی و بین‌المللی نشان داد پیش‌بینی‌ها برای تورم ماه گذشته از ۳.۱ درصد تا ۴.۰ درصد بود که هم تخمین میانه و هم میانگین ۳.۵ درصد را نشان داد. باوجود کاهش نرخ ماهانه افزایش قیمت‌ها، آرژانتینی‌ها همچنان وزن تورم سالانه سه‌رقمی را احساس می‌کنند. تورم در ۱۲ ماه منتهی به آگوست به ۲۳۶.۷ درصد رسید که بالاترین رقم ثبت‌شده در جهان است.

۰٫۶ درصد

دستمزدهای تعدیل‌شده براساس تورم ژاپن در کنار نرخ مصرف خانوارها در ماه آگوست کاهش یافت، اما تحلیلگران می‌گویند که روندهای اساسی به بهبود تدریجی در پرداخت و مصرف اشاره دارد و باید از برنامه‌های بانک مرکزی برای افزایش بیشتر نرخ بهره حمایت کند. براساس تاریخی که وزارت بهداشت، کار و رفاه روز سه‌شنبه منتشر کرد، دستمزدهای واقعی در چهارمین اقتصاد بزرگ جهان در ماه آگوست نسبت به ماه مشابه سال قبل ۰٫۶ درصد کاهش‌یافته است. این کاهش پس از افزایش ۰٫۳ درصدی تجدیدنظر شده در ماه جولای رخ داد. دستمزدهای واقعی در ماه ژوئن برای اولین بار در بیش از دو سال گذشته افزایش یافت زیرا شرکت‌ها پاداش تابستانی را افزایش دادند، اگرچه وزارت کار گفته بود که سهم چنین پرداخت‌های ویژه‌ای در داده‌ها از آگوست کاهش می‌یابد. این پرداخت تا در ماه آگوست ۲٫۷ درصد در مقابل ۶٫۶ درصد اصلاح‌شده در جولای و ۷٫۸ درصد در ماه ژوئن افزایش یافت.

۱۴.۵ هزار میلیارد دلار

شرکت خدمات مالی انگلیسی «لویدز لندن» اعلام کرد اقتصاد جهانی از درگیری ژئوپلیتیکی احتمالی که به زنجیره تأمین آسیب خواهد زد، خسارت شدید خواهد دید. به ادعای این شرکت،‌ اقتصاد جهانی طی پنج سال آینده به دلیل تهدید یک درگیری فرضی ژئوپلیتیکی که باعث اختلال گسترده در الگوهای تجارت بین‌المللی و زنجیره تأمین خواهد شد، ممکن است ۱۴.۵ هزار میلیارد دلار از دست بدهد. تضاد ژئوپلیتیکی پنجمین سناریو از مجموعه ریسک‌های سیستمی لوید است که هدف آن تجهیز مدیران ریسک، دولت‌ها و بیمه‌گران به ارزیابی‌های تاثیر داده محور مهم‌ترین تهدیدهای جهانی پیش روی جامعه امروز است. با توجه به اینکه ۸۰ درصد واردات و صادرات جهان، یا تقریباً ۱۱ میلیارد تن کالا در هرلحظه در دریا است، تعلیق مسیرهای تجاری اصلی به دلیل درگیری‌های ژئوپلیتیکی یکی از جدی‌ترین تهدیدها برای منابع موردنیاز برای اقتصاد مقاومتی است. هم‌اکنون، جنگ در اوکراین و غزه، مسیرهای کشتیرانی در دریای سیاه و دریای سرخ را مختل کرده است.

۱٫۲ میلیارد دلار

کریستالینا جورجیوا مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول در بیانیه‌ای گفت که اقدامات تصویب‌شده هزینه‌های استقراض صندوق بین‌المللی پول برای اعضا را تا ۳۶ درصد یا حدود ۱٫۲ میلیارد دلار در سال کاهش می‌دهد. به گفته او با این اقدام تعداد مورد انتظار کشورهایی که در سال مالی ۲۰۲۶ مشمول هزینه‌های اضافی می‌شوند از ۲۰ به ۱۳ کاهش خواهد یافت. امسال، صندوق بین‌المللی پول تصمیم گرفت برای اولین بار از سال ۲۰۱۶ سیاست خود را در مورد هزینه‌ها و فوق هزینه‌های اضافی بازنگری کند، زیرا نرخ‌های بهره بالاتر در سطح جهانی باعث افزایش هزینه‌های استقراض شده است. این صندوق سود معمولی، به‌اضافه هزینه‌های اضافی برای وام‌های بالاتر از یک آستانه یا مدت معین، و کارمزد تعهد برای اقدامات احتیاطی دریافت می‌کند. صندوق بین‌المللی پول گفت که هزینه بالاتر از نرخ بهره صندوق کاهش خواهد یافت، درحالی‌که آستانه مبلغ و مدت، و همچنین آستانه کارمزد تعهد افزایش خواهد یافت.

۳ درصد

سازمان تجارت جهانی اعلام کرد اگر درگیری‌های خاورمیانه مهار شود، تجارت جهانی در سال ۲۰۲۵ می‌تواند ۳ درصد افزایش یابد. این سازمان روز پنج‌شنبه پیش‌بینی خود را از حجم تجارت جهانی در سال جاری افزایش داد و گفت با فرض کنترل درگیری‌های خاورمیانه، احتمال افزایش تا ۳ درصد رشد در سال ۲۰۲۵ وجود خواهد داشت. براساس این گزارش تجارت جهانی امسال از رکود سال ۲۰۲۳ که ناشی از تورم بالا و افزایش نرخ بهره بود، بهبودیافته است. در ماه آوریل، سازمان تجارت جهانی افزایش ۲.۶ درصدی را پیش‌بینی کرده بود که در روز پنجشنبه آن را به ۲.۷ درصد افزایش داد.

۲ میلیون تن

شرکت تجاری Sucden هفته گذشته اعلام کرد با توجه به اینکه محصول آتی برزیل به‌عنوان تولیدکننده برتر شکر، در میان وضعیت نامطلوب بارندگی مسیر ضعیفی را آغاز کرده است، بازار جهانی شکر در این فصل با کسری نزدیک به ۲ میلیون تن مواجه خواهد شد. انتظار می‌رود میزان موجودی شکر خام از منطقه مهم مرکزی جنوب برزیل، نسبت به یک سال گذشته تقریباً ۴۰ درصد کاهش یابد. این گزارش نشان داد که در نیمکره شمالی، تولید نیشکر و چغندر به قیمت بالای شکر در سال ۲۰۲۳، کاهش قیمت غلات و به‌طورکلی آب‌وهوای مساعد پاسخ مثبت داده، اما عنوان کرد که این برای جبران تولید برزیل کافی نیست. محصول نیشکر برزیل در اثر خشک‌سالی و آتش‌سوزی آسیب‌دیده است و بنابراین بارندگی در ماه‌های آینده برای تعیین پتانسیل برداشت این محصول اهمیتی حیاتی خواهد داشت و شانس هند به‌عنوان تولیدکننده شماره دو شکر برای نجات بازار و ازسرگیری صادرات محدود است.

موضوعات :
در همین رابطه