کمیته نوبل اعلام کرد

نوبل اقتصاد به دو آمریکایی و یک ترکیه‌ای رسید

کمیته نوبل، دو اقتصاددان آمریکایی و یک اقتصاددان ترکیه‌ای را به صورت مشترک، برندگان جایزه نوبل در علوم اقتصادی معرفی کرد.
تاریخ: 23 مهر 1403
شناسه: 71209

کمیته نوبل روز دوشنبه برنده نوبل در علوم اقتصادی را معرفی کرد. این جایزه که سال گذشته برای «پیشرفت درک انسان از دستاورد بازار کار زنان» به کلودیا گلدین رسیده بود،‌ امسال به‌صورت مشترک به دارون عجم‌اوغلو، سیمون جانسون و جیمز رابینسون اعطا خواهد شد.

کمیته نوبل این جایزه را «به دلیل مطالعات در مورد چگونگی شکل‌گیری مؤسسات و تاثیر گذاری بر رفاه» به این اقتصاددانان اهدا خواهد کرد.

عجم‌اوغلو متولد 1976 در استانبول ترکیه ،‌ سایمون جانسون متولد 1963 در آمریکا و هردو از اساتید MIT در آمریکا و جیمز رابینسون آمریکایی هم استاد دانشگاه شیکاگو در آمریکا است. عجم‌اوغلو سومین ترک‌تباری است که موفق به دریافت جایزه نوبل می‌شود.

اورهان پاموک در سال 2006 نوبل ادبیات و عزیز سنجر در سال 2015 نوبل شیمی را دریافت کرده‌اند. این سه در تحقیقات نوآورانه‌ای در مورد اینکه چه چیزی بر رونق اقتصادی کشورها در بلندمدت تأثیر می‌گذارد، مشارکت کرده‌اند. بینش آن‌ها در مورد اینکه چگونه نهادها بر رفاه تأثیر می‌گذارند نشان می‌دهد که کار برای حمایت از دموکراسی و نهادهای فراگیر راه مهمی در ارتقای توسعه اقتصادی است.

برنده سال گذشته نوبل اقتصاد، گلدین، یکی از معدود زنانی است که موفق به دریافت جایزه نوبل شده است. از ۹۳ برنده‌ای که از سال ۱۹۶۹ تاکنون موفق به دریافت این جایزه معتبر شده‌اند، تنها سه نفر زن بوده‌اند؛ گلدین در سال ۲۰۲۳، الینور اوستروم در سال ۲۰۰۹ و استر دوفلو فرانسوی-آمریکایی در سال ۲۰۱۹.

نوبل اقتصاد  یا جایزه نوبل در علوم اقتصادی در سال ۱۹۶۸، توسط بانک مرکزی سوئد (Sveriges Riksbank ) به یاد آلفرد نوبل ایجاد شد. این جایزه براساس کمک مالی دریافت شده توسط بنیاد نوبل در سال ۱۹۶۸ از بانک ملی سوئد به مناسبت سیصدمین سالگرد تأسیس این بانک ایجادشده است. مبلغ جایزه مانند دیگر جوایز نوبل است و توسط بانک مرکزی پرداخت می‌شود. اولین جایزه نوبل در علوم اقتصادی در سال ۱۹۶۹ به راگنار فریش و یان تینبرگن اهدا شد.

جایزه علوم اقتصادی توسط آکادمی سلطنتی علوم سوئد، استکهلم، سوئد، براساس همان اصولی که برای جوایز نوبل که از سال ۱۹۰۱ اعطا می‌شود، اعطا خواهد شد.

جوایز نوبل شامل یک دیپلم، یک مدال طلا و یک‌میلیون دلار است که در مراسمی در استکهلم و اسلو در ۱۰ دسامبر، سالگرد مرگ دانشمند و خالق جایزه آلفرد نوبل در سال ۱۸۹۶ اهدا خواهند شد.

موضوعات :
در همین رابطه