پیام باقری در همایش نیروگاه‌های تجدیدپذیر

دولت از دخالت در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر پرهیز کند

نایب‌رئیس اتاق ایران می‌گوید: ما از صنایع انتظار داریم رشد ۸ درصدی را محقق کنند اما برقشان را تأمین نمی‌کنیم. این‌ها با یکدیگر هماهنگی ندارد. برای رفع ناترازی‌ها باید از ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده شود.
تاریخ: 28 مهر 1403
شناسه: 71249

نایب‌رئیس اتاق ایران درباره برنامه هفتم توسعه و هدفگذاری در این برنامه گفت: آنچه که در برنامه هفتم هدف‌گذاری شده، رشد ۸ درصد اقتصادی است. رشدی که کشور در گذشته هم تجربه آن را داشته است.

پیام باقری در ششمین همایش نیروگاه‌های تجدیدپذیر گفت: فعالان اقتصادی در بهمن سال گذشته خدمت مقام معظم رهبری رسیدند، ایشان به‌صراحت اشاره کردند که رشد ۸ درصدی، توسط بخش خصوصی محقق می‌شود. این جمله کلیدی سه فراز دارد؛ اول اینکه هدف‌گذاری کاملاً مشخص است که رشد ۸ درصدی است، دوم اینکه مجری این کار بخش خصوصی است و تأکید بر استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بخش خصوصی در حوزه اجرا و عمل است. فراز سوم این است که دولت، وزارت نیرو، ساتبا و مجلس و دستگاه‌های ذی‌ربط، باید بسترساز و حامی تجلی ظرفیت‌های بخش خصوصی باشند. دولت باید از هرگونه دخالت پرهیز کند و فقط حمایت و بسترسازی انجام دهد.

نایب رئیس اتاق ایران ادامه داد: ما به رشد ۸ درصدی و این مأموریت دسترسی خواهیم یافت. در حوزه معدن، ۸۱ نوع ماده معدنی داریم که جزو ۱۰ کشور برتر دنیا هستیم. ۳۷ میلیارد تن ذخایر کشف شده معدنی داریم، در بخش گاز مقام دوم و در بخش نفت مقام سوم دنیا را داریم. در صنعت برق به لحاظ توانمندی در تولید تجهیزات جزو برترین کشورهای دنیا هستیم؛ البته امروز ناترازی داریم؛ ولی همچنان به لحاظ ظرفیت منسوب، جزو برترین کشورهای منطقه هستیم.

او ادامه داد: این ظرفیت‌های مورد اشاره، به تحقق رشد ۸ درصد اقتصادی کمک می‌کند، اما رشد اقتصادی ملزوماتی هم دارد. اگر نگویم مهم‌ترین شاخص برای رشد اقتصادی تأمین برق پایدار است، حتماً جزو مهم‌ترین شاخص‌ها است و از ملزوماتی که برای رشد اقتصادی باید وجود داشته باشد. ما نمی‌توانیم از بخش معدن، کشاورزی و صنعت و بخش‌های دیگر اقتصادی انتظار داشته باشیم که برق پایدار نداشته باشند، اما این مأموریت را محقق کنند. پس این بخش، بخش بسیار مهم و استراتژیک است.

نایب رئیس اتاق ایران تصریح کرد: در سال‌های اخیر با عارضه ناترازی مواجه هستیم و در پیک مصرف با 79 هزار 800 مگاوات مصرف، برآوردها نشان می‌دهد که حدود ۱۷ هزار مگاوات ناترازی داشته‌ایم. البته در مقاطعی بیشتر از این هم شده و این آمار بالاتر هم رفته است. تلقی این بود که با خاموش‌کردن صنایع این موضوع مدیریت می‌شود.

به گفته باقری، ما از صنایعی انتظار داریم رشد ۸ درصدی را محقق کنند که برقشان را تأمین نمی‌کنیم، از آن‌ها می‌خواهیم از این برق پایدار استفاده نکنند. این‌ها با یکدیگر تجانس و هماهنگی ندارد.

او افزود: عمده بار تولید برق کشور بر دوش نیروگاه‌های حرارتی هست و مشکلات سرمایه‌گذاری در این حوزه وجود دارد، مشکل سوخت داریم و مشکلات عدیده دیگر. توسعه سبد تولید برق انرژی از طریق تثبیت و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر یکی از راه‌های حل این مشکلات است.

نایب رئیس اتاق ایران درباره لزوم استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: وقتی ما روند توسعه در دنیا را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم رشد فزاینده‌ای در این حوزه رقم خورده است و در لبه تکنولوژی حرکت می‌کند. تجهیزات و کالاهایی که در این زمینه تولید می‌شود هر روز بر مبنای فناوری‌های نوین و تکنولوژی‌های نوین در حال تغییر روبه‌رشد است. این موارد قیمت تمام شده را پایین می‌آورد، یعنی توجیه اقتصادی در حوزه تجدیدپذیرها هر روز در حال افزایش‌پیداکردن است. به لحاظ محیط زیستی، به لحاظ کاهش آلایندگی نیز در دنیا بسیار موردتوجه است. مهم‌ترین نکته‌ای که اشاره کردم، این است که سوختی در آن مصرف نمی‌شود، طبیعتاً باتوجه‌به ناترازی‌هایی که در حوزه تأمین سوخت نیروگاه‌های کشور وجود دارد این نکته خیلی اهمیت دارد که انرژی‌های تجدیدپذیر سوخت مصرف نمی‌کنند.

او ادامه داد:  در رابطه‌با توانی که کشور در استفاده از ظرفیت‌های خدادادی دارد، می‌توانیم از آن‌ها برای اشتغال‌زایی، خلق ثروت و ارزش‌افزوده بیشتری استفاده کنیم.

او درباره یکی دیگر از شاخص‌های تجدیدپذیرها گفت: تولید تجدیدپذیرها به‌صورت پراکنده است، یعنی در محل قابل احداث هستند که هزینه‌های انتقال کمتر می‌شود و در محل مصرف می‌توان یک نیروگاه تجدیدپذیر احداث کرد. سرعت نصب و بهره‌برداری یک نکته بسیار مهم در این بخش است.

او به وضعیت کشورهایی مثل چین اشاره کرد: سال میلادی گذشته در چین به طور متوسط در روزهای کاری، روزی هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر نصب شده است که در حال حاضر حدود یک میلیون مگاوات انرژی تجدیدپذیر در کشور چین نصب شده است. روزانه ۱۰۰۰ مگاوات به این مقدار اضافه می‌شود. اگر ما این موقعیت را با کشور خودمان مقایسه کنیم، ۱۷ روزه می‌توانستیم موضوع ناترازی را حل کنیم. البته این قیاس مع‌الفارق است و نمی‌خواهم به آن بپردازم، می‌خواستم تصویری به شما از سرعت حرکت دنیا به این سمت بدهم و اینکه انرژی تجدیدپذیر یکی از ارکان بسیار مهم رفع ناترازی در این حوزه می‌تواند باشد.

او تصریح کرد: قانون‌گذار هم به حوزه تجدیدپذیرها توجه ویژه‌ای داشته. قرار بود در طول برنامه ششم، ۵ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر وارد مدار شود و در برنامه هفتم هم ۱۲ هزار مگاوات. ولی همین ۱۲ هزار مگاوات هم عدد کوچکی نیست، چون ما در حال حاضر فقط حدود ۱۲۵۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر منصوب داریم. اما به‌هرحال این یک جهش، حرکت و رشد قابل‌توجهی است، اگر بتوانیم به این برنامه وفادار باشیم و نسبت به انجام این مأموریت متعهد باشیم، به‌ویژه در این مقطعی که سرمایه‌گذاری در حوزه نیروگاه حرارتی به دلیل کمبود منابع گاز و ناترازی گاز با سرعت پیشرفت نخواهد کرد.

او به مشکلات اقتصاد برق اشاره کرد: اقتصاد برق ما هنوز مشکلاتی دارد، ولی در حوزه تجدیدپذیر مسئله اقتصاد برق تا حدود زیادی حل شده است و توجیه دارد که سرمایه‌گذار، سرمایه‌گذاری کند.

او پیشنهاد کرد: مهم‌ترین نکته این است که ما باید سرمایه‌گذار را به هر طریقی تشویق کنیم و توجیه کنیم که در این محیط امن سرمایه‌گذاری حضور داشته باشند تا بتوانیم به اهداف برنامه هفتم برسیم. هیچ راهی نخواهد داشت جز اینکه ما اصل و سود سرمایه را تضمین کنیم، برای سرمایه‌گذار اگر غیر از این باشد، جهت حرکت سرمایه به سمت بازار غیرمولد خواهد بود. در کشور منابع وجود دارد و جهت منابع باید درست شود و به سمت بازار مولد حرکت کند. یکی از جاهایی که می‌توان برای آن برنامه‌ریزی کرد، حوزه تجدیدپذیر است، به‌ویژه برای جذب منابع خارجی.

نایب رئیس اتاق ایران ادامه داد: صندوق توسعه ملی باید ورود جدی به این بحث داشته باشد. اگر قرار است رشد ۸ درصد اقتصادی به دست بخش خصوصی اتفاق بیفتد، با مشکلات حل شود. اگر اعتقاد داریم که انرژی‌های تجدیدپذیر باید توسعه پیدا کند و در پایان ۱۲ هزار مگاوات نصب شده داشته باشیم، این اگرها را باید حل کنیم. در این برنامه عنوان شد که حدود ۵ میلیارد دلار منابعی است که صندوق توسعه ملی تفاهم کرده؛ ولی هنوز در این سیستم جذب نشده است. کسانی هستند که ۱۰ هزار مگاوات با ساتبا قرارداد دارند، اما این ۱۰ هزار مگاوات هنوز روی کاغذ است و هنوز وارد فرایند عملیاتی نشده است. قرار بر این بود که صندوق ۸۰ درصد منابع را بیاورد، این‌ها اگر حل نشود، نمی‌توانیم شاهد جهش خوب در این حوزه باشیم.

باقری درباره محیط سرمایه گذاری هم گفت: باید محیط سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها فراهم شود. زمینه‌های قانونی آن هم وجود دارد. باید مشکل زمین را در شهرک‌های صنعتی حل کنیم. نمی‌شود زمین را به قیمت گران در اختیار سرمایه‌گذار بگذاریم. گارانتی تأمین برق پایدار و خاموش‌نشدن برق کسانی که از تابلوی سبز دارند برق می‌خرند، موردتوجه قرار گیرد.

او به اقدامات اتاق ایران و کمیسیون انرژی اتاق ایران هم اشاره کرد: اتاق ایران و کمیسیون انرژی اتاق اقدامات خوبی با کمک خود انجمن و فعالان حوزه تجدیدپذیرها در دست اقدام دارند؛ از بحث‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی تا موضوع بیزینس مدل‌ها و مدل‌های کسب‌وکاری که محیط امن را برای فعالان تجدیدپذیرها فراهم کند. شبکه‌سازی بسیار خوبی انجام شده و امروز ساتبا می‌تواند از این شبکه گسترده بهره‌مند شود.

نایب رئیس اتاق ایران تصریح کرد: تمام کشورهای اطراف ما به این صنعت احتیاج دارند و با سرعت آن را انجام می‌دهند. ما هم می‌توانیم منشأ اثر باشیم. برای اینکه بتوانیم این خیل عظیم فعالان اقتصادی که در حوزه تجدیدپذیر، چه در بخش صنعت، چه در بخش تولید، چه در بخش مهندسی و در حوزه‌های مختلف دارند فعالیت می‌کنند را کمک کنیم تا به هدف رشد ۸ درصد اقتصادی، از این طریق نائل شویم.

در همین رابطه