رئیس‌جمهوری در مراسم روز ملی صادرات

دولت مصمم است به هر شکل ممکن بستر را برای فعالیت صادرکنندگان فراهم کند

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه مصمم و معتقد هستیم که به هر شکل ممکن، بستر را برای فعالیت صادرکنندگان فراهم کنیم، گفت: اقتصاددان‌ها و تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما خط مقدم جنگ هستند، باید از آن‌ها پشتیبانی و حمایت کنیم.
تاریخ: 29 مهر 1403
شناسه: 71265

رئیس‌جمهوری با یادآوی اینکه ما را در وضعیتی قرار دادند که نگذارند باهم ایران و کشور خود را بسازیم، تأکید کرد: مصمم هستیم که ایران خود را بسازیم، اعتقاد و باور من برای ساختن ایران حرف امام علی (ع) است. حضرت علی (ع) در طبقه‌بندی جامعه می‌گوید هیچ‌کدام از طبقات نمی‌توانند پایدار باشند، مگر با کمک تاجران و صاحبان صنعت. اگر ما این دیدگاه را باور داشته باشیم کافی است.

مسعود پزشکیان در مراسم بیست و هشتمین دوره روز ملی صادرات، خطاب به صادرکنندگان و فعالان اقتصادی، گفت: مملکت ما با شما قوام پیدا می‌کند. ما خود را موظف می‌دانیم تا هر کاری می‌توانیم انجام دهیم تا موانع را از سر راه شما برداریم.

پزشکیان ادامه داد: ما سفرهای خارجی داریم بارها اعلام کردم که اتاق بازرگانی اعلام کند ما چه بگوییم تا بستر برای شما فراهم شود. به عراق و قطر و ترکمنستان رفتیم در همه این سفرها نظر شما را پرسیدیم تا بستر برای فعالیت شما را فراهم کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه یکی از معضلات ما هدف‌گذاری‌های مختلف است، افزود: به عنوان مثال ما در مجلس مصوب می‌کنیم تا به جوانان وام ازدواج داده شود و یا  وام فرزندآوری پرداخت شود، اما منابع آن را نمی‌بینیم.  بانک‌ها چگونه ناتراز شدند؟ علت آن  مصوباتی است که ما در مجلس گذاشتیم. تعهداتی که مجلس به گردن دولت‌ها گذاشته با واقعیت همخوانی ندارد.
او ادامه داد: دولت بدهکار با ناترازی در بانک‌ها و صندوق‌ها درست کردند، بعد می‌گویند حل کنید. ما اول باید بدانیم در کجا هستیم. ما در حال جنگ هستیم. جنگی که این نامردها بر ما تحمیل کرده و روزبه‌روز شرایط را بدتر می‌کنند. امروز جنگ موشک نیست، بلکه جنگ اندیشه و تولید است.

پزشکیان تأکید کرد: ما مصمم و معتقد هستیم که به هر شکل بستر را برای شما فراهم کنیم. پارها گفتم ما به عنوان پزشک وقتی عمل می‌کنیم یک عوارضی دارد که باید درد و رنج را تحمل کرد. مداخلات اقتصادی و ارزی ما یکسری عوارضی در گروه و دسته‌ای ایجاد خواهد کرد.
او همچنین تصریح کرد: دغدغه ما گروه‌هایی است که ممکن است تصمیمات ما آنان را به زیر خط فقر ببرد. ما موظف هستیم آن‌ها را دیده و اجازه ندهیم صدمه ببینند. هر مداخله و نسخه‌ای که برای مملکت می‌نویسیم باید گروه آسیب‌پذیر را ببینیم.

پزشکیان گفت: ما در تمام مسائل و در دولت آماده‌ایم با شما جلسه بگذاریم. با شما بنشینیم و مشکل شما را حل کنیم. جلسه با شما به منزله وقت تلف کردن نیست. ما آماده‌ایم هر هفته و هر روز وقت بگذاریم تا تولید ما رشد کند.

او با تأکید بر اینکه به دنبال حذف موانع هستیم، خاطرنشان کرد: اما سیل صدمات آن ممکن به یک عده آسیب بزند. باید عوارض را در نظر گرفت. به عنوان یک باور ما در جنگ هستیم. اقتصاددان‌ها و تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما خط مقدم جنگ هستند، باید از آن‌ها پشتیبانی و حمایت کنیم.

پزشکیان ادامه داد: تعامل و هماهنگی خوبی بین قوا وجود دارد. ما قرار نیست کسی را محکوم کنیم. همه باهم کاری کردیم که به اینجا رسیده، اکنون باید دست‌به‌دست هم دهیم تا به سمت پیشرفت برویم.

او خاطرنشان کرد: باید دست‌به‌دست هم دهیم تا یک ایران قوی بسازیم تا یک عده تازه سربرآورده نتوانند برای ما قیافه بگیرند. ایرانی‌ها برای ایران هر کاری از دستشان بربیاید انجام می‌دهند. ما نیز هر کاری از دستمان بربیاید در خدمت شما خواهیم بود. تا آخر با شما هستیم و خواهیم جنگید.

رئیس‌جمهور در ادامه خطاب به حاضران در  آیین بیست و هشتمین دوره روز ملی صادرات گفت: وضعیت را شما می‌دانید. نامردها روزبه‌روز می‌خواهند وضعیت را برای ما بدتر کنند. اما فرصت زیادی در اوراسیا، شانگهای، بریکس و در تعامل با همسایگان خود داریم. ما دست‌به‌دست هم داده و با قدرت پیش خواهیم رفت.

پیش از سخنان رئیس جمهور سه نفر از صادرکنندگان برتر نیز به بیان دیدگاه‌ها؛ طرح مشکلات و موانع صادرات پرداختند. رویارویی با تحریم‌های گسترده بین‌المللی، چند نرخی بودن ارز، موانع بر سر راه نقل و انتقالات بانکی، مشکلات بانکی داخل کشور اعم از ناترازی‌ها، صدور بخش‌نامه‌های دستوری غیرواقعی و خام فروشی بدون ایجاد ارزش افزوده، از اهم دغدغه‌های آن‌ها در خصوص صادرات به کشورهای خارجی بود.

«شورای‌عالی توسعه صادرات غیرنفتی» احیا شود

سید محمد اتابک، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم، صادرات را یکی از مولفه‌های اصلی اقتصاد کشور برشمرد و با بیان اینکه سهم نیم درصدی از صادرات جهانی، شایسته موقعیت جغرافیایی و جمعیتی کشور ایران نیست، گفت: متاسفانه تنوع محصولات صادراتی ما کم و از سوی دیگر ارزش محصولات صادراتی ما نیز از 520 دلار به 362 دلار کاهش پیدا کرده است که این نشان‌گر توجه به خام‌فروشی و پرهیز از حرکت به سمت تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر است.

او با اشاره به ظرفیت‌های عظیم کشور برای انجام پروژه‌های بزرگ  فنی و مهندسی به خصوص در کشورهای همسایه، افزود: اگر بتوانیم مشکل ضمانت‌های بانکی را در این زمینه حل کنیم، شاهد ارتقای حجم صادرات کشور خواهیم بود.

وزیر صمت در پایان سخنان خود از رئیس جمهور درخواست کرد تا مجدداً «شورای‌عالی توسعه صادرات غیرنفتی» به منظور از بین بردن مشکلات و ایجاد هماهنگی بیشتر بین سازمان‌ها احیا شود.

در بیست و هشتمین سالگرد «روز ملی صادرات»، از چهار شرکت صادرکننده مدال‌آور، سه شرکت ممتاز ملی، 48 شرکت صادرکننده نمونه ملی و یک شرکت شایسته تقدیر، تجلیل شد و با حضور رئیس جمهور از چهار شرکت، تراکتورسازی ایران، مپنا، خودروسازی سایپا، مهاب قدس و سه شرکت صادرکننده ممتاز شامل فروآلیاژ ایران، تونل سد آریانا و کالسیمین به عنوان صادرکنندگان ممتاز با اهدای لوح، تقدیر به عمل آمد.

در همین رابطه