در فضای تورمی و نامطمئن اقتصادی

فروش جهانی کالاهای لوکس، کاهشی شد

بررسی‌های شرکت مشاور «بین» نشان می‌دهد: در سال ۲۰۲۴ فروش کالاهای لوکس جهانی به میزان ۲ درصد کاهش می‌یابد که این ضعیف‌ترین رکورد در سال‌های گذشته در این بازار است.
تاریخ: 28 آبان 1403
شناسه: 71644

 شرکت مشاوره  «بین» در گزارش جدید خود اعلام کرد: فروش کالاهای لوکس شخصی در سال جاری ۲ درصد کاهش خواهد یافت. این کاهش تقاضا که ناشی از افزایش قیمت و عدم اطمینان اقتصادی بوده است، کالاهای لوکس را به یکی از ضعیف‌ترین کالاهای تاریخ تبدیل خواهد کرد.

«بین» در گزارش دقیق خود در مورد این بازار ۳۶۳ میلیارد یورویی برابر ۳۸۶ میلیارد دلار، کاهش فروش ۲۰ تا ۲۲ درصدی را در چین تخمین زده است که پس از یک رونق طولانی‌مدت قبل از شیوع بیماری کرونا توسط ثروتمندان و رشد طبقه متوسط، به یک رکود اساسی تبدیل‌شده است.

پیش‌بینی‌ها شامل تأثیر نوسانات ارز است. براساس این گزارش، این اولین بار است که صنعت کالاهای لوکس شخصی پس از بحران سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹، البته به‌استثنای همه‌گیری، دچار رکود شده است.

گزارش اخیر شرکت «بین» احتمالاً نگرانی سرمایه‌گذاران را افزایش خواهد داد. براساس این گزارش، انتظار می‌رود فروش جهانی کالاهای شخصی لوکس شامل پوشاک، زیورآلات و محصولات زیبایی، با نرخ ارز ثابت در طول فصل تعطیلات ثابت باشد و عملکرد چین همچنان منفی باقی بماند.

تغییر روند برندها برای قرار دادن محصولات خود در محدوده قیمت بالاتر، همراه با اعتماد ضعیف مصرف‌کننده در میان جنگ‌های جاری در جهان، مشکلات اقتصادی چین و انتخابات در سراسر جهان، باعث شده بسیاری از مشتریان، به‌ویژه مشتریان جوان‌تر، از خرید صرف‌نظر کنند.

براساس این گزارش، پایه مصرف‌کنندگان لوکس در دو سال گذشته از مجموع حدود ۴۰۰ میلیون مصرف‌کننده ۵۰ میلیون کاهش‌یافته است. گفته می‌شود که چشم‌انداز رشد بازار تا حدی به استراتژی‌هایی که برندها برای دنبال کردن انتخاب می‌کنند، ازجمله قیمت‌گذاری، بستگی دارد.

در نشانه دیگری مبنی بر اینکه قیمت‌های بالاتر مصرف‌کنندگان را فراری می‌دهد، شرکت «بین» گفت که اوت لت‌ها عملکرد بهتری دارد که ناشی از تلاش خریداران برای ارزش است.

به گفته «بین»، انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۵ بخش کالاهای لوکس شخصی بین ۰ تا ۴ درصد با نرخ ارز ثابت رشد کند، که از طریق فروش در اروپا و آمریکا حمایت می‌شود و چین تنها در نیمه دوم سال بهبود می‌یابد. پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تغییراتی در این وضعیت ایجاد خواهد کرد، کاهش احتمالی نرخ بهره و مالیات می‌تواند آمریکایی‌ها را تشویق کند تا بیشتر هزینه کنند. به گفته این شرکت برخلاف کالاهای شخصی، انتظار می‌رود که هزینه‌های کالاهای لوکس برای تجربه‌هایی مانند مهمان‌نوازی و غذاخوری در سال جاری افزایش یابد.

موضوعات :
در همین رابطه