در نشست بانوان بازرگان استان‌های خراسان رضوی، اصفهان و تهران مطرح شد

با تقویت شبکه زنان بازرگان، کنسرسیوم صادراتی زنان تشکیل شود

بانوان بازگان و فعال اقتصادی استان‌های خراسان رضوی، اصفهان و تهران، در نشست اتاق مشهد بر لزوم هم‌افزایی بانوان برای ایفای نقش در حوزه اقتصاد تأکید کردند.
تاریخ: 23 آذر 1403
شناسه: 72215

زنان بازرگان استان‌های خراسان رضوی، اصفهان و تهران در اتاق مشهد گردهم آمدند. محوریت این نشست تخصصی توسعه صادرات به کشورهای افغانستان، تاجیکستان و قرقیزستان بود. البته این فقط یکی از برنامه‌های فعالان اقتصادی در سه روز گذشته بوده است. در این مدت مشهد، میزبان بیست نفر از بانوان فعال اقتصادی استان‌های اصفهان و تهران بود. این برنامه به درخواست شورای عالی بانوان اتاق اصفهان و همت کانون زنان بازرگان خراسان رضوی با هدف تقویت شبکه‌سازی بین بانوان فعال اقتصادی برگزار شد.

مژگان ایزدی، رئیس کمیسیون صنایع‌دستی، گردشگری و فرش اتاق اصفهان در حاشیه این مراسم اظهار کرد: از بین ۱۹۵ کشور دنیا ۱۴۳ کشور بانوان فعال اقتصادی و کارآفرینی خود را به ثبت جهانی رسانده‌اند. بزرگ‌ترین چالش ما در حوزه فعالیت بانوان رتبه ۱۳۴ ایران در بین این کشورهاست. البته این به معنای ضعف و نبود بانوان فعال اقتصادی در کشور نیست، بلکه تاکنون مرجعی قانونی این آمار را جمع‌آوری نکرده و به سازمان ملل و یونسکو اعلام نکرده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان با اشاره به رتبه پایین ایران به دلیل جمع‌آوری‌نکردن اطلاعات و ثبت در مراجع رسمی، افزود: اتفاقی که باید بیفتد در این گردهمایی‌ها با حضور بانوان فعال، بنگاه‌های مختلف از شورای شهر، شهرداری و استانداری تا بخش خصوصی چه در کانون‌ها، چه انجمن‌ها و شوراها باید با هم‌افزایی یکدیگر در این راستا قدم بردارند.

ایزدی درباره راهکار رفع این چالش و به‌دست‌آمدن جایگاه واقعی بانوان فعال ایرانی در اقتصاد جهانی، می‌گوید: از کسب‌وکارهای خرد و کوچک هر بانویی که کارآفرین است در این رسته قرار می‌گیرد. هر استانی باید تعداد بانوان فعال خود را در واقع با تفکیک هر نوع کسب‌وکار به دست آورد و به یک مرجع قانونی اعلام کند. وزارت امور خارجه و وزارت کشور می‌توانند این همراهی را با ما داشته باشند تا بتوانیم یک مرجع قانونی در این زمینه اعلام کنیم و رتبه بانوان کارآفرین ایران را در سطح جهان نشان دهیم.

زهرا رهایی، نایب‌رئیس و دبیر انجمن ملی زنان مدیر کارآفرین نیز رسالت اصلی این انجمن را ترویج فرهنگ کارآفرینی و تقویت شبکه زنان فعال اقتصادی اعلام کرد و گفت: به دنبال این هستیم که در کل ایران بتوانیم شبکه‌ای را ایجاد کنیم که درنهایت منجر به یک کنسرسیوم صادراتی زنان شود.

به گفته او، خراسان رضوی به دلیل هم‌جواری با کشورهای آسیای میانه و اشتراکات فرهنگی و همچنین تعداد گردشگران خود، آشنایی بیشتری با صادرات به این کشورها دارد و این نشست می‌تواند فرصت خوبی برای انتقال تجارب باشد.

رهایی درباره چالش‌های حوزه کسب‌وکار می‌گوید: چالش‌هایی که بازرگانان، تولیدکننده‌ها و فعالان اقتصادی اکنون با آن روبه‌رو هستند فقط مربوط به حوزه زنان نیست و بیشتر در رابطه با شرایط سخت تحریم‌ها، ریسک بالای سرمایه‎گذاری و همچنین چالش‌های محیط کسب‌وکار است، اما اگر از زاویه دید زنان به این موضوع نگاه کنیم، علاوه بر این مشکلات موضوع دیدگاه‌ها به حوزه فعالیت بانوان است. به عنوان مثال در خارج از تهران هرکجا جلسه‌ای برگزار می‌شود برایمان جالب است، اولین موضوعی که آقایان درباره آن صحبت می‌کنند یادآوری نقش زنان است.

او ادامه داد: درعین‌حال که مسئله خانواده مهم است، هویت زنان به موضوع خانواده در زمینه کار خدشه‌ای وارد نمی‌کند، موضوعی که انجمن زنان کارآفرین خیلی بر آن تأکید می‌کند تقویت و معرفی «الگوهای نقش» است. این الگوهای نقش در واقع افرادی هستند که هم در زمینه کسب‌وکارهای خانوادگی موفق هستند و هم نقش‌های خود را در زمینه خانواده به‌خوبی ایفا می‌کنند.

دبیر انجمن ملی زنان مدیر کارآفرین می‎افزاید: چالش جدی زنان در عرصه بازرگانی جدا از چالش‌های مشترک بین ما و همه فعالان اقتصادی، این است که بانوان فعال اقتصادی همدیگر را پیدا نکرده‌اند و اگر این شبکه‌سازی اتفاق بیفتد، موفقیت‌های بیشتری کسب خواهیم کرد.

آذر کیانی‌نژاد، رئیس کانون زنان بازرگان خراسان رضوی نیز با اشاره به فعالیت پررنگ بانوان استان در حوزه اقتصاد، می‌گوید: وجود ۷۵۰ عضو بانو در اتاق مشهد نشان‌دهنده توان بالای بانوان در این استان است.

وی با اشاره به میزبانی این کانون از بیست فعال اقتصادی از اتاق اصفهان، انجمن ملی زنان مدیر کارآفرین از تهران و اعضای انجمن ملی مدیر زنان کارآفرین از استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان‌جنوبی، افزود: هدف از این گردهمایی‌ها توسعه شبکه اقتصادی بانوان فعال اقتصادی است. هر چقدر این شبکه‌سازی قوی‌تر باشد می‌توانیم اثرگذاری خود را در چرخه اقتصاد کشور ملموس‌تر و کامل‌تر معرفی کنیم.

در همین رابطه