محمدرضا جعفری در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری اتاق ایران

توسعه منطقه‌ای مشروط به همکاری استانداری‌ها و اتاق‌های استانی است

محمدرضا جعفری، رئیس اتاق اراک معتقد است، استانداری‌ها و اتاق‌های بازرگانی استان‌ها باید همراه یکدیگر بوده و در کنار هم فعالیت کنند تا طرح توسعه منطقه‌ای به‌صورت مطلوب‌ اجرا شود.
تاریخ: 08 اسفند 1395
شناسه: 7227

محمدرضا جعفری، رئیس اتاق اراک

«توسعه منطقه‌ای» کلیدواژه‌ای است که غلامحسین شافعی، به عنوان رئیس پارلمان بخش خصوصی بر اجرایی شدن آن تاکید فراوانی داشته است؛ طرحی که در صورت اجرا،‌ منافع آن متوجه استان‌های ایران خواهد بود. در راستای انجام این طرح، قرار است مناطق مختلف کشور بر اساس مزیت‌های مشترک تقسیم‌بندی شوند تا برنامه‌ریزی‌ها به صورت منطقه‌ای در راستای توسعه ملی شکل بگیرد.

اراک، به عنوان استان صنعتی ایران شناخته می شود که به گفته محمدرضا جعفری، رئیس اتاق این استان، جنس مشکلات آن هم بیشتر صنعتی است و چه بسا با اجرای طرح توسعه منطقه‌ای، برای مشکلات هر استان نیز راه‌حل‌های مناسب‌تری چاره‌اندیشی شود.

رئیس اتاق اراک در این زمینه به «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌گوید:‌ اگر موضوع توسعه را بخواهیم با نگاه استانی پیگیری و طرح منطقه‌بندی را اجرا کنیم، باعث می‌شود بسیاری از استان‌ها بتوانند نیازهای خود را با کمک دیگر استان‌های همان منطقه حل کنند. البته به گفته او مزایا و مشکلات جزئی این طرح تا زمان اجرایی شدن آن مشخص نخواهد شد. اگر این طرح بدون نقص اجرا شود، در بخش‌های اقتصادی مختلف مانند صادرات، مزیت‌هایی برای استان‌ها به همراه دارد.

جعفری ادامه می‌دهد:‌ گاهی در استان‌های همجوار فعالیت‌های موازی انجام می‌شود که گاهی این فعالیت‌ها بر اساس ظرفیت استان‌ها نیست. در برخی استان‌ها سرمایه‌گذاری‌هایی شده است که توجیه اقتصادی ندارد و با شناسایی ظرفیت استان‌ها، می‌توان سرمایه‌گذاری‌ها را به محل‌های مناسب و نیازمند آن منتقل کرد. البته استانداری‌ها و اتاق‌های بازرگانی استان‌ها باید همراه یکدیگر بوده و در کنار هم فعالیت کنند تا طرح توسعه منطقه‌ای به‌صورت مطلوب‌تری انجام شود.

به گفته رئیس اتاق اراک،‌ ممکن است برخی ظرفیت‌های ناشناخته در استان‌ها وجود داشته باشد که با اجرای طرح منطقه‌بندی می‌توان آن‌ها را شناخت و توسعه داد.

موضوع دیگر پیوند استان‌های ایران با استان‌های دیگر کشورهاست که جعفری در این زمینه می‌گوید: اراک در سال 95 با برخی استان‌ها مثل استان گواندونگ چین که پایتخت صنعتی چین است و همچنین شهری در آلمان تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده است. اگر ظرفیت‌های مختلف منطقه‌ای شناخته شود، راحت‌تر می‌توان آن‌ها را با استان‌های شبیه به خودشان در خارج از کشور مرتبط کرد.

در همین رابطه