محمدرضا مودودی در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین

اتاق ایران برای معرفی برند ایران در سطح بین‌الملل با برنامه پیش می‌رود

مشاور رئیس اتاق ایران در امور نام و نشان تجاری معتقد است چون معرفی دقیق برند ایران، هزینه‌بر و زمان‌بر بوده و باید بر پایه مطالعات حرفه‌ای انجام شود، بهترین مرجع آن، اتاق ایران است.
خبرنگار
تاریخ: 05 دی 1403
شناسه: 72513

بی‌توجهی نسبت به موضوع برندسازی در ایران و شناساندن خود بر پایه ویژگی‌های منحصربه‌فردی که در کشور وجود دارد، موجب شد اتاق ایران به عنوان مشاور قوای سه‌گانه و مرجعی که توان معرفی ظرفیت‌های کشور به صورت کارشناسی شده را دارد، وارد عمل شده است.

در این رابطه محمدرضا مودودی، مشاور رئیس اتاق ایران در امور نام و نشان تجاری در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین، تصریح کرد: موضوع برند، حلقه مفقوده‌ای است که در روند تجارت کشور، شاهدش هستیم. خلق بازار، نفوذ و حفظ آن همگی از مواردی هستند که در پروسه تجارت تعریف شدند و در کنار آنها نقش برند را باید مورد توجه قرار دهیم. در این راستا آنچه اهمیت دارد جلب اعتماد است. روزگاری بود که ایران را به زعفران، فرش، پسته یا خاویار می‌شناختند؛ با وجود اهمیتی که این محصولات برای ایران دارند، باید به جلو گام برداشته و محصولات جدید صنعتی و فناورانه خود را معرفی کنیم.

او ادامه داد: در سال‌های بعد از برجام که هیات‌های مختلف خارجی به ایران سفر می‌کردند تا زمینه همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری را مهیا کنند، متوجه شدیم که نگاه آنها و شناختی که از ایران دارند بسیار جزئی و نادرست است. ایران در آن دوره به عنوان نوزدهمین بازار بزرگ دنیا شناخته می‌شد و برای همین میزبان هیات‌های تجاری متعددی از کشورهای مختلف بود.

مودودی یکی از شاخص‌های مهم در برندسازی را موضوع امنیت دانست و گفت: برخی از گروه‌ها و هیات‌های خارجی که به ایران سفر می‌کردند از امنیت کشور چندان مطمئن نبودند، زمانی وارد کشور و از نزدیک با شرایط حاکم آشنا می‌شدند، اظهار تعجب می‌کردند. علت اصلی این مسئله نیز بی‌توجهی به اصل برندسازی و معرفی درست ویژگی‌های کشور است.

مشاور رئیس اتاق ایران در امور نام و نشان تجاری تأکید کرد: ایران در خارج از مرزها توسط رسانه‌هایی معرفی می‌شود که دشمن کشور هستند، بنابراین اطلاعاتی مخدوش و ساخته شده از طریق آنها مخابره می‌شود که موجب شده، نگاه‌ها نسبت به ظرفیت‌های ایران دقیق و درست نباشد.

او خاطرنشان کرد: از بعد تجارت اگر تصویری که ارائه می‌شود مخدوش باشد، هیچ فعال اقتصادی جسارت عقد قرارداد و همکاری با طرف ایرانی را ندارد.

مودودی، برای بهبود برند ایران در سطح جهان از همکاری اتاق ایران و دولت صحبت کرد و گفت: طبق قانون، سازمان توسعه تجارت، وظیفه این مهم را به عهده دارد؛ اما این سازمان، سیاست‌گذار بوده و بعد اجرایی ندارد، بنابراین اتاق ایران با توجه به امکاناتی که در اختیار دارد و مأموریتی که قانون برای او در راستای تقویت تجارت خارجی تعریف کرده است، می‌تواند همراه خوبی برای دولت باشد.

مشاور رئیس اتاق ایران در امور نام و نشان تجاری یادآور شد: اتاق ایران با برندسازی در داخل کشور کاری ندارد و تمرکز خود را بازارهای بین‌المللی گذاشته است. در واقع تلاش می‌کند تا برندهایی که ظرفیت حضور بین‌المللی را دارند، شناسایی و تقویت کند.

او مقابله با برگزاری جشنواره‌های متعدد در حوزه برندسازی که تنها به محلی برای کسب سود تبدیل شدند و هیچ جنبه علمی و کارشناسی ندارند را امری جدی و ضروری ارزیابی کرد و افزود: اتاق ایران قصد دارد با این نوع اقدامات که شاید بتوان از آن به عنوان تندیس فروشی یاد کنیم، جلوگیری و به گونه‌ای رفتار کند که یک متولی و مرجع عالی‌رتبه و رسمی امور برندسازی را به عهده گرفته و زمینه تشویق واحدها برای حرکت به این سمت را فراهم کند.

مودودی حضور اتاق ایران در این حوزه را اقدامی شایسته و ضروری توصیف کرد و گفت: اعتمادسازی در سطح بین‌المللی باید توسط مرجعی انجام شود که نه دولتی باشد و نه در حد یک بنگاه اقتصادی. از طرفی این مرجع باید از توان دانشی لازم برخوردار بوده و در عین حال قادر به هزینه‌کرد و صرف زمان باشد؛ بنابراین بهترین گزینه اتاق ایران است که همراهی اتاق‌ها از سراسر کشور را دارد.

موضوعات :
در همین رابطه