فرش ایران یک برند است و در تمام دنیا، دو واژه فرش و ایران باهم پیوند خورده؛ از طرفی استان اصفهان، به دلیل تنوع در ۱۲ سبک مختلف، از ستونهای اصلی فرش دستباف ایران است و برند فرش اصفهان را نیز در تمام دنیا میشناسند.
هر تولیدکننده باید بتواند برند مخصوص خود را ایجاد کند تا خریداران با توجه به مواد اولیه، رنگ و نقش خاصی که ایجاد شده، متوجه شوند فرش دستبافشان توسط کدام برند تولید شده است. برندسازی در افزایش میزان فروش نیز مؤثر خواهد بود، زیرا بسیاری از مصرفکنندگان به دنبال استفاده از برندهای خاصی هستند.
برای برندسازی مناسب، تولیدکنندگان باید از مواد اولیه باکیفیت استفاده کرده و در نقشهایی که به کار میبرند، از تصویرهای با اصالت که با مد روز هماهنگ است، استفاده کنند. فرشهای دستباف اصیل از رنگهای ثابت گیاهی یا شیمیایی برخوردارند.
برندهای معتبر، باید گارانتی و خدمات پس از فروش داشته باشند. اکثر خریداران، بهجای خود فرش، به دنبال برند فرش هستند و این اهمیت موضوع برندسازی را بهخوبی نشان میدهد.
ماه آینده جشنواره قالی فاخر، برای سومین سال پیاپی در استان اصفهان و در سطح ملی، برگزار میشود. این جشنواره توسط مرکز ملی فرش بهعنوان رئیس ستاد برنامه، سازمان صمت بهعنوان رئیس ستاد اجرایی و اتاق اصفهان بهعنوان دبیرخانه دائمی، اجرایی شده و در آن، فرشها از کل کشور، با سبکهای مختلف ارائه میشوند.
هدف از اجرای جشنواره قالی فاخر اصفهان، آشنایی با فرشهای فاخر و ترغیب بافندگان و تولیدکنندگان برای بیشتر شدن کیفیت تولید است. مرحله اول داوری این جشنواره، در هر استان برگزار شده و برترین آثار برای دبیرخانه مرکزی در اصفهان ارسال میشود. سپس داوری در سطح ملی صورت گرفته و آثار برتر معرفی میشوند.
همزمان با برگزاری جشنواره قالی فاخر، دعوتنامه از سوی مرکز ثبت مالکیت معنوی، برای دانشجویان و اساتید دانشگاه ارسال میشود تا دوره ۵ روزه برندسازی را برگزار کنیم. اشخاصی که در امتحان پایانی این دوره پذیرفته شوند، گواهینامه دریافت خواهند کرد و امیدواریم این اقدامات بتواند در راستای برندسازی فرش ایرانی مؤثر باشد.
همانگونه که رئیس اتاق اصفهان در مراسم رونمایی از پوستر جشنواره قالی فاخر گفت، امیدواریم که دولت همکاری کند تا فرشی که در تمام دنیا شناخته شده و برند و پرچم دوم کشور ما است، مجدداً با بازاریابی و رفع تحریمهای داخلی، به دیگر کشورها صادر شود. نیاز است بخش دولتی و بخش خصوصی با همکاری و تعامل کمک کنند تا شاهد برندسازی مطلوبی در خصوص فرش بهعنوان یکی از هنرهای اصیل و بزرگ ایران باشیم. با برندسازی میتوان میزان صادرات این محصول با ارزش را افزایش داد و این موضوع میتواند به بهبود وضعیت اقتصادی فعالان این عرصه کمک شایانی داشته باشد.