در افتتاحیه ششمین همایش مشاوره به کسب‌وکارها مطرح شد

سال 1404 سال دشواری برای کسب‌وکارها خواهد بود | بنگاه‌ها نیازمند طراحی استراتژی تاب‌آوری برای سال آینده هستند

محمود اولیایی، رئیس فدراسیون مدیریت و مشاوران کسب‌وکار ایران، با بیان اینکه سال 1404 سال سختی برای کسب‌وکارها خواهد بود، گفت: بنگاه‌ها برای سال آینده نیازمند استراتژی تاب‌آوری هستند.
تاریخ: 03 بهمن 1403
شناسه: 73149

رئیس فدراسیون مدیریت و مشاوران کسب‌وکار ایران با طرح این سؤال که سال 1404 چگونه سالی برای کسب‌وکارها خواهد بود؟، گفت: سال آینده سال سختی برای صاحبان کسب‌وکار و فعالان اقتصادی خواهد بود.

محمود اولیایی، در افتتاحیه ششمین همایش مشاوره به کسب‌وکارها که در اتاق ایران برگزار شد، با اشاره به گزارش مجمع جهانی اقتصاد درباره چالش‌های اصلی سال 2025 برای فعالان اقتصادی، ادامه داد: چالش‌های ژئوپلیتیک، چالش اول کسب‌وکارها برای این سال است. این نهاد به ویژه درگیری‌ها و جنگ در منطقه خاورمیانه را پیش‌بینی کرده است. همچنین گرمایش زمین، به عنوان چالش دوم بیان شده است. به نظر می‌رسد ایران هم از این چالش بی‌تأثیر نیست و کشاورزی و صنایع غذایی ایران طی دو سال آینده متأثر از این موضوع با چالش‌های مهمی مواجه خواهد شد.

اولیایی، افزود: بر اساس این گزارش اطلاعات غلط در شبکه‌های اجتماعی که عدم اعتماد به رسانه‌ها و دولت‌ها را منجر خواهد شد از چالش‌های دیگر سال آینده است که در حوزه کسب‌وکارها نیز اثرات خود را نشان خواهد داد. شکاف اقتصادی و اجتماعی چالش دیگری است که مجمع جهانی به آن اشاره می‌کند و به نظر می‌رسد این چالش هم در ایران جدی باشد. حملات سایبری و دزدی‌های آنلاین از چالش‌های دیگر بیان شده است.

او اظهار کرد: در کنار چالش‌های ناشی از ابرروندهای جهانی و تحولات دیجیتال و موضوعات ژئوپلیتیکی برای کسب‌وکارها، در فضای داخلی کشور، گزارش شامخ آذرماه اتاق ایران نشان می‌دهد حجم فروش در حال پایین آمدن است و موجودی مواد اولیه، محصول و جذب نیروی انسانی به طور متناوب در چهار ماه گذشته کاهش یافته است.

اولیایی با بیان اینکه تورم حتماً باز هم بالاتر خواهد رفت، گفت: با توجه به روی کار آمدن ترامپ و کاهش فروش نفت، دست‌کم در 6 ماه اول سال 1404 با رکود تورمی در کشور مواجه خواهیم شد. دسترسی به منابع پولی و بانکی بسیار کم شده و چالش‌های منابع انسانی ما حتماً بغرنج‌تر خواهد شد.

او با تأکید بر اینکه برای سال آینده نیاز به طراحی استراتژی چندلایه در بنگاه‌ها داریم، ادامه داد: حتماً باید استراتژی تاب‌آوری استراتژی لایه اول باشد اما بنگاه‌ها باید برای شرایط گشایش‌های اقتصادی و سیاسی هم آمادگی داشته باشند.

اولیایی بیان کرد: متأسفانه بسیاری از بنگاه‌های ما با رانت‌هایی که حاکمیت با سیاست‌گذاری‌های غلط خود در سال‌های گذشته ایجاد کرده است، زنده بودند و نه با تولید و ایجاد ارزش‌افزوده. امروز این رانت‌ها در حال پایان یافتن است. لذا الان دیگر مدیریت و رهبری در بنگاه‌ها است که حرف اول را می‌زند.

در همین رابطه