در یکصدوهفتمین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان‌شرقی مطرح شد:

ژائله: طرح باک پُر باعث قفل واردات و صادرات در مرزها شده است | سرمست: مشوق‌هایی برای رانندگان ایرانی ارائه شود

رییس اتاق تبریز با بیان اینکه اجرای طرح باک پُر باعث قفل واردات و صادرات در مرزها شده است، خواستار رسیدگی جدی به این مورد شد.
تاریخ: 04 بهمن 1403
شناسه: 73195

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران آنلاین به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، یکصد و هفتمین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی با حضور سفیر ایران در پرتغال، استاندار آذربایجان‌شرقی، رئیس اتاق بازرگانی تبریز، مدیران استانی و نمایندگان بخش خصوصی با محوریت «بررسی مشکلات حوزه حمل و نقل بین‌المللی در خصوص لغو معافیت پرداخت مالیات سوخت خودروهای تجاری و کامیون‌های ایرانی، هنگام ورود به کشور ترکیه»، «بررسی مشکلات اخذ مجوزهای واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات و قطعات صنایع استان»، «بررسی مشکلات اخذ مجوزهای واردات محصولات کشاورزی»، «بررسی دلایل عدم فعالیت کارگوی هوایی استان» و انتخاب هشت نفر از مدیران عامل شرکت‌های برتر خصوصی و تعاونی یا رؤسای تشکل‌های تعاونی و خصوصی، مطابق «جزء (4) بند (د) ماده (1) دستورالعمل نحوه اداره جلسات شوراهای استانی» در اتاق تبریز برگزار شد.

یونس ژائله، رئیس اتاق تبریز درباره پیش دستور «مشکلات حوزه حمل و نقل بین‌المللی در خصوص لغو معافیت پرداخت مالیات سوخت خودروهای تجاری و کامیون‌های ایرانی، هنگام ورود به کشور ترکیه» گفت: بحث لغو معافیت پرداخت مالیات سوخت خودروهای تجاری و کامیون‌های ایرانی، هنگام ورود به کشور ترکیه، مشکلات متعددی برای فعالان اقتصادی استان به وجود آورده و خسارات سنگینی به فعالان اقتصادی تحمیل کرده است.

وی با بیان اینکه اجرای طرح باک پُر باعث قفل واردات و صادرات در مرزها شده است، خواستار رسیدگی جدی به این مورد شد.

بهرام سرمست استاندار آذربایجان‌شرقی در خصوص بحث لغو معافیت پرداخت مالیات سوخت خودروهای تجاری و کامیون‌های ایرانی هنگام ورود به ترکیه، گفت: در بررسی این موضوع باید نظر صنف نیز مورد توجه قرار گیرد، در حوزه دیپلماسی می‌توان حداکثر تلاش را کرد تا طرف مقابل به روال قبلی متقاعد شده وگرنه مشوق‌هایی برای رانندگان کشور خودمان ارائه شود.

احمد فتاح‌زاده، رئیس کمیسیون حمل و نقل، گمرک و لجستیک اتاق تبریز گفت: مشکل باک پر که بیشتر مربوط به مرزهای بازرگان، پلدشت و سِرو می‌شود، چالش‌های زیادی برای رانندگان و شرکت‌های حمل و نقل به وجود آورده است.

وی پیشنهاد داد: تا حل این مشکل، حداقل مرزهای داخل کشور، این جریمه را دریافت نکنند.

رضا کامی، رئیس انجمن کارگزاران گمرکی استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به وجود مشکلات متعدد در مرزهای مشترک ایران با کشور ترکیه اظهار داشت: توافق‌نامه‌های بسیار خوبی بین ما و این کشور به‌خصوص در حوزه حمل و نقل وجود دارد، که با فعال شدن و از سرگیری مجدد آن‌ها، بخش اعظمی از مشکلات حل می‌‌شود و نیاز به اقدامات دیپلماتیک نیست.

جعفر نایبی، عضو انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی استان آذربایجان‌شرقی در رابطه با طرح باک پر گفت: در قالب این طرح هزینه های هنگفتی از رانندگان در قالب جریمه مابه‌التفاوت سوخت هم در مرز ایران هم مرز ترکیه اخذ می‌شود.

صادق نامدار، مدیرکل گمرکات استان آذربایجان‌شرقی، هدف از اجرای طرح باک پر را جلوگیری از قاچاق سوخت در مرزها دانست و افزود: مبنای قیمت‌گذاری هزینه مابه‌التفاوت سوخت، نرخ سوخت در کشور مقابل است.

دستور جلسه اول: بررسی مشکلات اخذ مجوزهای واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات و قطعات صنایع استان

رئیس اتاق بازرگانی تبریز، با انتقاد از رویه حاضر در رابطه با مشکلات اخذ مجوزهای واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات و قطعات صنایع استان گفت: در حالی که مبالغ هنگفتی برای واردات برخی محصولات غیرضروری از جمله خودورهای چینی، گوشی آیفون و… تخصیص می‌یابد، واحدهای تولیدی برای واردات قطعات و ماشین‌آلات مورد نیاز با مشکل مواجه هستند.

رئیس اتاق تبریز تاکید کرد: مشکل اصلی ما تامین ارز نیست، بلکه تخصیص ارز است که در جای درست هزینه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی بیش از این تحمل فشارهای وارد شده را ندارد، تصریح کرد: ناترازی انرژی، افزایش هزینه‌های مالیاتی، تحریم‌ها، کمبود مواد اولیه، عدم دسترسی به قطعات و ماشین‌آلات مورد نیاز، پرداخت اقساط بانکی، پرداخت حقوق کارگران و… عملا دست فعالان اقتصادی را بسته است.

استاندار آذربایجان‌شرقی خطاب به مدیران اجرایی استان، خاطرنشان کرد: در بحث تمرکززدایی، تفویض اختیار را در هر‌ مورد که نیاز است با همکاری اتاق و سازمان صمت و استانداری به تهران اعلام کنیم.

سرمست افزود: خواسته‌های بخش خصوصی را در فضای آرام، منطقی و محکمه پسند دنبال می‌کنیم.

استاندار آذربایجان‌شرقی پیشنهاد ارائه کارت وی آی پی بر اساس میزان اشتغال و کارآفرینی در دسته‌های مختلف طلایی، نقره‌ای و برنزی داد تا درهای پیشرفت برای کارآفرینان و فعالان اقتصادی استان باز شود.

سرمست همچنین از طرح‌های پیشرفت و توسعه مناسبات اقتصادی با کشورهای دیگر اعلام استقبال کرد.

دستور جلسه دوم: مشکلات اخذ مجوزهای لازم در فرایند واردات محصولات کشاورزی

با بررسی واردات یک نمونه از محصولات کشاورزی شاهد آن هستیم که واردات این حوزه با پروسه‌های پر پیچ و خم روبرو است و اغلب موارد ترخیص کالا حدود 9 ماه به طول می‌انجامد و این موضوع مشکلات عدیده‌ای برای فعالان اقتصادی این حوزه به وجود آورده است.

بر اساس اعلام فعالان این حوزه، تولیدکنندگان مواد غذایی برای تامین مواد اولیه خود قادر به واردات برخی از نهاده‌ها نیستند و به منظور ادامه فعالیت واحد خود مجبور به تامین مواد اولیه از واسطه‌ها می‌شوند.

یونس ژائله گفت: بخش کشاورزی مظلوم‌ترین قشر بخش کشاورزی بوده و تمامی مشکلات مطرح شده در بخش صنعت، با شدت بیشتر در این حوزه وجود دارد.

وی با ذکر مثالی عینی در رابطه با واردات مواد اولیه‌ی مورد نیاز بخش دامداری گفت: ۸۵ نقطه و فرایند متفاوت تنها برای واردات یک محصول کشاورزی وجود دارد که این فرایندها بیش از ۸ ماه زمان لازم دارد.

وی تصریح کرد: متاسفانه این رفتارها باعث تشکیل مجموعه‌های پیچیده‌ای شده است که نه‌تنها شرایط اصلاح نمی‌شود، بلکه روز به روز بدتر نیز می‌شود.

وی افزایش قیمت تمام شده نهایی کالا در ایران و کاهش کیفیت محصولات کشاورزی و مواد غذایی وارداتی یا صادراتی را یکی از مشکلات ناشی از این بروکراسی زائد اداری عنوان کرد.

دستور جلسه سوم: بررسی دلایل عدم فعالیت کارگوی هوایی استان

با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، فرودگاه تبریز دارای ظرفیت‌های بالایی برای تبدیل شدن به یک هاب مهم حمل و نقل بار هوایی در منطقه است. موقعیت جغرافیایی استراتژیک این فرودگاه، نزدیکی به کشورهای همسایه و بازارهای بین‌المللی، و ظرفیت بالقوه در بخش کارگو، فرصت‌های قابل توجهی را برای توسعه تجارت و انتقال کالا به ارمغان می‌آورد. اما متأسفانه در حال حاضر این ظرفیت‌ها به‌طور کامل بهره‌برداری نمی‌شوند و مشکلات متعددی مانع از رشد و شکوفایی این بخش از فرودگاه شده است.

فرودگاه تبریز علیرغم دارا بودن کد گمرکی؛ متاسفانه به دلیل ضعف در هماهنگی میان بخش‌های مختلف، محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها و کاهش پروازهای بین‌المللی، عدم استفاده از خدمات لازم در امر فورواردینگ نتوانسته در بحث کارگوی هوایی به صورت شایسته عمل کند. این مسائل نه تنها موجب کاهش رقابت‌پذیری فرودگاه تبریز در بازار جهانی حمل و نقل بار هوایی شده است، بلکه به کاهش سهم آن از تجارت بین‌المللی کالا در تبریز نیز منجر شده است.

علیرضا جمشیدی، معاون مدیرکل اداره فرودگاه‌های استان آذربایجان‌شرقی در این نشست گفت: مشکل مطرح‌شده در زمینه فورواردینگ (Forwarding) در فرودگاه تبریز یکی از موانع کلیدی در بهره‌برداری بهینه از ظرفیت‌های حمل‌ونقل بار هوایی است. هرچند از لحاظ فنی و زیرساختی مشکلی وجود ندارد، اما ضعف در خدمات فورواردینگ باعث کاهش کارایی و استفاده از پتانسیل کامل فرودگاه شده است.

جمشیدی ادامه داد: برای ارائه یک ارزیابی دقیق از وضعیت کارگوی فرودگاه تبریز، باید شرایط کلی کارگو در فرودگاه‌های سراسر کشور توسط کارشناسان واجد شرایط بررسی شود. این ارزیابی باید شامل بررسی ایرلاین‌های ارائه دهنده خدمات حمل بار، میزان صادرات و واردات روزانه و سایر اطلاعات مشابه که به بهبود مدیریت بار کمک می‎کند، باشد.

وی تصریح کرد: فرودگاه تبریز یکی از معدود فرودگاه‌هایی است که دارای کد گمرکی است و این ویژگی امکان بالقوه برای انجام عملیات گمرکی مستقیم در فرودگاه را فراهم می‌کند. با این وجود، کمبود امکانات در حوزه فورواردینگ و نبود همکاری کافی در این بخش موجب بروز محدودیت‌هایی در بهره‌برداری کامل از ظرفیت‌های حمل‌ونقل بار هوایی شده است. در این راستا، پیشنهاد می‌شود که با استفاده از تجربه فرودگاه‌های موفق مانند فرودگاه‌های مشهد، شیراز، و اصفهان، اطلاعات عملکرد و شیوه فعالیت آن‌ها جمع‌آوری و تحلیل شود.

وی اضافه کرد: این اقدام می‌تواند به شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در حوزه فورواردینگ و ارزیابی تأثیر نقش فورواردرها در توسعه حمل‌ونقل بار هوایی کمک کند. علاوه بر این، برای بررسی مشکلات و یافتن راه‌حل‌های مناسب، لازم است که بخش خصوصی، ایرلاین‌هایی را که برای حمل بار از آن‌ها استفاده می‌کند را مشخص کند.

وی گفت: در حال حاضر تنها ایرلاینی که مجوز واردات و صادرات بار خارجی در فرودگاه تبریز دارد، ترکیش ایر است، در حالی که سایر ایرلاین‌ها به‌جز هواپیمایی ماهان و ایران‌ایر که با محدودیت‌هایی مواجه است، فاقد این مجوز هستند. به‌طوری که ایران‌ایر به‌دلیل تحریم‌ها قادر به فعالیت کامل نیست و هواپیمایی ماهان نیز در فرودگاه تبریز ایستگاه ندارد.

معاون مدیرکل اداره فرودگاه‌های استان آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی عملیات کارگو در فرودگاه تبریز، به دلیل نیاز به زیرساخت‌های تخصصی و تجهیزات مناسب، مستلزم تأسیس ترمینال کارگو است. این اقدام باید بر اساس گزارش توجیهی فنی و اقتصادی دقیق صورت گیرد تا از موفقیت پروژه اطمینان حاصل شود.