رئیس اتاق مشترک ایران و گرجستان در گردهمایی تخصصی رهبران تجارت نگاهی به اکوسیستم استارتاپی گرجستان داشت و تصریح کرد: با توجه به اینکه گرجستان یکی از مقاصد نوظهور استارتآپی در منطقه قفقاز است، ظرفیت آن را دارد به هاب این منطقه در حوزه فعالیتهای استارتآپی تبدیل شود.
سیده فاطمه مقیمی، رئیس اتاق مشترک ایران و گرجستان در قالب گردهمایی علمی و پژوهشی رهبران تجارت با بیان این مطلب که شرایط تحریمی ارتباط ایرانیان با دیگر کشورها را سختتر کرده است و باید به منظور حفظ و تقویت این روابط از راهکارهای خاصی استفاده کرد، گفت: در طول سالیان اخیر در اتاق مشترک ایران و گرجستان راهکارهای مختلف برای مراقبت از مناسبات تجاری و اقتصادی خود با دیگر کشورها را در شرایط بد تحریمی، بررسی کردیم و هدف اصلی این بود که بتوانیم روابط را در بخش اقتصاد زنده نگه داریم، هرچند همیشه اقتصاد و سیاست روی هم مؤثر بودند و هستند.
او ادامه داد: یکی از اولویتهای اصلی در اتاق مشترک این است که به صورت مستمر راهکارهای حفظ و توسعه روابط بینالمللی در بخش اقتصاد را مرور کنیم، با اعضای خود در میان بگذاریم و اکوسیستم موجود را مورد بررسی قرار دهیم.
این فعال اقتصادی با تأکید بر این نکته که امروز در دنیا نوآوری و فعالیتهای استارتاپی، جایگاه ویژه پیدا کرده است، گفت: گرجستان با ارائه سیاستهای مالیاتی مطلوب، دسترسی آسان به بازارهای بینالمللی و حمایتهای دولتی از نوآوری و سرمایهگذاری به یکی از قطبهای جذاب برای کارآفرینان تبدیل شده است.
مقیمی با توجه به گزارش بانک جهانی در سال 2019 رتبه گرجستان از نظر سهولت راهاندازی کسبوکار را ششم عنوان کرد و در عین حال با استناد به شاخص 2023 Startupblink این کشور را در بین 100 اکوسیستم برتر استارتاپی جهان برشمرد.
رئیس اتاق مشترک ایران و گرجستان بازیگران اصلی این اکوسیستم در گرجستان را دولت، مراکز رشد و شتابدهندهها، سرمایهگذاران و صندوقهای سرمایهگذاری و دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی نام برد و گفت: راهاندازی استارتاپ در گرجستان شامل مشوقهای خاصی میشود که از این بین میتوان به مالیات پایین، فرآیند ثبت سریع شرکت طبق تجربه ظرف دو ساعت، دسترسی به بازارهای بینالمللی و هزینه پایین اشاره کرد.
او با بیان این مطلب که این مشوقها به سرمایهگذاران خارجی هم تعلق میگیرد، ادامه داد: طرحهای قابل قبول و تأیید شده از سوی نهادهای مشخص، میتوانند از مشوقهای تعریف شده استفاده کنند. همچنین امکان ثبت برند در گرجستان نیز وجود دارد؛ اما کسبوکارها برای ورود به این بازار مانند سایر کشورها با چالشهایی مواجه است؛ کمبود سرمایهگذاری ریسکپذیر و ممکن است سرمایهگذار خارجی را دچار محدودیت کند، بازار محدود داخلی و دسترسی محدود به نیروی انسانی متخصص.
مقیمی همچنین به قوانین صادرات استارتاپها به گرجستان اشاره کرد و گفت: واحدها برای صادرات میتوانند از دو روش استفاده کنند؛ اول ثبت شرکت جدید در گرجستان و دیگری افتتاح نمایندگی از یک شرکت خارجی
او از گرجستان به عنوان یک مسیر یاد کرد و افزود: نباید بازار گرجستان را با توجه به ویژگیهایی که دارد به عنوان یک مقصد ببینیم. این کشور از نظر ترانزیت و حملونقل نیز جایگاه مناسبی دارد تا آنجا که چین، امارات و هند سرمایهگذاریهای قابل قبولی انجام دادند و بنادر این منطقه را رهن کردند.
رئیس اتاق مشترک ایران و گرجستان پیشبینی کرد: بازار گرجستان با تکیه بر ظرفیتهای مناسبی که در اختیار دارد میتواند به یکی از صحنهگردانهای اقتصاد منطقه تبدیل شود.