در نشست کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق مشهد تأکید شد

کاهش حوادث رانندگی، وظیفه همگانی است | پیگیری اجرای پویش مقابله با تصادفات رانندگی از سوی اتاق مشهد

اعضای کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق مشهد، اجرای گویش مقابله با تصادفات رانندگی را وظیفه و مسئولیت اجتماعی همگان دانستند و بر پیگیری اجرای آن تأکید کردند.
تاریخ: 21 اسفند 1403
شناسه: 74191

پانزدهمین جلسه کمیسیون مسئولیت اجتماعی و ارتقای اخلاق کسب‌وکار اتاق مشهد با محوریت ارائه برنامه‌های پیشنهادی برای سال 1404 و بررسی راهکارهای شناسایی و معرفی فعالیت‌های شاخص اعضای اتاق در حوزه مسئولیت اجتماعی برگزار شد. در این نشست، بر ضرورت شکل‌گیری پویش مقابله با تصادفات رانندگی در آستانه سال جدید تأکید گردید.

در این نشست، محمدحسین روشنک، رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و اخلاق کسب‌وکار اتاق مشهد، کاهش تلفات جاده‌ای را یکی از اولویت‌های مهم در آستانه سال نو دانست و اظهار کرد: تصادفات جاده‌ای سالانه جان هزاران نفر را می‌گیرد و چندین هزار نفر را دچار معلولیت می‌کند. اگر بتوان از طریق یک پویش حتی یک درصد از این آمار را کاهش داد، گامی بزرگ در راستای مسئولیت اجتماعی برداشته شده است. اتاق مشهد می‌تواند پیشگام این حرکت باشد.

وی بر نقش فضای مجازی و رسانه‌ها در کاهش تصادفات تأکید کرد و گفت: اگر هر یک از ما به صد نفر پیام ارسال کنیم و آن‌ها را به رعایت نکات ایمنی در سفر ترغیب نماییم، می‌توان از بروز بسیاری از حوادث جلوگیری کرد. پیش‌تر نیز پیشنهاد شده بود که یک روز در تقویم کشور به یاد درگذشتگان تصادفات جاده‌ای نام‌گذاری شود تا رسانه‌ها و صداوسیما توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند.

روشنک با اشاره به نقش دولت، مجلس، وزارت راه و شهرسازی و پلیس در کاهش تصادفات جاده‌ای افزود: این نهادها باید مسئولیت خود را در قبال آمار بالای تصادفات بپذیرند. ما نیز به عنوان جامعه‌ای مسئول، باید پویش مقابله با تصادفات را با جدیت دنبال کنیم و از تشکل‌های اتاق نیز درخواست داریم این موضوع را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

تبعات تعطیلی پنجشنبه‌ها بر اقتصاد کشور

در ادامه این نشست، موضوع تعطیلی پنجشنبه‌ها که اخیراً در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است، مورد بحث قرار گرفت. روشنک با انتقاد از این تصمیم گفت: متاسفانه مجلس به بسیاری از پیشنهادات بخش خصوصی بی‌توجه است و قوانینی را که با مخالفت این بخش روبه‌روست، تصویب می‌کند. تعطیلی پنجشنبه‌ها باعث ایجاد مشکلات جدی در ارتباطات بین‌المللی خواهد شد و عملاً چهار روز در هفته را غیرکاری می‌کند که این امر به اقتصاد کشور لطمه می‌زند.

وی از شورای نگهبان و مسئولان ارشد خواست تا در بررسی این قانون، ملاحظات اقتصادی را در نظر بگیرند و تصریح کرد: بخش خصوصی قبلاً مشکلات این طرح را به‌طور کامل به مجلس ارائه داده است، اما به نظر می‌رسد که این نگرانی‌ها نادیده گرفته شده‌اند.

روشنک در ادامه سخنانش با تأکید بر اینکه کمیسیون مسئولیت اجتماعی صرفاً به امور خیریه نمی‌پردازد، اظهار کرد: ما در این کمیسیون به مسائل کلان اقتصادی، اجتماعی و رفتاری توجه داریم. اتاق بازرگانی در شرایط بحرانی، همچون دوران شیوع کرونا، اقدامات قابل‌توجهی انجام داده و ثابت کرده که می‌تواند تاثیرگذاری بالایی در حوزه‌های اجتماعی داشته باشد.

وی، مقابله با اعمال قوانین خارج از چارچوب‌های مصوب را یکی از مسئولیت‌های اجتماعی دانست و افزود: باید از مطالبه خواسته‌های فراتر از قانون از مردم جلوگیری کنیم. متاسفانه فضای کسب‌وکار و اشتغال در خراسان رضوی نسبت به سایر استان‌ها در وضعیت نامطلوب‌تری قرار دارد و حل این وضعیت، نیازمند بررسی دقیق و اجرای قوانین شفاف و بدون تبعیض است.

محمود امتی، عضو هیات رئیسه اتاق مشهد نیز در این جلسه تأکید کرد: هدف از برگزاری نشست‌های کمیسیون، دریافت پیشنهادها و نظرات متخصصان است. دستاوردهای کمیسیون باید ملموس و تاثیرگذار باشد. ما باید موضوعات را هدفمندتر پیگیری کنیم و برای مسائل مختلف، راهکار و نسخه‌ای عملی ارائه دهیم تا آثار آن در جامعه محسوس باشد.

شرکت در پویش کاهش تصادفات جاده‌ای؛ مسئولیت اجتماعی همه ماست

سپس، حسین خانی‌زاده، نایب رئیس کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی و ارتقای اخلاق کسب‌وکار اتاق مشهد، با اشاره به اهمیت موضوعات مطرح‌شده در این کمیسیون، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های اجتماعی ما در حال حاضر، اجرای پویش مقابله با تصادفات جاده‌ای است. کاهش حوادث رانندگی یک وظیفه همگانی است و همه ما باید در این مسیر گام برداریم.

مرور مهم‌ترین موضوعات کمیسیون در سال گذشته

در ادامه جلسه، سهیل پروازی، دبیر این کمیسیون، گزارشی از موضوعات بررسی شده در این کمیسیون طی سال گذشته ارائه کرد و گفت: در این مدت، مباحثی همچون توسعه اخلاق حرفه‌ای در محیط کسب‌وکار، نحوه فعالیت خیریه‌های بین‌المللی، ضرورت تدوین پیوست‌های مسئولیت اجتماعی برای کمیسیون‌های تخصصی، تأمین نیروی کار ماهر و بررسی وضعیت استطاعت مالی خانواده‌ها در فرآیند واگذاری کودکان بی‌سرپرست، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.

سعید بامشکی، رئیس کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق خراسان رضوی نیز، در این جلسه به اقدامات در دست انجام در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: مسئولیت اجتماعی در سطح جهانی تنها به فعالیت‌های خیریه محدود نمی‌شود، بلکه شامل موضوعاتی همچون حقوق بشر، محیط زیست، حقوق کارگران و شفافیت در کسب‌وکار است.

استانداری خراسان رضوی آماده همکاری در پویش مقابله با تصادفات رانندگی

سپس، هادی توانا، مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی، از آمادگی استانداری برای توسعه پویش مقابله با تصادفات جاده‌ای خبر داد.

وی تأکید کرد: کمیسیون می‌تواند با معاون عمرانی استانداری جلسه‌ای برگزار کرده و نتایج آن را برای اجرایی شدن به مدیران مربوطه ابلاغ کند. همچنین، سرمایه‌گذاری در ایجاد مجتمع‌های بین‌راهی باکیفیت در جاده‌های منتهی به مشهد می‌تواند به کاهش خستگی رانندگان و کاهش تصادفات کمک کند.

توانا همچنین از ظرفیت بالای فعالان فضای مجازی در استان سخن گفت و پیشنهاد کرد که اتاق بازرگانی از طریق شبکه‌های مجازی، این پویش را گسترش دهد.

وی ضمن تقدیر از فعالان حوزه مسئولیت‌های اجتماعی اظهار داشت: این کمیسیون اتاق مشهد می‌تواند نقش موثری در انعکاس صدای جامعه داشته باشد. یکی از موضوعات مهم در این حوزه، اصلاح قوانین بیمه‌ای برای زنان است، چرا که شرایط مستمری آن‌ها باید مشابه مردان در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به تخصیص ۱۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ملی به نهادهای حمایتی در سال جاری، پیشنهاد داد که این نهادها با کمیسیون اتاق بازرگانی تفاهم‌نامه‌هایی منعقد کنند تا اقدامات موثرتری در این زمینه انجام شود.

تشکیل کمیته جدید برای تقویت ارتباط نهادهای مذهبی و اقتصادی

در ادامه این نشست، حاجی بیگلو، عضو شورای شهر مشهد، پیشنهاد تشکیل کمیته نقش روحانیت در همگرایی و هم‌افزایی اجتماعی و اقتصادی را مطرح کرد و با تأکید بر نقش مؤثر اتاق بازرگانی در توسعه پایدار اقتصاد اظهار کرد: این کمیته می‌تواند پل ارتباطی میان نهادهای مذهبی و اقتصادی باشد و با هدف تقویت همگرایی اجتماعی، ارتقای اخلاق کسب‌وکار، کاهش شکاف‌های اقتصادی و افزایش هم‌افزایی میان این نهادها تشکیل شود.

وی افزود: در بسیاری از کشورها، نهادهای مذهبی در حل مشکلات اجتماعی تاثیرگذار هستند و ایجاد این کمیته در ذیل کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی، می‌تواند به تحقق اهداف کلان اقتصادی و اجتماعی کمک کند.

در ادامه این نشست، راهکارهایی برای کاهش تصادفات جاده‌ای و خیابانی در مشهد و استان خراسان رضوی مطرح شد.

جمشید علیپور، مدیرعامل بیمارستان کامیاب، با اشاره به آمارهای نگران‌کننده تلفات تصادفات در کشور، اظهار کرد: در ایران و در ارتباط با مرگ و میر ناشی از تصادفات، 57 درصد از افراد در محل تصادف، 10 درصد در حین انتقال به بیمارستان و 43 درصد در بیمارستان یا بعد از آن فوت می‌کنند. در حالیکه رقم فوتی‌ها در بیمارستان در کشورهای دیگر 5 درصد است و دلیل آن، مشکلات ساختاری بیمارستان‌ها و کمبودهای موجود در سیستم درمانی ماست.

مجتبی بهاروند، عضو کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی استان نیز با تأکید بر لزوم اقدام در جهت کاهش تصادفات، گفت: معلولیت ناشی از تصادفات می‌تواند برای هر فردی رخ دهد و در این راستا، اقدامات مناسب‌سازی شهری برای معلولین نیز ضروری است. وی به جاده‌های ناایمن، خودروهای بی‌کیفیت و نظارت ناکافی پلیس اشاره کرد که منجر به تلفات ناشی از تصادفات می‌شود.

مصطفی جهانی، نماینده بنیاد علوی نیز به اقدامات این بنیاد در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: بنیاد علوی با برگزاری اردوهای سلامت و ارائه تسهیلات ارزان قیمت در زمینه اشتغال، در تلاش است تا در راستای کاهش مشکلات اجتماعی گام بردارد.

ملیکا جاهدی، وکیل دادگستری، بر اهمیت اصلاح نورپردازی جاده‌ها، به ویژه در سفرهای شبانه، تأکید کرد و افزود: تابلوهای قدیمی که در شب قابل مشاهده نیستند، باید به‌روزرسانی شوند.

احسان قاضی عسکر نیز پیشنهاد کرد که برای افزایش آگاهی در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی، کتابچه‌هایی از تجربیات جهانی در این حوزه منتشر شود و فعالان اقتصادی با آن آشنا شوند. همچنین نصب برچسب «کودک در ماشین است» می‌تواند به کاهش تصادفات مرتبط با کودکان کمک کند.

مرتضی عظیم‌زاده، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد، بر لزوم پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تأکید کرد و پیشنهاد داد که همایش سالانه مسئولیت اجتماعی در خراسان رضوی برگزار شود.

محمدرضا زارع، فعال رسانه‌ای، فرهنگ‌سازی را به عنوان یکی از نخستین گام‌ها برای مقابله با تصادفات جاده‌ای مطرح کرد و گفت: کمیسیون مسئولیت اجتماعی می‌تواند با تدوین سند اجتماعی، هزینه‌کرد شرکت‌های بزرگ را در راستای بهبود وضعیت تصادفات هدایت کند.

انسیه سادات علویون، فعال رسانه‌ای نیز گفت: برای کاهش تلفات جاده‌ای، نیازمند اقدامات زیربنایی مانند هوشمندسازی و اصلاح جاده‌ها هستیم. همچنین آموزش و فرهنگ‌سازی در این زمینه باید جدی‌تر پیگیری شود. استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل برای رانندگان و نصب نرم‌افزارهای خاص بر روی خودروها می‌تواند به تغییر رفتار رانندگان و کاهش تصادفات کمک کند.

موضوعات :
در همین رابطه