اصغر فخریه کاشان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی
اصغر فخریه کاشان در نشست خبری حاشیه ورود دومین ایرباس به ایران، تصریح کرد: بحث نهایی کردن قرارداد فروش هواپیما به ایران جدایی از تمام مسائل و بحثهایی که دارد سه پیچیدگی خاص را نیز با خود همراه میکند. نخست اینکه ایران طرف قرارداد فروش این هواپیماهاست و هنوز بازار جهانی به ما نگاه طبیعی ندارد. از سوی دیگر بحث فروشندگان مطرح است که آنها نیز باید شرایط را برای معامله با ایران را فراهم کنند و در نهایت بحث ضمانتنامههای بانکی که اجرای آنها طولانی و پیچیده بود و نیاز به پیگیریهای جدی دارد.
وی ادامه داد: از اینرو وقتی خبر از ورود یک هواپیما به ایران مطرح میشود و تاخیری در زمان نهایی شدن این وعده به وجود میآید به دلیل وجود این پیچیدگیهاست که احتمال دارد قدری فرآیند کار را طولانی کند.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طولانی شدن مذاکرات با شرکت هواپیماساز ATR، تصریح کرد: این شرکت نیز در ابتدا تعهد دادکه تمام مسائل مربوط به قطعات و خدمات فروش این هواپیما را تضمین کند، اما با توجه به اینکه شرکت سازنده موتورهای ATR یک شرکت کانادایی است که اعلام کرده قصد دارد بار دیگر مجوز مربوط به اوفک درباره ایران را به شکل جداگانه دریافت کند، قدری فرآیند کار طولانیتر از پیشبینیهای ابتدایی است.
فخریه کاشان دربارهی آخرین وضعیت مذاکرات برای خرید این هواپیما توضیح داد: شب گذشته در کشور فرانسه جلسهای با حضور مقامات ایرانی و مسوولان شرکت ATR برگزار شد که در جریان آن مسوولان این شرکت هواپیماساز اعلام کردند تمام تعهدات مربوط به فروش هواپیما به ایران را شخصا برعهده خواهند گرفت و در حال حاضر مانعی برای ورود این هواپیما به ایران وجود نخواهد داشت.