نشست کمیسیون حمل و نقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با حضور امیدملک، رضا کامی و محمدجواد عطرچیان، مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور برگزار شد. در این نشست، اعضا پیرامون مشکلات ترانزیتی و مسائلی که منجر به عدم کامیابی ایران در رقابت با کشورهای همسایه در زمینه حمل و نقل شده است، گفتگو شد.
امید ملک، رئیس کمیسیون حمل و نقل، لجستیک، و گمرک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر اینکه 30 درصد از درآمد صنعت حمل و نقل کشور از بین رفته است، گفت: «عدم پایبندی به قانون توسط بخشهای مرتبط با حمل و نقل کشور منجر به ایجاد اختلال در این بخش شده است.»
محمد عیقرلو، دبیرکل فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران هم خواستار بررسی به نیاز فعالان صنعت حمل و نقل کشور شد و گفت: «تمدید پروانه شرکت های حمل و نقل بینالمللی، بعد از یک دوره 5 ساله باید بدون محدودیت و مادامالعمر باشد. که این مشکل با بررسی سازمان پایانهها میتواند برطرف شود.»
وی به مشکلات اخذ ویزا برای رانندگان بینالمللی اشاره کرد و اقدامات کانون ایرانگردی و جهانگردی را فراتر از اختیارات ارزیابی کرد و گفت: «در بسیاری از موارد شاهد هستیم که توسط این کانون بدون اطلاعرسانی جلوی فعالیت شرکتهای حمل و نقل گرفته میشود که فعالان این صنعت خواستار رسیدگی نهادهای مرتبط با این موضوع هستند.»
در ادامه موضوعاتی مانند قاچاق مواد مخدر توسط رانندگان و بدون ارتباط دانستن این موضوع با شرکتهای حملو نقل، انتقاد از افزایش سهم ماشین شرکت های حمل و نقل ترکیه، عراق و افغانستان برای انتقال کالاهای صادراتی، نبود برنامهای مدون برای آینده حمل و نقل پیشرفته ایران توسط اعضا مطرح شد.
رقابت با کشورهای همسایه
در ادامه محمدجواد عطرچیان، مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانههای مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور، به موقعیت ترانزیتی ایران در میان دیگر کشورهای منطقه اشاره کرد و گفت: «تمامی سیاستهای اتخاذ شده در دهه های اخیر درخصوص حمل و نقل کشور، در راستای جلوگیری از کم نشدن سهم ایران از رقابت با کشورهای همسایه بوده است.»
وی افزود: « 4.6 میلیون تن صادرات ما از طریق جادهها انجام گرفته که براساس آمارها بیشترین واردات ما از ترکیه و بیشترین صادرات ما به افغانستان بوده است.»
عطرچیان سهم کامیون های ایرانی از کل واردات را 30 درصد عنوان کرد و افزود: «مسائل و قوانین داخلی و کاهش نیافتن هزینههای حمل و نقل در کشور از دلایل اصلی کاهش ترانزیت از طریق ایران هستند. تا زمانی که دولت و بخشخصوصی پیرامون صنعت حمل و نقل به نتیجه واحد نرسند شرایط به همین گونه ادامه خواهد یافت.»
وی با تاکید بر اینکه نگاه دولت به حمل و نقل، درآمدزایی است، افزود: «این حوزه چون برای دستگاه های دولتی به منبع درآمدزا تبدیل شده، دولت را رقیب بخش های خصوصی کرده است. نیاز به تامین بودجه 4000 میلیارد تومانی تعمیرات سالیانه جاده های کشور یکی از دلایل توجه به درآمدهای این حوزه است.»
عطرچیان نیاز به بازنگری در قوانین سازمان حمل و نقل را الزامی دانست و گفت: «اداره های مختلفی در زیرمجموعه این سازمان وجود دارد و اضافه کردن اداره ترانزیت نه تنها مشکلی از این حوزه برطرف نمی کند بلکه پیچیدگی رابطه سازمان ها با یکدیگر را در کل کشور بیشتر می کند.»
عطرچیان با تاکید بر اینکه حل مشکلات حمل و نقل و ترانزیت نیاز به اراده ملی دارد، در مورد حمل و نقل آسیای میانه گفت: «ترکیه قصد داشت 165000 دستگاه کامیون را به سمت بازار آسیای میانه روانه کند و اگر سخت گیری های کنونی نبود، چراغ کامیون های ایرانی خاموش می شد.»