عضو هیات رئیسه اتاق ایران

بخشنامه‌ها و مقررات دست‌و پاگیر بیمه‌ای و مالیاتی حذف شود

حسین پیرموذن، عضو هیات رئیسه اتاق ایران و رئیس اتاق اردبیل در نشست شورای گفت‌وگوی این استان بر ضرورت حذف مقررات زائد از پیش روی سرمایه‌گذاران تاکید کرد.
تاریخ: 03 اردیبهشت 1396
شناسه: 8038

چهل‌ودومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی استان اردبیل با حضور استاندار و رئیس اتاق اردبیل برگزار شد.

رئیس اتاق اردبیل در این نشست گفت: با پیگیری اتاق ایران و همراهی مسئولان و وزرای دولت یازدهم در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال قرار است بسیاری از بخشنامه‌ها، قوانین و مقررات دست‌وپا گیر بیمه‌ای و مالیاتی از پیش روی سرمایه‌گذاران برداشته شود.

حسین پیرمؤذن افزود: با توجه به نام‌گذاری امسال به نام اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال سعی بر این است تا با همراهی و کمک فعالان بخش‌خصوصی بتوان موانع پیش‌رو در حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برطرف و با تسهیل قوانین و مقررات بستر لازم برای توسعه همه‌جانبه در مسیر تولید بیشتر و اشتغال مولد فراهم شود.

پیرمؤذن افزود: سال گذشته با اصلاح برخی آیین‌نامه‌ها و قوانین از صاحبان واحدهای تولیدی و صنعتی حمایت شد به‌طوری‌که 20 درصد ثبت‌نام در سایت بهین‌یاب در استان اردبیل از تسهیلات مربوط به خط اعتباری رونق تولید بهره‌مند شدند. وی تصریح کرد: امسال نیز ردیف ملی و استانی در حمایت از تولید ابلاغ‌شده که امیدواریم با همراهی بانک‌های عامل بتوانیم این تسهیلات را به‌موقع و مناسب پرداخت کنیم.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران به برخی از بخشنامه‌ها، قوانین و مقررات در قالب شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی برای حل موانع و مشکلات اشاره کرد و گفت: ما خوشحالیم که مدیران امور مالیاتی، تأمین اجتماعی و دستگاه‌های مرتبط دیگر سعی و تلاششان بر این است تا قوانین و مقررات دست‌وپا گیر را از پیش روی سرمایه‌گذاران برداشته و زمینه‌ای را فراهم کنند تا امکان حمایت بیشتر از فعالان در این بخش فراهم آید.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اردبیل همچنین به طرح برخی از دغدغه‌ها و مشکلات صاحبان واحدهای تولیدی در این جلسه اشاره کرد و افزود: قرار شده با جمع‌بندی نهایی این نظرات و پیشنهادات با پیگیری استاندار اردبیل موضوعات به هیات دولت ارائه شود تا نسبت به ارسال یک لایحه جامع حمایتی از بخش‌خصوصی به مجلس شورای اسلامی، برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات مناسب انجام شود.

یارانه سود تسهیلات برای تولید

استاندار اردبیل گفت: از اعتبارات سال 96 استان اردبیل، 50 میلیارد تومان منابع اعتباری به شکل وجوه اداره شده در حمایت از واحدهای تولیدی پرداخت می‌شود.

 مجید خدابخش افزود: باهمت و تلاش نمایندگان مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه به‌جای توزیع 10درصد اعتبارات به شکل استانی، قرار شد 30 درصد اعتبارات به‌صورت استانی توزیع شود.

خدابخش تصریح کرد: کل بودجه استان اردبیل در سال جاری 516 میلیارد تومان است که در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال مصوب کردیم 10 درصد این اعتبارات به شکل وجوه اداره شده در حمایت از واحدهای تولیدی به‌عنوان منابع یارانه‌ای به صاحبان این واحدها پرداخت شود.

استاندار اردبیل گفت: این رقم در حمایت از واحدهای تولیدی و در هنگام دریافت تسهیلات بانکی به‌عنوان هشت درصد از نرخ سود پرداخت می‌شود تا یک سرمایه‌گذاری که با نرخ سود 18 درصد تسهیلات می‌گیرد، 10 درصد آن را خودش متقبل شده و هشت درصد از این محل پرداخت شود.

خدابخش افزود: ما 16 مورد پیشنهاد به هیات دولت در حمایت از تولید، اشتغال و سرمایه‌گذاران ارائه می‌کنیم که ازجمله این پیشنهادات راه‌اندازی صندوق‌های توسعه ملی به شکل استانی، بهره‌مندی صاحبان واحدهای تولیدی بزرگ از صندوق توسعه ملی، کاهش نرخ سود بانکی به دنبال کاهش نرخ سود سپرده‌گذاری و همچنین حمایت از شهرک‌های صنعتی به‌ویژه شهرک‌های خصوصی است. 

وی الزام مسئولان دولتی را برای تأمین زیرساخت‌ها در این شهرک‌های خصوصی یادآور شد و بیان کرد: قرار شده در شهرک‌های خصوصی آب، برق، گاز و سایر زیرساخت‌ها فراهم شود تا این شهرک‌ها نیز بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

خدابخش از اصلاح برخی از قوانین و مقررات در برنامه ششم توسعه برای حمایت عملی از تولیدکنندگان را یادآور شد و اضافه کرد: ما خوشحالیم که نمایندگان مجلس بااحساس مسؤولیت در اصلاح قوانین ورود پیدا کردند. باید در مسیری حرکت کنیم تا در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال حمایت‌های عملی از فعالان این بخش انجام شود.

رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اردبیل از پیشنهاد صاحبان واحدهای تولیدی و صنعتی برای واگذاری زمین رایگان خبر داد و گفت: ما اگر اصلاح قوانین را نیز نتوانیم انجام دهیم، حداقل می‌توانیم با متوقف کردن زمان اجرای برخی از قوانین، حمایت مقطعی را از سرمایه‌گذاران انجام دهیم.

خدابخش همچنین از پیگیری مسئولان جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و مراجع قضایی برای برخورد با فروشندگان عسل‌های تقلبی در محور گردشگری اردبیل – سرعین و جمع‌آوری فروشندگان این مسیر خبر داد و اظهار کرد: باید به شکل مستمر این موضوع در دستور کار مسئولان قرار گیرد تا موانع، مشکلات و دغدغه‌ها یکی پس از دیگری برطرف شود.

در این جلسه مدیران امور مالیاتی، تأمین اجتماعی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، مدیرکل امور اقتصادی استانداری اردبیل در کنار صاحبان چندین واحد تولیدی و صنعتی استان اردبیل به‌عنوان فعالان بخش غیردولتی نظرات و پیشنهادات خود را برای تحقق شعار سال و تقویت بخش تولید و همچنین اشتغال و کارآفرینی ارائه کردند.