پرونده خبری فرصت اقتصاد، ویترین صادرات -17

خلق موقعیتی با عنوان ایران اکسپو 2025

علی عبداللهیان، رئیس اتاق اردبیل در یادداشت خود درباره لزوم مشارکت جدی بخش خصوصی در این نمایشگاه گفت و تاکید کرد: ایران اکسپو ۲۰۲۵ فرصت مناسبی برای جذب سرمایه‌گذاری به منظور تسریع در رشد اقتصادی است.
تاریخ: 11 اردیبهشت 1404
شناسه: 84938

ایران اکسپو ۲۰۲۵ فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیت‌های استانی و جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی به منظور تسریع در رشد اقتصادی استان است که باید به بهترین شکل مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

این رویداد بین‌المللی شرایطی را فراهم می‌کند که به کمک آن بتوانیم جاذبه‌های طبیعی و تاریخی استان‌ها را معرفی و برای جذب گردشگران داخلی و خارجی برنامه‌ریزی کنیم. همان‌طور که می‌دانیم، گردشگری یکی از ظرفیت‌های بی‌بدیل ایران محسوب می‌شود که سرمایه‌گذاری کافی روی آن صورت نگرفته است. بنابراین ایران اکسپو با حضور و مشارکت مؤثر و قوی تولیدکنندگان و صادرکنندگان استانی می‌تواند موقعیت خوبی برای خلق فرصت‌های جدید در بازارهای هدف باشد.

صنعت گردشگری استان اردبیل با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی مانند چشمه‌های آب گرم و کوه سبلان، به جذب گردشگران بین‌المللی کمک می‌کند؛ علاوه بر این، صنایع‌دستی مانند گلیم و فرشی که در این منطقه بافته می‌شوند، می‌توانند در بازارهای جهانی عرضه شده و هویت فرهنگی منطقه را تقویت کنند.

رویکرد اتاق اردبیل به نمایشگاه ایران اکسپو به عنوان یک محرک قوی برای توسعه اقتصادی است که با بهره‌برداری صحیح از این فرصت، تولیدکنندگان این امکان را دارند محصولات خود را به صورت مستقیم به بازدیدکنندگان و خریداران داخلی و بین‌المللی معرفی کنند و به دنبال آن با شکل‌گیری همکاری‌های جدید و انعقاد قراردادهای تجاری از این رویداد برای حمایت از صنایع، تولیدکنندگان و رشد اقتصادی بهره ببرند.

اردبیل به عنوان یکی از استان‌های مهم ایران، علاوه بر توانمندی‌های طبیعی و گردشگری، دارای ظرفیت‌های اقتصادی متنوع و جذابی است و از این منظر در نمایشگاه ایران اکسپو حرف‌های بسیاری برای ارائه دارد. این استان با محصولات کشاورزی باکیفیت و همچنین با تمرکز بر کشاورزی ارگانیک، پتانسیل بالایی برای صادرات داشته و باید با استفاده از شیوه‌های جدید، استعدادهای خود را به بهترین شکل معرفی کند.

همواره یکی از چالش‌هایی که صادرات ایران را تحت تأثیر قرار داده، استفاده از روش‌های نامناسب در عرضه و حتی بسته‌بندی‌های نامطلوب و بدون توجه به سلیقه بازار بوده است، بنابراین با مشارکت در نمایشگاه‌های تخصصی در سطح جهانی ضمن اینکه زمینه آشنایی با نیاز و سلیقه بازار فراهم می‌شود، می‌توانیم با طرف‌های تجاری آشنا شده و به صورت رودررو مذاکره کنیم. همین فرصت‌آفرینی درباره ضرورت برگزاری و حضور در نمایشگاه‌ها کافی است.

در این راستا اتاق اردبیل نیز سعی دارد با معرفی محصولات با کیفیت استان به بازارهای جهانی، زمینه افزایش صادرات و درآمدهای ارزی برای استان را مهیا کند و لازمه آن توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد پارک‌های فناوری و صنعتی و تسهیل تجارت است.

درست است که ایران اکسپو با هدف تقویت صادرات برگزار می‌شود؛ اما می‌توان از این موقعیت برای جذب سرمایه‌گذاری هم استفاده کرد. استان‌ها در کنار معرفی ظرفیت‌های صادراتی به هیات‌های تجاری خارجی و بازدیدکنندگان از داخل، می‌توانند ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در بخش صنعت، معدن، کشاورزی، خدمات و ... را تشریح کنند.

در این رابطه استان اردبیل پتانسیل‌های متعددی در ایجاد و توسعه کارخانه‌ها در زمینه‌های مختلف صنعتی، به‌ویژه نساجی و مواد غذایی دارد که توجه به آنها می‌تواند به رونق اقتصادی استان کمک کند. بنابراین استقبال از برگزاری نمایشگاه‌ها و مشارکت هدفمند و منسجم در این رویدادها، یکی از اقدامات جدی است که در مسیر توسعه اقتصادی کشور باید انجام شود.

در همین رابطه