نایبرئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: حجم مراودات تجاری ایران و ژاپن شایسته روابط ریشهدار و قدیمی دو کشور نیست و همه ارکان اقتصاد کشور باید برای تقویت این رابطه پای کار بیایند.
پیام باقری، در نخستین نشست اجلاس ساکورا که به همت اتاق مشترک ایران و ژاپن برگزار شد، ادامه داد: امروز بیش از همیشه نیازمند تعمیق روابط بینالمللی خود با کشورهای مختلف هستیم. به ویژه که با کشوری مانند ژاپن نزدیک به یک قرن است که رابطه رسمی داریم و قرابتهای زیادی بین دو کشور وجود دارد.
او افزود: ایران و ژاپن ظرفیتهای زیادی برای تعریف فصل مشترکهایی برای قوام بخشی به روابط خود دارند. البته ما در این مسیر با محدودیتهایی مواجه هستیم و باید تمام ارکان اقتصادی کشور در دولت بسیج شوند و زمینه را برای فعالیت بخش خصوصی و شکلگیری روابط تجاری فراهم کنند.
باقری با اشاره به پایین بودن حجم مراودات تجاری دو کشور اظهار کرد: همین میزان هم به دست بخش خصوصی محقق شده است. با این حال ایران بسیار در حوزه سرمایهگذاری مستعد است و ما در بخشهای انرژی، معدن، تجهیزات پزشکی، گردشگری، صنایعدستی و فرش مزیت رقابت جدی داریم.
او تأکید کرد: میتوانیم روابط تجاری خود با ژاپن را توسعه دهیم اما مشروط بر اینکه موانع و محدودیتهایی که اتفاقاً بخش خصوصی در آنها نقشی ندارد، حلوفصل شوند. اتاق ایران هم آماده است تا همه ظرفیت خود را برای رقم خوردن این اتفاق به میدان بیاورد.
اگر کاسبان تحریم بگذارند ژاپن میتواند نیازهای فناوری ما را پاسخ دهد
بهرام شکوری، نایبرئیس اتاق مشترک ایران و ژاپن هم با بیان اینکه بیش از 30 سال است که تجارت ما با ژاپن در شرایط مختلف ادامه داشته و هیچوقت قطع نشده است. با توجه به علقه هایی که برای ارتباط با ایران در بین مردم و دولت ژاپن وجود دارد امیدوارم بتوانیم این روابط را توسعه دهیم. اگر کاسبان تحریم بگذارند ژاپن میتواند بخش عمدهای از نیازهای فناوری ما را برطرف کند و مقصد بسیاری از کالاهای صادراتی ما باشد.
او با اشاره به ظرفیتهای «جایکا» برای همکاری با ایران، گفت: اتاق مشترک در ارتباط با شرکتهای کوچک و متوسط ژاپن در تلاش برای وارد کردن دانش و فناوریهای روز است.
کامیار منتصر، عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و ژاپن، با بیان اینکه ژاپن توانسته سنتهای تاریخی خود را همزمان با تغییرات مدرن حفظ کند، گفت: این تلفیق سنت و مدرنیته میتواند برای کشور ما آموزهها و جذابیتهای زیادی داشته باشد.
نتوانستهایم پیوندهای عمیق تجاری با ژاپن ایجاد کنیم
حمیدرضا نبی زاده، عضو دیگر هیات مدیره ایران و ژاپن هم با بیان اینکه تصمیمات نابخردانه کشورها موجب میشود منافع ملی خودشان را در نظر نگیرند، گفت: بیخردیها زاییده قدرت هستند. اقدامات ژاپن در جنگ جهانی دوم از این منظر بود اما پس از آن سیاستمداران این کشور صرفاً بر اساس خرد تصمیم گرفت و ققنوس وار از خاکستر جنگ جهانی سربرآورده و بعد از دو دهه دومین اقتصاد جهان شد.
او ادامه داد: پس از جنگ جهانی دوم، در ژاپن دولت توسعهگرای بوروکراتیک شکل گرفت که نخبگان را در اولویت تصمیمگیریها قرار داد. این دولت بر تحرک پذیری بخش خصوصی و توسعه تجارت به ویژه تجارت بینالمللی و صادرات تمرکز داشت.
نبی زاده اظهار کرد: متأسفانه پیوندهای عمیق تجاری بین ما و ژاپن هیچوقت ایجاد نشده و به همین دلیل با کوچکترین تکانهها تحت تأثیر قرار گرفته است.
همکاری با ژاپن در حوزههای غیرتحریمی را توسعه دهیم
مرتضی رحمانی موحد، سفیر سابق ایران در ژاپن، هم با اشاره به تحت تأثیر قرار گرفتن روابط تجاری ایران و ژاپن بعد از خروج امریکا از برجام، گفت: در حال حاضر حجم روابط دو کشور حدود 100 میلیون دلار است که عدد تأسفآوری است.
او با بیان اینکه منسجمترین ارتباط بین بخش خصوصی و دولت را در ژاپن شاهد هستیم، افزود: 97 درصد اقتصاد ژاپن در دست شرکتهای کوچک و متوسط است. به گفته رئیس اتاق ژاپن، همکاری در حوزههای IT و گردشگری در اولویت این شرکتهاست. رحمانی تأکید کرد: متأسفانه نگاه امنیتی به اقتصاد مانع بزرگ ما در توسعه تجارت در 40 سال گذشته بوده است. ژاپنیها با وجود روابط نزدیک با امریکا، ایران را خوب میشناسند و هزینه میکنند برای اینکه ارتباطشان را با ما حفظ کنند. اما تنها مانع آنها تبادلات مالی است.
او با بیان اینکه ژاپنیها در ایران به هر نحوی دفاتر خود را تعطیل نکرده و حاضر نشدند ایران را ترک کنند، ادامه داد: ما میتوانیم در حوزههای غیر تحریمی که ژاپنیها علاقهمند مثل محیطزیست، پزشکی، ورزشی و ... همکاریهای خود را توسعه دهیم.
رحمانی تأکید کرد: پیشنهاد من این است که اتاق ایران با همراهی اتاق مشترک در شرایط فعلی، بر روی انتقال دانش و فناوری از ژاپن تمرکز کند. برای این کار لازم است پلتفرمی با حضور سرمایهگذاران و تجار و شرکتهای مهندسی و ... ایرانی ایجاد کنید و از شرکتهای ژاپنی دعوت کنید که اضافه شوند. یعنی همانطور که آنها روابط حداقلی را برای حضور در بازار ایران حفظ کردهاند ما هم تلاش کنیم این حضور را داشته باشیم. آنها استقبال میکنند. در این صورت به محض اینکه موانع برطرف شد ارتباطات برقرار میشود.
بازرگانان حتی در صورت وجود تحریمها، راههای تعامل خود را با طرفهای تجاری پیدا میکنند
علی مسعودی، رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز با بیان اینکه موضوع آموزش و انتقال تکنولوژی از ژاپن باید به صورت توأمان باشد، تاکید کرد: برنامهریزیهایی برای طراحی رویدادها و دورههای مشترک بین ایران و ژاپن صورت گیرد.
او به سرآمدی ژاپن در حوزه فناوری اشاره کرد و در زمینه تداوم همکاریهای متقابل شرکتهای ایرانی و ژاپنی در زمینه تامین خدمات و تجهیزات و توسعه همکاریها و مبادلات گفت: تعاملات سیاسی ایران و ژاپن همیشه مثبت بوده است. البته تحریمهای موجود بر روی روابط شرکتهای ژاپنی با ما تاثیر گذاشته است ولی مطمئنا شرکتها و بازرگانان، راههای تعامل خود را با طرفهای تجاری پیدا میکنند.