رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: بهرهگیری از ظرفیتهای موجود، توسعه زیرساختهای هوشمند و همکاریهای فنی میان اتاق ایران و ایرو میتواند ایران را به نقطه اتصال پایدار شرق و غرب بدل کند که این موضوع به سود کل شبکه حملونقل بینالمللی خواهد بود.
صمد حسنزاده در نشست آنلاین با اومبرتو پرتو، دبیرکل اتحادیه بینالمللی حملونقل جادهای (ایرو)، ادامه داد: ایران به واسطه موقعیت ژئوپولتیک ممتاز خود در کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب از ظرفیتهای زیادی برای تبدیل شدن به هاب ترانزیتی منطقه برخوردار است. این موقعیت نه تنها مزیت اقتصادی برای ایران و ایرو است، بلکه مسئولیت راهبردی در تأمین امنیت زنجیره جهانی حملونقل به حساب میآید.
او با بیان اینکه یکی از مشکلات مهم اتاق ایران، مواجهه با دشواریهای ناشی از تحریمهای مالی در فرایند خرید کارنه تیر است، افزود: شما میدانید که تأمین و خرید کارنه تیر به صورت انحصاری توسط اتاق ایران انجام میشود و در شرایط فعلی محدودیتهای بانکی و موانع انتقال ارز این فرایند را با اختلالات جدی مواجه کرده است.
حسنزاده تأکید کرد: انتظار داریم اتحادیه بینالمللی حملونقل جادهای با درک واقعبینانه از شرایط خاص اقتصادی و سیاسی ایران، همکاری مطلوبی با اتاق ایران برای طراحی و پیشنهاد سازوکارهای مالی امن و شفاف و قابل اتکا داشته باشند. ما باید به مدل پایداری در این زمینه برسیم. این حمایت تضمینکننده استمرار صدور کارنه تیر و ارائه خدمات به شرکتهای حملونقل خواهد بود.
او با اشاره به همکاریهای سهجانبه اتاق ایران، سازمان راهداری و ایرو که منجر به برگزاری موفق دوره CPC Manager شده، گفت: اکنون با اجرای دومین دوره، ما بر گسترش این همکاری به برگزاری دورههای ADR و CPC Driver تأکید داریم.
رئیس اتاق ایران، افزود: در این راستا کمیته مشترک آموزشی میان اتاق ایران و ایرو که هم اکنون فعال شده، بستر مناسبی برای توسعه ظرفیتهای انسانی و ارتقا استانداردهای آموزشی فراهم کرده است. ما خواستار ادامه این همکاری و همکاری ایرو برای تقویت آموزش مدرسان ایرانی هستیم تا کشور به خودکفایی در این زمینه دستیافته و بتواند این دورهها را با مطابق با استاندارهای بینالمللی برگزار کند.
رئیس اتاق ایران تأکید کرد: در مسیر بهبود تجربه شرکتهای حملونقل و رانندگان حرفهای، اصلاح و سادهسازی فرایند صدور کارنه تیر، حرکت به سوی دیجیتالسازی و پیادهسازی سامانه E TIR از اولویتهای کلیدی اتاق ایران است.
او افزود: کاهش برنامه بروکراسی و بهینهسازی هزینههای عملیاتی و ارتقا کارآمدی خدمات از جمله اهدافی است که با همکاری ایرو قابل تحقق خواهد بود. تحول دیجیتال نه تنها یک ضرورت فنی بلکه الزام راهبردی برای آینده حملونقل بینالمللی خواهد بود.
پیشنهاد تشکیل کمیتههای مشترک جدید میان اتاق ایران و ایرو
حسنزاده با توجه به تجربه موفق کمیته مشترک آموزشی اتاق و ایرو پیشنهاد کرد: این مدل همکاری به سایر حوزههای تخصصی نیز تعمیم یابد. تشکیل کمیتههای مشترک در زمینههای صدور کارنه تیر دیجیتالی و فرآیندهای تسهیل امور مالی و ارتقا خدمات میتواند بستر مؤثری برای بررسی چالشها و ارائه راهحلهای عملیاتی و پیگیری مستمر خدمات باشد.
او ادامه داد: هدف ما از این پیشنهادات ایجاد سازوکارهای تخصصی برای گفتوگوی فنی، تصمیمگیری مؤثر و تضمین تحقق اهداف مشترک در چارچوب همکاریهای حرفهای و اجرایی است.
حسنزاده با تأکید بر اینکه آینده حملونقل بینالمللی در گرو همکاریهای هوشمندانه، پایدار و مبتنی بر اعتماد متقابل است، اظهار داشت: اتاق ایران با همه ظرفیتهای خود آماده است در این مسیر گامهای مؤثر و عملیاتی برای توسعه چشمانداز همکاریهای با ایرو بردارد.
توزیع کارنه تیر از مرزها میتواند به افزایش صدور کارنه تیر توسط اتاق کمک کند
در ادامه اومبرتو پرتو، دبیرکل اتحادیه بینالمللی حملونقل جادهای (ایرو) نیز با اشاره به مشکلات تحریمها برای حملونقل ایران، گفت: ما میتوانیم همکاریهای خوبی داشته باشیم. با استفاده از تیر (TIR) میتوان خیلی از موانع را برطرف کرده و به گسترش حملونقل ایران کمک کرد. روسای گمرکات دیگر کشورها برای حل مشکلات کامیونهای ایرانی برای عبور از مرز تأکید دارند که آنها با به کارگیری تیر میتوانند عبور کنند و مشکلی برای آنها نیست. لذا تأکید میکنم پتانسیل تجارت و حملونقل ایران با کمک تیر بسیار بالاست.
او ادامه داد: اگرچه ترانزیت ایران در محور شمال-جنوب رو به افزایش است اما این افزایش را در استفاده از تیر مشاهده نمیکنیم و باید ببینیم دلیلان چیست. این برای من نگرانکننده است و این باعث میشود تجارت شما با مشکل مواجه شود.
پرتو تأکید کرد: باید کاری کرد که درامدهای اتاق ایران با استفاده از توسعه ظرفیتهای تیر افزایش یابد. توزیع کارنه تیر از مرزها میتواند به افزایش کارنه تیر توسط اتاق کمک کند. ترکها ضمانتنامه خودشان را به شرکتهای ایرانی میفروشند در حالی که اتاق ایران میتواند امنیت را برای شرکتهای حملونقل از طریق سیستم تیر که بسیار مطمئنتر از ضمانتنامههای ملی کشورهاست، افزایش دهد.
او با تأکید بر اینکه اتاق ایران باید ایجاد خط سبز و اولویت دادن به تیر در مرزها به ویژه مرز بازرگان را در دستور کار خود بگذارد، اظهار کرد: ابعاد مختلف حملونقل باید دیجیتال شود. E TIR و اسناد دیگر باید الکترونیک شوند. در این راستا اتاق ایران باید ایجاد رابطه نزدیک بین اتاق و سازمان راهداری و گمرک را دنبال کند. افزایش ظرفیت تیر در اتاق ایران باید اتفاق بیفتد. یک نفر باید روی کسبوکار تیر در اتاق متمرکز شود. در این زمینه آماده کمک هستیم. برای رسیدن به اهداف مشترک لازم است با هم کار را پیش ببریم.
او افزود: ما میتوانیم ایران را به عنوان الگو در منطقه در حوزه آموزش تیر معرفی کنیم که همکاری بخش خصوصی و دولتی آن را رقم زده است.
او تأکید کرد: در زمینه پرداخت صورتحسابهای کارنه تیر؛ ایرو در کنار ایران است که مشکلات را حل کند. البته کار سختی در پیش داریم. باید به دنبال راهحل پایدار برای پرداختهای مالی تیر برای ایران باشیم.
در ادامه حسنزاده نیز گفت: به دلیل افزایش نرخ ارز در ایران برای همکاری با شرکتهای حملونقل، کارنه تیر را با قیمتهای پایین و ضرر بیشتری انجام میدهیم اما سعی میکنیم توقفی در صدور کارنه تیر ایجاد نشود. اتاق ایران این خسارتها را متقبل میشود که همکاریهای کارنه تیر استمرار داشته باشد.