یادداشت روز، ۲۸ مهرماه

ورود هوشمند به بازارهای نوظهور

فرج‌الله معماری رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران، توسعه تجارت خارجی را منوط به ورود هوشمند به بازارهای نوظهور می‌داند.
تاریخ: 28 مهر 1404
شناسه: 87587

آینده تجارت ایران در تنوع جغرافیای اقتصادی و دسترسی به بازارهای نوظهور شکل می‌گیرد. قاره آفریقا و منطقه اوراسیا، میدان‌های بکر سرمایه‌گذاری، صادرات و همکاری‌های صنعتی‌اند.

ورود هوشمند به این بازارها، یعنی تصمیم‌گیری بر پایه داده، تحلیل ریسک و شناخت ظرفیت‌های بومی. هر بندر می‌تواند کانون تبادل کالای ایرانی  و هر کشور، شریک زنجیره ارزش منطقه‌ای شود.

در این مسیر، پیوند میان دیپلماسی اقتصادی، پلتفرم‌های دیجیتال تجارت و سرمایه‌گذاری مشترک ضرورت می‌یابد. سرمایه ایرانی اگر با فناوری و مدیریت بازار همراه شود، می‌تواند مزیت رقابتی پایدار ایجاد کند. کشورهای نوظهور به‌دنبال شریک قابل اعتمادند و ایران ظرفیت ایفای این نقش را دارد. رونق صادرات زمانی پایدار می‌شود که حضور ما در جهان هدفمند، هوشمند و مبتنی بر منافع متقابل باشد.

در همین رابطه